INGEZONDEN BRIEF: ‘Blijf uw buren alstublieft zien als mensen’

(Archieffoto woning Locksweer)

Enkele dagen geleden plaatste een buurtbewoner een ingezonden brief op Sliedrecht24 over overlast veroorzaakt door een huurder van Tablis Wonen in de Locksweer. De foto bij de ingezonden brief laat een tuin zien vol met huisraad. Geen fraai plaatje. Logisch dat buurtgenoten zich aan zo’n situatie ergeren.

Het bericht werd opgepakt door Mark Jongeneel van Slydregt.NU. Hij stelt aan het college van B&W een lijst van 13 vragen. Het antwoord daarop geeft hij zelf alvast in zijn bijdrage op Sliedrecht24. Samengevat: niemand doet iets, het beleid is slap en naïef en alle instanties falen. Ik wil dit beeld graag nuanceren en een dringend beroep doen op iedereen om van persoonlijk leed geen politiek te maken.

Tablis Wonen zet zich er samen met de gemeente en andere betrokken organisaties voor in huurders te helpen als zij kampen met psychische problemen. Dat gaat vaak snel en goed. Dan merkt niemand in de buurt iets van die problemen. Soms is de situatie weerbarstiger. Dan kunnen buren en buurtgenoten daar erg veel last van hebben. Een buurman of -vrouw die lawaai maakt, troep maakt in de tuin of de straat, of ruzie maakt met buurtgenoten, dat kan je woongeluk behoorlijk vergallen. Ik begrijp dus goed dat buren bij ons, de gemeente en andere instanties aankloppen om zo’n situatie op te lossen. Maar hoe graag ik dat ook zou willen, dat is niet altijd een kwestie van ‘even doorpakken en klaar’. Zo simpel zitten dingen helaas niet in elkaar.

Woensdagochtend hebben we de tuin aan de Locksweer leeggeruimd. De straat ziet er weer normaal uit. Zijn daarmee alle problemen opgelost? Nee. Zowel in de Locksweer als in iedere andere straat in Sliedrecht kan iemand (komen) wonen die psychisch in de knoop zit en daardoor overlast veroorzaakt. En elke keer dat buren en buurtgenoten hierover bij ons aan de bel trekken zullen we alles op alles zetten om die overlast te beëindigen. Dat doen we in de wetenschap dat overlast als gevolg van psychische problemen heel vervelend is voor de buren, maar nog afschuwelijker voor de direct betrokkenen: de partner, de kinderen, familieleden, vrienden.

De ingezonden brief over de situatie in de Locksweer en de reactie van Mark Jongeneel van Slydrecht.NU maken van een menselijk drama een politiek statement. Van een akelige persoonlijke situatie maken zij een vluchtelingenprobleem en van de hardnekkigheid van de problematiek ‘de prijs van links beleid’.

Ik zie Sliedrecht graag als een fijn dorp met een sterke gemeenschap en betrokken inwoners. Een dorp waar mensen naar elkaar omkijken. Daarbij past een andere toon, een met meer compassie. Ik doe daarmee niets af aan de ernst van overlast en het volle recht van inwoners om daarbij een beroep te doen op Tablis Wonen, de gemeente en andere instanties. Ik zal ook niet snel zeggen ‘maak het niet groter dan het is’, want overlast van een buur of buurtgenoot heeft nu eenmaal grote impact.

Wat ik wel vraag is: blijf uw buren alstublieft zien als mensen, ongeacht hun afkomst of persoonlijke geschiedenis en ongeacht hun beperkingen, ziekten en psychische problemen. Politiek maken van een persoonlijke tragedie draagt niet bij aan het oplossen van problemen, maar stookt mensen tegen elkaar op. Daar wordt uiteindelijk niemand gelukkig van.

Roeland Kreeft
directeur bestuurder woningcorporatie Tablis Wonen

Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op online krant Sliedrecht24 is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

11 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: ‘Blijf uw buren alstublieft zien als mensen’”

  1. De woonomgeving en de buren hebben zéker betrokkenheid getoond zoals u schrijft T de Hek!
    Ik kan me ook niet voorstellen dat in Sliedrecht geen of weinig betrokkenheid is. Juist wel!
    Maar de problematiek van overlast gaat de omgeving niet in de koude kleren zitten.
    Tablis Wonen weet ook dat de wet van privacy het tegenhoud om informatie te delen met de omgeving.
    Dit terwijl de zware lasten niet alleen bij de overlastgever ligt maar ook bij de omgeving.

    Er zit totaal geen overdracht in bij de taken van hulpverlening tussen de gemeente, Tablis Wonen en Bonkelaarhuis. Ieder doet maar wat. Ook wat nog eens onprofessioneel overkomt.
    Het is in Nederland niet goed geregeld. De Locksweer heeft genoeg gedaan wat in hun vermogen lag zo te lezen.
    Ik hoop dat Roeland Kreeft dit ziet.
    Tablis Wonen moet een plan van aanpak maken met de gemeente en het Bonkelaarhuis.
    Nu is een melder juist een cliënt bij het Bonkelaarhuis.
    Het is gewoon absurd hoe het werkt.

  2. Ik zie op Sliedrecht 24 veel verschillende reacties maar ik als bewoner van de Locksweer voel nu toch wel de urgentie om ook te reageren.
    “Behandel uw buur als medemens” klinkt als een verwijt richting de buurt, zonder over kennis uit de buurt te beschikken.

    Is er met ons gesproken om een oordeel te kunnen vellen? Het antwoord is nee!
    We zijn de afgelopen maanden veel in de weer geweest om de buurman te helpen. Hij veroorzaakte ook geen overlast tot ongeveer een half jaar terug.
    Toen begon de ellende, zijn huis werd leeggehaald door ons totaal onbekende personen. Van tv tot allerlei huisraad. Deze personen liepen ook ongevraagd door de achtertuinen van de buren.
    Omdat wij het niet vertrouwde hebben we meerdere malen de politie gebeld, die overigens ook kwamen. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat deze mannen zich hier niet meer vertonen. De buurman werd door hen meegenomen en was dagen spoorloos en kwam nog verwarder terug.

    Buren hebben tijdens zijn opname de tuin en zijn huis opgeruimd, zelfs al zijn was gewassen. Dus de opmerking dat de buurt maar eens moet helpen i.p.v. te klagen is zeer onterecht. De mensen die oordelen weten niet wat er allemaal precies is gebeurd.
    Zie eerdere ingezonden brief voor een opsomming.

    Ook hebben wij Veilig Thuis ingeschakeld toen zijn gezin eenmaal overkwam omdat het al binnen een paar dagen uit de hand liep.

    Vele instanties gebeld en gemaild. Vaak van het kastje naar de muur gestuurd.

    Wij gunnen ieder mens een veilig thuis maar dat betekent niet dat de veiligheid van de buurt er niet meer toe doet.
    Meneer rijdt nog steeds auto zonder geldig rijbewijs ook zijn minderjarige zoon stapt rustig achter het stuur.
    Tegenwoordig parkeert hij hem uit het zicht zodat we hem niet zien wegrijden.
    Wij hebben het verzoek gekregen om te bellen met de politie als hij weer gaat rijden.

    Ook hebben wij vele meldingen gedaan op het verzoek van vele instanties om een dossier op te kunnen bouwen. Wij zitten er ook niet op te wachten om iedere keer te bellen of te mailen maar anders kunnen ze geen actie ondernemen wordt ons verteld.

    Nog een opmerking voor Tablis, er is nu al weken een raam kapot. Dit hebben ze met plastic afgeplakt, is dit goed zorgen voor je huurders?
    Toen jullie de tuin hebben opgeruimd hadden jullie dit ook kunnen constateren.

    De winter is in aantocht en ook jullie laten deze mensen letterlijk in de kou zitten?

  3. Zo zie je maar weer wat de kracht van plaatselijke en of indien nodig landelijke media is. Is ineens alles mogelijk. Ze staan niet graag in de picture.

