‘Geen algemene openstelling autoverkeer Kerkbuurt-Oost’

SLIEDRECHT – Adviesbureaus BRO en Movares gespecialiseerd in ruimtelijk-economische respectievelijk verkeerskundige analyse, zegt over de herinrichting van Kerkbuurt-Oost dat het een belangrijke aanloopstraat is en moet blijven voor het kernwinkelgebied en dat als zodanig een herinrichting ook echt relevant is voor versterking van deze functie. Het college neemt dit over. Daarmee gaat er een streep door het plan eerder ingebracht door toenmalig wethouder Len van Rekom (VVD), waar de hele buurt op tegen was, zoals in november 2021 nogeens bleek tijdens een informatieavond en het regende aan bezwaarschriften.

Het nadrukkelijke advies van BRO en Movares daarbij is volgens de gemeente Sliedrecht om op Kerkbuurt-Oost – net zoals nu al het geval is – bestemmingsverkeer mogelijk te laten blijven, maar verder geen doorgaand autoverkeer toe te laten. Dit omdat de autoluwe situatie past bij het huidige profiel en functie van het gebied, en ook omdat dit beter is voor het woon- en leefklimaat en de veiligheid. (Archieffoto Peter Donk / Sliedrecht24)

Het College van B & W neemt het advies van BRO en Movares over. “Belangrijke afweging voor het college bij haar bevoegdheid tot het  nemen van een verkeersbesluit is de  constatering van de adviesbureaus dat de straat geen belangrijke verkeers(ontsluitings)functie heeft of krijgt. Daarom zijn er geen verkeerskundige redenen tot algemene openstelling voor autoverkeer. Daarentegen is herinrichting van de straat wel nuttig voor de functie als aanloopstraat, waarbij het college  ervoor kiest om de aspecten van leefbaarheid, veiligheid en groen te versterken”, schrijft wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer  in een College Informatiebrief (CIb). Daarvoor past het college het ontwerp voor de herinrichting van Kerkbuurt-Oost aan.

Optimaliseren
Met deze daadwerkelijke herinrichting van Kerkbuurt-Oost geeft het college uitvoering aan het raadsbesluit tot het beschikbaar stellen van  krediet uit 2016 en het onderliggende  raadsbesluit over de Kerkbuurt uit 2015, met dien verstande dat met de herinrichting geen algemene toegankelijkheid voor autoverkeer vanaf de Waterkeringweg realiseert. Spek in de CIb: “Daarentegen richt de herinrichting zich nu op het optimaliseren van Kerkbuurt-Oost als aanloopstraat van het winkelgebied, voor fietsers en voetgangers.”  Tot slot merkt het college op dat de positie van en de behoefte aan  stallingsmogelijkheden voor fietsers op de Kerkbuurt een aandachtspunt is, waarom het college mogelijk op een later moment bij de raad zal terugkomen op het reguleren en faciliteren van fietsers op de Kerkbuurt. 

5 gedachten over “‘Geen algemene openstelling autoverkeer Kerkbuurt-Oost’”

  1. Goed nieuws
    Jammer dat het zoveel jaren en geld heeft gekost om tot dit besluit te komen
    terwijl het vanaf het begin een zeer impopulair idee is geweest waar goede redenen voor waren.

  2. De hele buurt was tegen!!!! Hoe groot kan de afstand tussen burger en bestuurder zijn. De bestuurder baalt maar het is uiteindelijk toch de burger die dit onderzoek weer betaalt.

  3. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

    BETEKENIS & DEFINITIE
    je kan beter iets voortijdig stoppen dan doorgaan tot het helemaal verkeerd gaat; wanneer je in de gaten hebt dat dit het niet de goede weg is, kun je beter stoppen en opnieuw beginnen

    Hoeveel heeft dit ‘lumineuze’ ideetje eigenlijk bij elkaar gekost?

  4. Eindelijk verstandig. Wel bijzonder dat de specialist eerst aangeeft: je moet het winkelgebied afbakenen en dat nu plotseling het tegenoverstelde voorgesteld wordt. Maar blij dat dit gedoe over is. Wellicht goede leer om in de toekomst wat meer te luisteren naar de inwoners.

    Ik heb de indruk dat de aangekondigde acties iets te maken hebben met een contract of zo. Want het ziet er nu toch echt keurig uit met vrachten fietsenstallingen? Of misschien toch iets doen om gezicht te redden? In dat geval: dat hoeft niet. Luisteren naar de inwoners is juist zoals je mag verwachten van een wethouder.

    Hoe dan ook, een goed besluit.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld