INGEZONDEN BRIEF: Bouwt Sliedrecht het duurste viaduct van Nederland?

Het programmaplan Ruimtelijke Vernieuwing staat weer op de agenda van de gemeenteraad. Op dinsdag 21 juni vanaf 19.30 uur kunt u het live bijwonen in De Lockhorst. Op het eerste gezicht is het een herhaling van zetten en omdat ik er al zo veel over heb geschreven beperk ik me tot één van de belangrijkste onderdelen. Maar eerst nog even aandacht voor een raar woordspelletje van het college.

Men schrijft dat er “vier vijfhoog flats gefaseerd worden vervangen “. Dat is niet juist. Het zijn 2 x 4 vijf hoog flats met totaal 320 woningen. Wat daarvoor in de plaats komt schrijft men niet. Maar wel dat men nog met nader met Tablis Wonen moet afstemmen. Men is al twee jaar bezig met het plan, maar er is blijkbaar nog nooit serieus met Tablis Wonen gesproken ? Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Maar nu het viaduct. Bekijk s.v.p. even goed de tekening. Het idee is niet nieuw. De uitwerking wel.

Ik heb er al eerder vragen gesteld. Wat kost dit ongeveer? Wie betaalt dat? Wat vindt Rijkswaterstaat er van? Wat gebeurt er met het zalencomplex en het zwembad De Lockhorst, dat is weggetekend? Wat kost de sloop en herbouw? Ik heb er in een vergadering ook vragen over gesteld. Geen enkel raadslid ging er op in.

Dus gaan de plannenmakers gewoon door. Of het nou een realistisch plan is of niet.

Mijn stelling is dat of je nu vóór of tegen het bouwen ten noorden van de spoorlijn bent : je wilt toch weten of dit viaduct haalbaar is of niet ?

Zou de gemeenteraad op 21 juni weer geen vragen gaan stellen?

Johan Lavooi

Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op online krant Sliedrecht24 is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

9 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: Bouwt Sliedrecht het duurste viaduct van Nederland?”

  1. Bizar , dit is gokken met als onderpand Sliedrecht….vooral de sportverenigingen en het lockhorst gebouw zwembad en zalencentrum! Zijn de klos!
    Gok niet! Haal ons uit deze nachtmerrie!

  2. ‘Laten we bovenal niet plannen direct afwijzen omdat een afbeelding niet haalbaar lijkt, maar laten we vooral op de INHOUD blijven focussen’…aldus van der Maas.

    Op de INHOUD focussen is dacht ik echt uit nu. Als dooddoener in politiek afgevoerd. Want er volgt bijna nooit een opsomming van wat dan die inhoud is. Kijken we naar de inhoudelijke vragen van Johan Lavooi dan hebben we het over inhoud. Op welke inhoud moeten we, maar vooral de raad, dan focussen?

    Even wat voorbeelden:
    – Men schrijft dat er “vier vijfhoog flats gefaseerd worden vervangen “. Dat is niet juist. Het zijn 2 x
    4 vijf hoog flats met totaal 320 woningen. Wat komt daarvoor in de plaats?
    – Over het viaduct: Wat kost dit ongeveer? Wie betaalt dat? Wat vindt Rijkswaterstaat er van? Wat
    gebeurt er met het zalencomplex en het zwembad De Lockhorst, dat is weggetekend? Wat kost de
    sloop en herbouw?

    Dat lijken toch echt inhoudelijke vragen die in dit stadium moeten kunnen worden beantwoord? Veel inhoudelijker wordt het niet.

  3. Wat een vooruitstrevendheid in eens in Sliedrecht. Goed zo. Nu doorpakken. Geen gemekker over geld. Geen klein maar breed en groen viaduct. Zwembad en zalencentrum kunnen naar het Watertoren terrein. Sliedrecht toon nu eens ballen. Durf eens wat. En niet gelijk gaan mekkeren over geld. Pak de positie van Centrum gemeente voor de Alblasserwaard terug. Wie weet is dan straks ook weer een nieuwe Bonckelaar mogelijk. Durf.

