Groot transport chloor passeert Sliedrecht over Betuweroute

SLIEDRECHT – Chemiebedrijf Nouyron (voorheen AkzoNobel) is voornemens om in de periode tussen half mei en half juni 2019 vanaf een productlocatie in Duitsland ongeveer 5000 ton chloor aan te voeren over de goederenspoorlijn Betuweroute naar de eindlocatie in Rotterdam Botlek. Dat deelt het College van B & W aan de gemeenteraad mee. Het tijdstip van de transporten blijft geheim. In het verleden hebben chloortransporten op sommige plaatsen geleid tot protest.

Door de Betuweroute te gebruiken in plaats van de route over het gemengde net, worden in Nederland minder grote bevolkingsconcentraties gepasseerd. De Betuweroute is volgens het college zeer goed toegerust op het transport van gevaarlijke stoffen. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Aanleiding van dit transport is volgens het college het tweejaarlijkse groot onderhoud van de reguliere chloorproductieplant in Nederland. “Omdat deze transporten ook Sliedrecht passeren, willen wij u hier graag over informeren. Het transport vindt plaats onder een strikt veiligheidsregime. Dat houdt onder meer in dat chloor alleen in speciaal daarvoor samengestelde goederentreinen wordt vervoerd. Deze treinen voldoen aan hoge technische eisen. Bovendien is er een continu meld- en volgsysteem. De Betuweroute is bovendien de veiligste spoorroute door Nederland”, schrijft het college aan de leden van de gemeenteraad. Op de Betuweroute is er geen kruising met overig verkeer, het transport kan daarom zowel overdag als ’s nachts plaatsvinden. “Er wordt zeer vertrouwelijk omgegaan met logistieke informatie over het precieze tijdstip van het transport.”

Over transport
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft volgens het college een nieuw convenant gesloten met AkzoNobel Specialty Chemicals, waarin staat dat incidentele chloortransporten uiterlijk tot en met 2021 zijn toegestaan tijdens perioden van storing of stilleggen van de productie. De staatssecretaris heeft met de producent afgesproken dat er in Rotterdam een tweede productielijn komt en deze fabriek moet uiterlijk in 2021 klaar zijn. College: “De Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILenT) voert het toezicht op het transport uit. De Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid heeft nauwe contacten met IL en T. Indien er bijzonderheden zijn dan zal de gemeente Sliedrecht op de hoogte worden gehouden over de wijze van transport. Bij bijzonderheden zullen wij u hier uiteraard over informeren.” Er wordt onderweg niet met wagons gerangeerd. Op rangeerterrein Kijfhoek wordt van locomotief (en machinist) gewisseld. “Dat is nodig, omdat de locomotief moet zijn ingericht op verschillende veiligheidssystemen. Het rangeren van wagons voor het lossen gebeurt op het spoor binnen de inrichting van Nouryon (voorheen AkzoNobel) Rotterdam Botlek. Het lossen gebeurt direct aansluitend op de aanvoer van het chloor op de locatie”, aldus het college.

Voorbereiding incidenten
Als gevolg van beveiligingsvoorschriften in de internationale vervoersregelgeving moet vertrouwelijk worden omgegaan met de logistieke informatie. Details met betrekking tot reisgegevens worden als gevolg hiervan alleen gedeeld met degenen die ze voor uitoefening van hun werkzaamheden nodig hebben. College: “Hoewel de kans zeer klein is, zijn alle operationele hulpdiensten voorbereid op eventuele incidenten met het transport van chloor of het lossen ervan. De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid zorgt er voor dat operationeel leidinggevenden op de hoogte zijn van het plaatsvinden van de transporten.” Veelvuldig ambtelijk overleg tussen de gemeente Zwijndrecht en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (hierna: I en M). I en M heeft ertoe bijgedragen dat vanuit het ministerie van I en M wordt gewerkt aan een alternatief voor het convenant, waarbij de inzet is om tot definitieve beëindiging te komen van de chloortransporten. Op dit moment ligt het gehele ‘chloordossier’ voor bij de staatssecretaris. De gemeente Zwijndrecht staat nauw in contact met I en M en zal de gemeente Sliedrecht op de hoogte houden.

1 gedachte over “Groot transport chloor passeert Sliedrecht over Betuweroute”

  1. Ach er gaat 100x meer gevaarlijk goedje over de Merwede dus dat beetje chloor kan er ook nog wel bij.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld