In de serie: Sliedrechtse ondernemer in lockdown

SLIEDRECHT – De lockdown vanwege het coronavirus is verlengd tot en met dinsdag 9 februari 2021. Voor veel Sliedrechtse ondernemers, die de deur van hun bedrijf noodgedwongen hebben moeten sluiten, is dat een ongelooflijk nare situatie. Online krant Sliedrecht24 licht de komende weken onregelmatig een aantal ondernemers eruit in de serie ‘Sliedrechtse ondernemer in lockdown’. Hoe gaat het met ze? Wat betekent de lockdown voor hun bedrijf en het persoonlijke leven?

Vandaag: ondernemers Bert en Laurens Verschoor van Menstore Verschoor / Mode.nl (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

MenStore Verschoor is de ‘verzelfstandiging’ van de voormalige Dames-Herenmodewinkel Verschoor-Sliedrecht. De onderneming wordt geleid door de familie Verschoor en de medewerkers, te weten Laurens, Adri, Fe, Niels en Bert. Met z’n vijven runnen ze het bedrijf. De familie Verschoor is sinds 1930 met mode bezig en nu zwaait de vierde generatie de scepter. Menstore by Verschoor is het nieuwste concept op menswear op de Kerkbuurt in Sliedrecht. “Wij zijn een echt Sliedrechts familiebedrijf en inmiddels heeft de vierde generatie zijn intrede gedaan. Met 120 vierkante meter menswear is Menstore een compactere versie waarvan wij oorspronkelijk sinds begin jaren 70 in de souterrain 300 meter verderop gesitueerd waren. Het aanbod van merken is vrijwel hetzelfde gebleven en qua locatie wist men deze goed te vinden! Parkeren kan op een minuut lopen schuin voor de deur op de parkeerplaats aan de Gantelweg. Met specialisatie in maat- en trouwkleding & bedrijfskleding zijn wij, mits wij weer bezoekers mogen ontvangen, ook buiten winkeltijden bereikbaar. Daarnaast was met de opening van Menstore by Verschoor in september, de Kerkbuurt een adres voor luxe parfum rijker met de collectie van Acqua di Parma. Wij zijn super enthousiast om bij deze ook bekend te maken dat het label Armani vanaf juni ook in Sliedrecht zijn intrede bij ons gaat maken met hun Exchange collectie!”, legt Laurens Verschoor uit.

Chat box
Het bedrijf is heropend begin oktober 2020 onder een matig lockdown regime. Bert Verschoor: “Na zes weken, dus in december 2020 is dit omgezet naar een – tot op heden- totale Lockdown. In deze winkel is normaal ‘face-to-face’ contact het belangrijkste instrument. Nu tijdens de totale lockdown is er geen enkel contact met de consument. Daarom is inmiddels -via de website– een Chat box geïnstalleerd, met behulp van deze mogelijkheid kunnen we elkaar toch nog ‘spreken’.”

Bezorg box
De medewerkers van MenStore Verschoor brengen de tijd nu door met het optimaliseren van de verkoop-website: www.MODE.nl “De omzetdaling gaan wij zo goed als mogelijk tegen door o.a: het aanbieden van de Bezorg box (BB). Consumenten in de regio kunnen, na telefonische overleg, hun wensen kenbaar maken. Wij pakken dit in de BB en geven het thuis af. Het één en ander is op onze website kenbaar gemaakt. De nieuwsbrieven worden iedere week opgemaakt en verstuurd met allerlei aantrekkelijke aanbiedingen en mode-nieuws”, vertelt Bert Verschoor, die naast de dagelijkse kantoorwerkzaamheden bezorger is geworden. Doen Laurens, Fé en Niels werkzaamheden voor de webshop en zorgt kantoorhond Noor voor de positieve afleiding achter de schermen. Laurens Verschoor: “Aangezien het bijwerken van een website veel tijd in beslag neemt, heeft heel de crew werk. Fé heeft onlangs haar certificaat betreft vakkundigheid in de revolutionaire 360 graden fotografie behaald en daar zijn wij supertrots op. Niels is onze Mr. Google en helemaal thuis betreft het vindbaar maken van onze site en producten. Laurens & Adri onderhouden de producten op de site en nemen logistieke werkzaamheden voor hun rekening. Kantoorwerkzaamheden & regionaal bezorgen wordt uitgevoerd door Bert.” Sinds de komst van corona merkt Laurens een verschuiving in het koopgedrag van de consument. “Zo zijn kostuums en nette overhemden minder verkocht en worden trouwerijen tijdelijk uitgesteld. Juist de behoeft aan ‘corona couture’ zoals sweatshirts, sweatpants, comfortabele tuien en vesten heeft juist een groei ondervonden vanwege het thuiswerken!”, aldus Laurens Verschoor.

Online verkoop
“Meer ondernemen doen wij, als de lockdown wordt opgeheven, door schérp te staan in al onze gelederingen. De bestaande goederenvoorraad wordt momenteel onder de SALE-knop van de website verkocht en langzaam komen de frisse en vernieuwde voorjaarsmode alweer binnen, voordat alles is nagekeken, gelabeld, 360 graden gefotografeerd (voor mode.nl) en dergelijke. Dan is de dag voorbij voordat we het weten”, laat Bert Verschoor weten. Door middel van twee digitale etalage’s op de Kerkbuurt kunnen consumenten met behulp van hun QR-Code (lees, via de camera van hun mobiele telefoon – red.) het product scannen. Ze komen direct uit het mode.nl-verkoopkanaal. 

Fikse tegenslag
De Lockdown is voor MenStore Verschoor zakelijk een fikse tegenslag. Bert Verschoor: “Zo vlak na de opening, maar zoals onze vader en moeder altijd ons voorhielden: zeven magere én zeven vette jaren. In de goede tijd hebben we een prachtig vooruitstrevend bedrijf opgebouwd en we kunnen wel tegen een stootje. Voor wat privé aangaat. Doordat voor ons privé en zakelijk honderd procent zijn gecombineerd als familiebedrijf maakt het nauwelijks verschil. Wij zijn en blijven er allemaal in aan het werk.” Laurens vult aan: “De lockdown is voor ons een ingrijpende gebeurtenis gebleken. Met ons hart voor de (offline) kleding retail doet het verschrikkelijk veel pijn om geen mensen te mogen ontvangen en helpen aan een matchende outfit. Andere kant van de situatie is dat wij fulltime kunnen werken aan het optimaliseren van onze website.” Daarnaast gaat de inkoop voor najaar/ winter 2021 ‘business as usual’ gewoon weer van start, waardoor zij deze periode vaak in Amsterdam, Utrecht of Antwerpen te vinden zijn.

Evenredige verdeling
De lockdown zit het bedrijf en de personeelsleden noodgedwongen uit. Bert Verschoor: “De wens is dat de volgende lockdown, er komen er vast meer, evenredig wordt verdeeld over alle sectoren in de samenleving. Nú is het zo dat bepaalde bedrijven het werk niet aankunnen en dat andere bedrijven, van overheidswege, duimen zitten te draaien. De dag nadat we weer volledig open mogen dan rechten we onze ruggen en gaan meer verkopen dan ooit te voren. Met verschillende fabrikanten hebben we al goede deals kunnen sluiten, die we dan ‘ten gelde’ kunnen maken. Met een beperkte openstelling zijn we deels tevreden, maar de consumenten in heel Nederland weten steeds meer Mode.nl te vinden, dus daar blijven we op sturen.”

Hechter tot elkaar
Laurens Verschoor heeft er het volste vertrouwen erin dat 2021 het jaar gaat worden dat het zoveel mogelijk weer ‘normaal’ gaat worden. “Onze (groot)ouders met hun winkel nog aan de Rivierdijk, Stationsweg en later op de  Kerkbuurt hebben ook tijden meegemaakt waar het even meer en minder voor de wind ging. Privé gaat alles gelukkig nog goed! Wanneer er behoefte aan een escape uit Sliedrecht, genieten wij in ons vakantiehuis in de Zaanstreek. Daarnaast mag Bert zich sinds naast fanatiek motortijder kort ook drone piloot noemen, dus zodra het weer veilig en voor de winkel kan, wordt de bucketlist met mooie plaatsen afgewerkt. Omdat Menstore naast een echt familiebedrijf, ook een zelfstandig bedrijf is, zijn wij als familie juist deze tijd hechter dan ooit tot elkaar gekomen betreft steun, know how en motivatie”, zegt Laurens Verschoor.

Zit je ook in lockdown? Ben je ondernemer in Sliedrecht? Wil je ook worden geïnterviewd? Stuur een e-mail naar: info@sliedrecht24.nl o.v.v. ondernemer in lockdown

1 gedachte over “In de serie: Sliedrechtse ondernemer in lockdown”

  1. Ik vind het nogal mee vallen met de lockdown in Sliedrecht.
    Ik vind dat er nog veel winkels open zijn die volgens mij niet noodzakelijk zijn voor de levens behoefte.
    Bij de supermarkt kan je alles kopen wat je nodig heb.
    Waarom de bloemenwinkel,drogist,bonbons ,visboer enz enz.
    Dat verkoopt ook de supermarkt.
    Ik begrijp heus wel dat die winkeliers de omzet kwijt zijn en radeloos ivm de toekomst,maar zo komen we nooit van de pandemie af.
    En wat is belangrijker, inkomsten, of een mensen leven????

Plaats een reactie

*=Verplicht veld