In de serie: Sliedrechtse ondernemer in lockdown

SLIEDRECHT – De lockdown vanwege het coronavirus is verlengd tot en met dinsdag 9 februari 2021. Voor veel Sliedrechtse ondernemers, die de deur van hun bedrijf noodgedwongen hebben moeten sluiten, is dat een ongelooflijk nare situatie. Online krant Sliedrecht24 licht de komende weken onregelmatig een aantal ondernemers eruit in de serie ‘Sliedrechtse ondernemer in lockdown’. Hoe gaat het met ze? Wat betekent de lockdown voor hun bedrijf en het persoonlijke leven?

Vandaag: ondernemer Rianne Stouten, ZZP’r en houdt zich bezig met muziekonderwijs(Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Na twintig jaar gewerkt te hebben als leerkracht in het basisonderwijs kreeg ze in 2017 de kans de opleiding Vakspecialist Muziek te gaan volgen. Al ruim 18 jaar is ze aan het werk als kinderkoordirigent en de opgebouwde ervaring in werken met kinderen en muziek was bijzonder fijn bij het volgen van de opleiding. In 2018 is Riannen Stouten begonnen als muziekdocent op verschillende basisscholen. Inmiddels werk in voor muziekschool Krimpen en Muziek- en cultuurcentrum Forte. Stouten: “Ook ben ik nog deels in dienst op CBS de Bron in Molenaarsgraaf. Ik verzorg muzieklessen aan alle groepen van de basisschool. Dat gebeurt wekelijks als vast onderdeel van het lesrooster maar ook projectmatig. Projecten zijn er onder andere over Mozart, Romeo en Julia, de schilderijententoonstelling van Moessorgsky en het circus. Maar een project op maat kan ook worden geleverd. In 2019 mocht ik een pilot uitvoeren in een verzorgingstehuis in Krimpen aan den IJssel. Onderzocht is wat de uitwerking is van groepslessen muziek aan ouderen die lijden aan dementie. Een prachtig en kleurrijk project wat gevolgd is door een tweewekelijkse cyclus van muziekactiviteiten met verschillende groepen bewoners.”

Wel en niet aan ’t werk
In 2018 schreef Stouten zich in als ZZP-er en nu zit ze in lockdown. De muzieklessen die ze doet voor de muziekscholen doet ze geheel op zzp-basis. “Ik leid dus zelf mijn eigen mini-onderneming. Ik heb geen personeel in dienst. Sinds maart 2020 zijn veel activiteiten op locatie gestopt. De basisscholen sloten hun deuren en het verzorgingstehuis ging op slot. De deuren van de scholen hebben zich in mei 2020 weer geopend. Gelukkig kon ik toen weer live aan de slag met de kinderen”, vertelt Stouten. Wel heeft één van de basisscholen begin december volgens Stouten de deuren weer moeten sluiten vanwege een corona-uitbraak onder personeel en leerlingen. Stouten: “Het verzorgingstehuis heeft geen externen meer toegelaten sinds de sluiting in maart 2020.”

Inhoudelijk
De lockdown betekent echter niet dat Stouten geen werk meer heeft te doen. “In maart zijn in een week tijd zijn live-lessen omgezet in video-lessen. Ons huis heeft in deze tijd soms meer weg van een filmstudio dan van een plaats om te wonen. In de eerste lockdown vergde vooral het opslaan en verwerken van de beeldmaterialen veel tijd. Dit omdat ik nog werkte met een verouderd bewerkingsprogramma en de tijd ontbrak om me in te werken in iets nieuws. Het uploaden op You-tube veroorzaakte regelmatig veel ergernis en stress. De bestanden waren vaak te groot en de films moesten onder lagere resolutie worden opgeslagen. Dit had weer kwaliteitsverlies tot gevolg. Al met al een bijzonder leerzaam proces”, legt Stouten uit. Inmiddels is er een handzamer programma aangeschaft en gaat het uploaden en bewerken heel wat vlotter. Stouten: “Een film maken is een prachtig proces. Allereerst zoek ik een thema. Dit moet iets zijn wat aansluit bij de belevingswereld van kinderen van groep 1 t/m 4 van de basisschool. Als het thema duidelijk is begint de zoektocht naar liedjes en muzikale activiteiten. De kunst is om de vijf muziekdomeinen van het muziekonderwijs in elke les aan bod te laten komen. Zingen, bewegen, muziek maken, muziek lezen/noteren en muziek beluisteren. Om de concentratie van kinderen vast te houden is het goed als de les uitdagend, prikkelend en afwisselend is. De lessen moeten niet te lang duren, maar er is ook tijd nodig voor een stukje verdieping.”