  4. dank Corné

    Zeker ook een mooie discussie. Er zijn verschillende opties. Verplaatsen van het kanaal of verplaatsen van het punt waarop wordt geloosd naar de Avelingen. Het waterschap heeft al gronden gekocht voor verplaatsing van het kanaal in zuidelijke richting. Verplaatsing zal betekenen dat er een meter extra hoogte overbrugd moet worden. Gaat veel extra kosten.

  5. Beste Dirk,

    In de toekomst gaat waarschijnlijk verbreding van de A15 plaatsvinden tussen Hardinxveld en Gorinchem omdat het kanaal gaat verdwijnen. Er komt bij Hardinxveld een grote afwatering naar de rivier.

  6. Geacht Johan Lavooi
    Wat jammer nou gun de diverse Politici en Politieke Partijen toch hun
    Dagdromen over onze gezamenlijke en voor al onze Persoonlijke
    Woon Werk en Leefomgeving anno 2022.
    Ga ervan uit dat deze vorm van Besturen op basis van Luchtfietsrij
    Ja U leest het goed nog wel een poosje b.v.b 15 en of 20 jaar zal doorgaan
    Waarom weet ik dat en met mij vele Inwoners en Ondernemers gewoon
    uit ervaring.
    Weet U nog 24 jaar lang gesteggel Eten en Drinkenplein
    Resultaat tot nu toe 3 winkels en 4 woningen
    Los van Tunneltje hier 30 Miljoen Tunneltje daar 60 Miljoen
    Viaduct je 90 tot 100 Miljoen Euries Nogmaals dag dromen mag
    Advies aan de Nieuwe Bestuurders anno 2022 U moet niets U mag tot
    2026 Uw beste beentje voorzetten
    Als U dat Samen niet doet wordt de Derde Stroming de ZWM Nu 9055
    Stem en Kiesgerechtende nog Groter dan de Huidige met als Draagvlak formateur Tygo Jansen hamerde daar op met als Draagvlak 45 % van de 20285
    Stem en Kiesgerechtende inwoners in 2026.
    En wordt de afstand mede door de bovengenoemde Plannen tussen
    Bestuurders en Politieke Partijen On overbrugbaar.

    Zomaar een overpeinzing van de Sliedrechtse Biesbosch Bever

  7. Dank voor het delen hiervan. Er moet wel heel veel verdwijnen voor dit viaduct. Div. verenigingsgebouwen (zowel onder als boven de A15), korfbalvelden, sociale moestuin, volkstuinen, zwembad. daarbij is het een heel breed viaduct.
    Ik begrijp werkelijk niet waarom er nooit serieus is nagedacht over verplaatsing van de A15 in noordelijke richting. Natuurlijk ook ingrijpend en kostbaar. Maar dat zou echt problemen oplossen. Onder andere verbreding die nu tussen Hveld en Gorinchem onmogelijk is, veel mogelijkheden voor woningbouw aangesloten op bestaande woongebieden, veel overlast voorkomen en dus betere gezondheid.
    Ik hoop dat de raad wakker is en in elk geval vragen stelt.

  8. Beste Heer Lavooi,

    In de huidige plannen staat duidelijk aangegeven dat er op dit moment 3 concepten worden uitgewerkt (Tunnel, minimaal viaduct en maximaal viaduct) (Zie het programmaplan). Want ook programmamakers willen weten of dit een realistisch plan is.

    Ik vermoed dat bovenstaande afbeelding gekozen is omdat dit de essentie van de visie (de “groene as”) het best visualiseert. Ik ben het er mee eens dat de keuze hiervoor niet wijs is en dat dit op kritiek stuit (en dat het gebruik van een render ook niet helpt). Laten we bovenal niet plannen direct afwijzen omdat een afbeelding niet haalbaar lijkt, maar laten we vooral op de inhoud blijven focussen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld