INGEZONDEN BRIEF: ‘Het eerlijke verhaal’

(© Archiefluchtfoto Nicky Cleuren / Sliedrecht24)

Het eerlijke verhaal,
 
Afgelopen zaterdag was ik ook aanwezig bij het straatdebat van Sliedrecht24.
Heel goed dat hier aandacht voor was van Sliedrecht 24, super!
Het was mooi om te zien dat gaande weg meer mensen kwamen luisteren.
Tegelijkertijd kwamen bij mij ook de zorgen dat de verschillen zo groot zijn op grote onderwerpen.
Het doet mij wat. En hoe komen de grote verschillen? Wat willen we zien en wat juist niet?
Wat gaan we er met elkaar aan doen na de verkiezingen?
 
Op onderwerpen zoals de Noord-Zuid verbinding en een AZC zijn de meningen in de gemeenteraad en onder de inwoners behoorlijk verdeeld. 
Je bent voor of tegen, een halve mening gaat gewoon niet als er besluiten genomen moeten worden.
Voor de professionele onderbouwing hebben we juist de uitleg van o.a. Prof. dr. Jan Latten nodig.
Ik hecht grote waarde aan zijn uitleg over zijn visie die voor iedereen te lezen is.
U zult misschien denken, daar komt ze weer.
Maar ik lees in zijn beredenering feiten.
 
De bevolking groeit gewoon te hard. 
Dit gaf Jan Latten al een paar jaar geleden aan.
“Willen we in dit land naar 19 of mischien wel 24 of 25 miljoen inwoners groeien, wat is het idee?”
Zit er een plafond aan een getal? Waarom zegt de politiek hier niks over?
Let de politiek wel op statistieken en cijfers?
Dit zouden ze echter wel moeten doen om iets goed te laten leiden.
 
Demograaf en socioloog Jan Latten gaf al veel eerder aan dat er “strijd is om ruimte”.
Want dat is het precies, “strijd om ruimte”
Er is overal ruimte tekort.
In deze tijd moeten zelfs wolven een leefplek, windmolens, mensen in nood vanuit de wereld enz. Deze ruimte is er gewoon niet!
We kunnen de oppervlakte niet groter maken.
Bouwen, zoals partijen bepleiten zal het  probleem echt niet op gaan lossen als de bevolking door blijft groeien. En het probleem stikstof?
Bovendien zijn de enorme geldbedragen een grote zorg.
Hoe zit het met de buren zoals Wijngaarden en Hardinxveld? Een goede verstandhouding is toch meer dan wenselijk.
Het is toch ondenkbaar wat er allemaal moet gaan verdwijnen!
Het zou eerlijk zijn als niet alleen gesproken zou worden over winst van woningen maar ook juist over verlies van bestaande bouw.
Want ergens gaan grote veranderingen knellen en pijn doen.
 
Ook geeft Jan Latten aan dat in 2050 de autochtonen niet langer in de meerderheid zouden zijn. 
Structurele dalende geboortecijfers onder de autochtone bevolking is een bron van zorg.
Machtsverschuivingen en maatschappelijke verdeeldheid groeit.
Het wringt al.
 
Op 13 november 2025 gaf de Volkskrant aan dat de overbevolking op ons leven drukt in cijfers.
In Nederland wonen er nu 544 mensen per vierkante meter; in Duitsland 241; in Frankrijk 122; in Zweden 22,7. Het Europees gemiddelde is 34.
Dan is het getal in Nederland toch niet normaal?
Dan zijn de zorgen en frustraties toch best goed te begrijpen onder de inwoners?
We mogen toch wel van politiek Den Haag verwachten dat ze getallen bewaken!
Dan is “vol” toch geen woord wat ineens verkeerd is? Vol is een normaal Nederlands woord.
 
In het straatdebat kwam bij mij naar voren dat de tweedeling in Sliedrecht over grote belangrijke onderwerpen een naar gevoel geeft.
 
De zorgen om een AZC zijn er onder de inwoners. Maar het college komt met niks, nog geen veiligheidsplan gelezen.
Dit terwijl Sliedrecht ook veel zorgbehoevende inwoners heeft.
Daar moet wel draagvlak voor zijn.
Zowel bij ons allemaal, als de zwakkere onder ons.
 
Er wordt niks gedaan om deze zorgen weg te nemen. Verscholen wordt achter een spreidingswet. Het is gewoon een dwangwet.
Ondoordacht wat het doet met de tweedeling onder de bevolking.
De kloof onderling gaat alleen maar groter worden. Want we blijven met z’n allen achter onze mening staan. Je bent voor of tegen, je kunt er niet omheen.
 
De politiek zou meer moeten kijken naar cijfers en statistieken. En luisteren naar mensen die echt wat te vertellen hebben.
 
Wat mij ook opvalt is dat er in Sliedrecht niet goed omgegaan wordt met disbalans.
Teveel disbalans oftewel verdeeldheid zorgt voor strijd en frustratie.
Disbalans zou juist kansen moeten geven om met elkaar samen te werken.
Gaat dit lukken in Sliedrecht?
Het college heeft de laatste 4 jaar laten zien dat ze boven de inwoners staan.
Ze wilde geen samenwerking maar buitensluiting van de inwoners.
Onverantwoord voor de samenleving in Sliedrecht. Het gaf wantrouwen, achterdocht en schade.
Want deze manier van besturen valt toch wel onder schade.
 
Bij een stem hoort toch ook interesse en verdieping van onderwerpen.
De verkiezingen 18 maart gaan duidelijk ergens over. Welke kant het opgaat, kan u bepalen.
U bent belangrijk en aan het woord.
Veel landen hebben geen stemrecht en kunnen hiervan alleen maar dromen.
Ons worden stemmen gevraagd, terwijl wij dit niet hadden over grote onderwerpen zoals het warmtenet en AZC.
 
De wereld laat zien hoe gevaarlijk het kan zijn.
Haal het gevaar niet binnen want het ligt op de loer.
Politiek die alleen vooruit kijkt mist de lessen die in het verleden zijn gemaakt.
Gelukkig zijn we allemaal verschillend.
We hebben ook verschillende leeftijden en achtergronden.
Maar “soort zoekt soort” zal blijven.
Mensen voelen zich toch prettig bij gelijkgestemde en zoeken dit ook op.
Hierin zijn juist de elementen nodig die dit mogelijk moeten maken.
We zien alleen afbraak in sociale voorzieningen.
We zullen met elkaar echt de andere kant op moeten.
Inzetten op kracht en niet in zwakheden.
Inzetten op mogelijkheden en niet in niet-mogelijkheden.
 
Sprekers zoals o.a. Jan Latten zijn te volgen om er iets van te leren.
Onbevooroordeeld met duidelijke uitleg en feiten. Boeiend om te lezen.
Ik volg dit graag zodat ik deze informatie ook over kan brengen.
 
Deze kunde heb ik niet gevonden bij het college en een groot gedeelte van de gemeenteraad.
Een herhaling van 4 jaar is echt cruciaal.
Aan mooie praatjes hebben we niks.
Het eerlijke verhaal is zo nodig.
De eerlijkheid is dat de problemen groter zijn dan de oplossing “bouwen”.
Verschillen zijn goed maar grote verdeeldheid niet.
 
Verlies uw stem niet! Verandering kan in het stemhokje.
Voorkom echt de scheefgroei.
 
Veel wijsheid gewenst 18 maart voor uw stem.
 
Hartelijke groetjes,

Jeannette de Groot 

Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op online krant Sliedrecht24 is verschenen.
 
Redactie Sliedrecht24