Film maken
Een proces, volgens Stouten, van wikken en wegen voordat het uiteindelijk tot een projectplan is gekomen. Stouten: “Filmopnames maken zijn ontzettend leuk maar ook tijdrovend. Vaak helpt onze oudste dochter mee. Ook zij zit in het onderwijs. De samenwerking verloopt heel flexibel. Het geeft een gevoel van met elkaar kunnen lezen en schrijven. Als de beelden erop staan begint de montage.” Deze verloopt volgens haar tijdens deze tweede lockdown een stuk sneller door de aanschaf van een Iphone. Wel zijn er soms nog wat problemen te overwinnen door een overvolle opslag. “Maar als de film klaar is bekruipt ons een groot gevoel van tevredenheid. Een mooie manier om creativiteit door te geven aan kinderen. Ook voor ouderen zijn er activiteiten op film gemaakt. Dit vraagt echter nog meer denkwerk. De aandacht van ouderen die lijden aan dementie is moeilijk vast te houden. Zeker als een muziekactiviteit via een scherm wordt aangeboden. Een zoektocht naar een film waardoor mensen het gevoel hebben dat je echt bij hen bent. Tegelijkertijd is het moeilijk om film op een goede manier bij het verzorgingstehuis onder de aandacht te brengen. Het personeel heeft het erg druk en de technische middelen en kennis zijn vaak niet genoeg toereikend.” Elke week begint het proces weer van voor af aan. Thema bedenken, activiteiten verzinnen, opnames maken, monteren… “Een tijdrovende maar prachtige klus. De creatieve vrijheid die ik ervaar is een groot geschenk”, aldus Rianne Stouten.

Gevolgen lockdown
Door de lockdown zijn verschillende, vooral projectmatige activiteiten, voor Stouten niet doorgegaan. Voor een ZZP-er betekent niet werken geen verdienste. Ook door het stilvallen van het werk in verzorgingstehuis zijn er werkbare uren weggevallen. Door het maken van de muzieklessen voor de basisscholen loopt een deel van de inkomsten voor haar gelukkig wel door. Vanuit de muziekschool wordt er alles aan gedaan om de docenten aan het werk te houden en zodoende hun inkomsten te waarborgen. Stouten: “Naast de wat negatieve financiële kant is er ook een prachtige andere kant. De films die gemaakt zijn worden gedeeld onder een groot publiek. Niet alleen de scholen waarvoor de lessen zijn gemaakt kijken naar de lessen. Via social media worden de lessen aangeboden en iedereen die dat wil kan er gebruik van maken. Dit zorgt voor een stukje naamsbekendheid. Ik sta er versteld van hoe snel een link kan rondgaan. De reacties op de films zijn ontzettend leuk en positief.”

Sprankelende methode
Sinds een aantal weken deelt ook Stichting Open Jeugdwerk Sliedrecht (SOJS) de films. En terwijl de films door kinderen (en niet zelden ook door de ouders – red.) bekeken worden, ontstaan er volgens Stouten prachtige nieuwe plannen. Samen met SOJS is er een plan in de maak om cultuuronderwijs op de Sliedrechtse basisscholen een boost te geven. “Tegelijkertijd ben ik ook aan de slag met een methode voor ouderen. In november heb ik de cursus ‘Ronnie Gardiner Methode’ afgerond. De site van Ronnie Gardiner Methode (RGM) zegt hierover het volgende: de RGM is een vrolijke, gestructureerde, multi-sensorische oefenmethode voor de hersenen, waarbij ritme en muziek worden ingezet om beweging, spraak en cognitie te stimuleren. Doordat er meerdere hersengebieden tegelijkertijd geactiveerd worden (o.a. zien, horen, motoriek, spraak, geheugen) is het een enorm sterke manier om de conditie van de hersenen te verbeteren. Als practitioniser mag ik aan de slag met groepen ouderen die gebruik zouden willen maken van deze vrolijke methode”vertelt Rianne Stouten. Tijdens deze lockdown worden hier volgens haar plannen voor gemaakt zodat, zodra het weer kan, in Krimpen aan den IJssel de eerste groep aan de slag kan gaan met deze sprankelende methode. Stouten: “Voor zover ik weet wordt dit in Sliedrecht nog niet aangeboden. Wellicht ook nog een uitdaging om het in Sliedrecht van de grond te krijgen en ook met ouderen aan de slag te gaan. Natuurlijk kunnen geïnteresseerden altijd contact opnemen. Op de site van RGM Nederland is alle informatie te vinden.”

Rust en ontspanning
Ondanks dat het rondgaan van het virus grote negatieve gevolgen heeft voor onze samenleving zijn er gelukkig voor Rianne Stouten nog genoeg nieuwe initiatieven en ideeën. “Voor mij is het ook een tijd van plannen bedenken en voorbereiden. Als mooie ideeën in de steigers staan kunnen ze zo worden opgepakt als er weer wat meer ruimte komt. Wel merk ik dat thuis werken en tegelijk thuisonderwijs geven er vaak wel voor zorgt dat je de hele dag aan staat. Rust en ontspanning vinden is echt lastiger dan voorheen. Aan de andere kant zit er minder druk op de ketel”, zegt ze. Als een videoproject nog een dag langer nodig heeft is er volgens haar niemand die teleurgesteld is. Stouten: “Mijn grote wens is dat deze houding een stukje kan blijven als we straks weer langzaamaan buiten de deur aan het werk kunnen. Live muziekactiviteiten verzorgen is een intensieve bezigheid. Tijdens het werk zijn de rustmomenten heel schaars. Na een half uur intensief lesgeven loop ik naar de volgende groep en dan begint de les weer van voorafaan. En dat soms acht lessen achter elkaar. De rust, die er nu is, brengt veel ruimte voor creativiteit met zich mee. Een filmopname kun je nog eens overdoen. Een les moet in één keer goed lopen. Het heeft allebei zijn charmes.”

Kinderkoor en plannen
Rianne Stouten zegt dat ze als allereerste wat ze gaat doen als alles weer normaal wordt, is lesgeven aan kinderen. “Dit kost veel energie maar levert ook ontzettend veel moois op. Blijde gezichten, grote concentratie, dansende kleuters en muziekmakende schoolkinderen; dat is wat het werk van een muziekdocent maakt tot een prachtbaan”, aldus Stouten. Ook gaat ze graag zo snel mogelijk weer aan de slag met de zangers van kinderkoor Jonge Klanken in Brandwijk / Ottoland / Molenaarsgraaf. Stouten: “Als het ons gaat lukken gaan we een film opnemen van een musical. De kerstfilm die in december 2020 is gemaakt, is zo vaak bekeken. Dat vraagt om een vervolg.” Natuurlijk zijn de basisschoollessen ook beschikbaar voor lezers van dit artikel. Dit is de link naar de laatste les. Voor meer informatie over de RGM kan je een email sturen naar: riannestoutenvsm@gmail.com “En zodra het kinderkoor weer gaat beginnen zijn ook daar nieuwe leden van harte welkom! Mail voor meer informatie hierover met kinderkoorjongeklanken@gmail.com”, laat Stouten weten.

Zit je ook in lockdown? Ben je ondernemer in Sliedrecht? Wil je ook worden geïnterviewd? Stuur een e-mail naar: info@sliedrecht24.nl o.v.v. ondernemer in lockdown

Plaats een reactie

*=Verplicht veld