  4. Even een opmerking aan de heren Kees v/d Sluis en Jan Visser.
    Volgens mij begrijpen deze heren niet waar het over gaat. Het betreft overlast in optie ma forma aan Nederlandse gezinnen door een Medelander welke zich niet aanpast aan de normen en waarden welke wij als Nederlander als verplichting hebben. Wij als Nederlander moeten ons in de cultuur van een Medelander ook aanpassen. ( we kunnen ons ook gewoon aan elkaar aanpassen. Maar dat moet wel van beide kanten komen) Ik stel voor dat deze heren de eerste noodoproep nog eens goed doorlezen.

    De brief van Roeland Kreeft is zeer mooi geschreven. Maar te laat. De gezinnen die deze enorme overlast ervaren, hadden moeten kunnen schrijven op Sliedrecht 24…….. Gelukkig hebben de instanties ingegrepen, en is de ellende opgelost……. Maar die kans kregen deze gezinnen niet. Omdat de instanties pas ingrepen toen het ging escaleren. En het grote probleem naar buiten werd gebracht. Via Sliedrecht 24
    Jammer dat het op deze manier moet. Ik hoop dat de instanties een vinger op deze wond houden. Want het probleem is alleen maar aan de buitenkant opgelost.

    Dus laat deze gezinnen niet in de steek.

  5. Tja,
    We klagen liever steen en been of zetten de problemen van een ander in voor eigen gewin.
    Zouden we elkaar ook kunnen helpen? Het kan iedereen overkomen…
    Wellicht zou dat ook voor de klagers wat positieve energie kunnen opleveren :-).

  6. Beste Roeland Kreeft, ik kan uw ingezonden brief echt waarderen.
    Dit is echt een andere vorm van besturen als uw voorgangster.
    Maar u weet ook dat overlast gemeld moet worden voordat het zichtbaar is bij de gemeente en Tablis Wonen. Dan is er al veel gebeurd.
    Melders worden geacht dit juist digitaal te doen of door middel van een overlastformulier.
    Een reactie erop terug is er bijna nooit.
    Deze vorm van melden vraagt uw organisatie ook van ouderen die hier moeite mee hebben en mensen die het niet kunnen.
    Voor hun gevoel doet hun leefbaarheid er dan niet toe, ook mensen.
    Ik kan u een overlast vertellen wat ruim 8 jaar heeft geduurd en 3 “gevluchte”verhuizingen heeft gegeven, ook mensen.

    Uw brief laat uw visie zien waarin ik uw oprechtheid kan lezen voor de zwakkere onder ons.
    Maar wist u dat ik adressen aan kan wijzen van mensen boven 80+
    en al meer dan 1,5 jaar op de wachtlijst staan voor huishoudelijke hulp wat maar niet komt? Tablis Wonen ziet dit ook niet, trekt zich dit ook niet aan.
    De kosten wat hulp kost voor overlastgevers dat is enorm veel geld.
    En dit budget gaan politieke partijen wel aan. Slydregt.nu heb ik leren kennen als een partij met betrokken mensen voor Sliedrecht in Sliedrecht.
    Iedereen heeft z’n politieke voorkeur. Maar het Bonkelaarhuis waar een melder ook vaak terecht komt is er echt niet voor iedereen.
    Dat is duidelijk hoe ze erin staan.

    Wat u vraagt is echt teveel voor extreem overlast. De draagkracht wordt zelden meegewogen van een wijk. Van buren wordt tegenwoordig veel teveel verwacht terwijl ze zelf al mantelzorgers zijn.
    Ik begrijp dat u dit beleid niet heeft verzonnen. Maar de wet en de regels hebben mensen juist tegen elkaar opgezet, verzonnen door de politiek. Zo is de cirkel weer rond en hebben we de politiek hierin nodig voor verbetering en verandering.
    Sliedrecht is een baggerdorp.
    De baggeraars zaten over de hele wereld en gingen juist om met hele andere culturen.
    Maar ook wij hebben een cultuur en ik kan u zeggen dat ik me buitenlander voel in Sliedrecht.
    Het voelt echt niet altijd thuis.
    Uw vraag om elkaar als mensen te blijven zien, daar ben ik het mee eens. Maar er is echt geen gelijke en eerlijke behandeling.
    Veel overlast komt binnen d.m.v. een urgentie verklaring waardoor de Sliedrechters en jongeren geen kans hebben op een woning.
    Dus zonder Woonkeus zou Sliedrecht veel beter af zijn.

  7. Een ingezonden brief waaruit hart voor ons dorp en alle inwoners spreekt. Wat mij betreft mogen er hier meer van komen!

  8. Dus na de brief op Sliedrecht 24 is Tablis in actie gekomen, dan is het maar goed dat de brief is ingestuurd.
    Hoe is de stand van zaken nu?

    Behalve dat de brandgevaarlijke voortuin is leeggehaald.

    Ik geloof niet dat dat het grootste probleem was van de inzender van de brief. Je zou er maar naast wonen en bv niet kunnen slapen maar wel een wekker moeten zetten om te gaan werken.

    Tablis en hulpverleners hebben het gezin op dit adres en de buurtgenoten blijkbaar te kort gedaan.

    U bent nog maar net werkzaam in Sliedrecht geen goed begin

  9. Beste heer Kreeft.
    Nu is het een openbaar verhaal is geworden in de media.( Waarvoor dank aan Sliedrecht 24. )
    Waarom werd er eerst niet naar de naaste bewoners geluisterd over wat er zich afspeelde in de wijk door diversen instanties. Waarom komt u nu met een dekmantel dat er achter de schermen wel degelijk actie is en was ondernomen. Waarom waren de naaste buren daarvan dan niet op de hoogte. Of beschuldig u nu de buren die deze overlast ondervinden dat ze niet de volle waarheid naar buiten hebben gebracht, en dat ze wel op de hoogte waren dat er actie werd ondernomen. Ook de opmerking, dat deze naaste buren de overlastgever als mens te zien, en te laten leven. Laat de overlastgever de naaste buren als mens leven? U praat nu uit eigen parochie. Ik vind het een grote schande dat u de laatste 4 regels heeft durven schrijven. Zeker de regel dat de mensen tegen elkaar worden opgestookt. Het betreft een Medelander (?) welke zich ook aan normen en waarden van een Nederlander behoort te houden. Ook dat hij zich aan het huur regelement moet houden, waar ieder huurden voor heeft getekend. Of heeft deze huurder geen huurcontract??

    Maar zoals u stelt. Het probleem oplossen gaat: Normaal snel en goed. Uw woorden heer Kreeft. Het gaat pas normaal en snel als het naar buiten wordt gebracht. Maar dan is het leed voor betrokkene al erg groot mijnheer Kreeft. Dan stelt Mark Jongeneel van Slydrecht.NU vragen. En ja hoor. Er is gelijk actie. Tuin aan de voorkant is leeg. Met de nodige verontschuldigen welke u in uw schrijven verwerkt. Voor de betrokkene een actie te laat mijnheer Kreeft.

    Ik heb de laatste 4 regels van uw schrijven keer op keer gelezen. Een nominatie waardig.

  10. Mooi gesproken man meneer van Kreeft. Zo hoort een bestuurder te zijn. Chapeau. Ik heb ook gehuurd en om wille van de veiligheid van mijn gezin een andere plek gezocht. Mooi om te zien dat de woningcoöperatie de bewoner als mens ziet. Tegelijkertijd maak ook ik me zorgen, er zijn zoveel problemen. Hoe laat u zien dat de ‘gewone’ huurder ook als mens wordt gezien? Overlast is te overzien, je kunt er wat aan doen. De veiligheid van andere bewoners is heel wat anders.

    Hou uw goede werk vol! Ook u bent immers aan regels gebonden, maar we zien dat de wil goed zit.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld