Files op A15 bij Sliedrecht nog niet voorbij ondanks wegverbreding

SLIEDRECHT – Nog dagelijks staan er bij Sliedrecht files op de snelweg A15. Ondanks de wegverbreding van twee naar drie banen in de rijrichting Gorinchem. 

Het verkeer stroopt op bij het viaduct Zwijnskade, bij Sliedrecht-Oost. Daar gaat het van drie naar twee rijbanen in de richting Gorinchem. Woensdag 8 september 2021 was er gedurende de hele dag file op deze plaats. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Dat blijft nog een tijd zo, omdat verdere verbreding in de richting Rotterdam – Gorinchem de komende jaren staat gepland. Lees hier meer over de MIRT-verkenning.

9 gedachten over “Files op A15 bij Sliedrecht nog niet voorbij ondanks wegverbreding”

  1. Het viel/valt mij vorige en deze week op, dat tijdens het spitsuur ’s avonds de doorstroming afslag Sliedrecht-West op de één of andere manier stagneert en dat dan weer file op het nieuwe driebaansstuk tussen Papendrecht en Sliedrecht tot gevolg heeft. Het lijkt erop, dat meer auto’s dan vroeger die afslag nemen en vervolgens – na de Boaz-kerk – linksaf richting Nijverwaard of polder gaan met het nodige oponthoud door de stoplichten aan het einde van de Ouverture?
    Geen idee waar dat door komt en strikt genomen heeft Richard van Genderen gelijk, want in vergelijking met de oude situatie tijdens de spitsuren – toen de spitsstrook altijd open en driebaans was – is er eigenlijk geen verandering c.q. verbreding van dat stukje rijksweg gekomen.

    Desalniettemin lijkt het me beter om even af te wachten tot alle werkzaamheden klaar zijn en dan pas een definitief oordeel te vellen, want uiteindelijk wordt de hele A15 van en naar Sliedrecht en Gorinchem drie-baans.

    Tot slot en “voor eigen parochie” ????, vraag ik me wel af hoe het in de toekomst gaat met de verkeersdrukte op de A15 en de Ouverture richting Sliedrecht Noord, als daar uiteindelijk de blijkbaar gewenste +1.000 woningen in het middel- en duurdere segment staan (dus altijd met minimaal twee auto’s voor de deur) ????

    Afijn, eerst maar even afwachten tot het hele project echt klaar is en dan ons “voortschrijdend inzicht” erop los laten, want voorlopig vind ik de hele operatie in elk geval wel een verbetering, zeker ten opzichte van de filedruk vóór de Corona-periode.

    PS: En voor invoegen in elk geval de hele invoegstrook gebruiken; dat scheelt sowieso ook!

  2. Dit was toch te voorspellen!! Hier hoef je niet voor geleerd te hebben om te denken dat de files op de A-15 nu opgelost zijn. Het is gewoon het verplaatsen van het probleem. We staan nu met z’n allen gewoon 3 km verder stil. De inwoners van Alblasserdam en Papendrecht die hebben er profijt van, maar de inwoners van Sliedrecht en Hardinxveld en het doorgaand verkeer richting Gorinchem zijn er niets mee opgeschoten.

  3. Of is deze weg verbreding met de grootste spoed uitgevoerd om te maskeren dat het knooppunt bij Papendrecht wellicht niet het gewenste resultaat gaat opleveren. Nu lijkt het, komende uit de richting Rotterdam in ieder geval heel mooi….Als je naar Papendrecht of Dordrecht moet. Verder verbreden tot Gorinchem gaat complete anarchie opleveren op de A27 richting Noord Brabant. Ik ben bang dat Sliedrecht voor als nog de dupe is van de hersenspinsel van Rijkswaterstaat. Maar voor Papendrecht is het een vooruitgang.

  4. ik moet dagelijks vanaf Ridderkerk naar Sliedrecht via de A15
    het probleem zit hem dat het aanbod te groot is van de N3 naar de A15 en de invoeg strook veel te kort is. Ik snap niet dat die dombo’s van Rijkswaterstaat dat niet in de gaten hebben hierdoor veel gejakker van auto en vrachtauto’s die telkens van baan wisselen doordat het verkeer op de rechterbaan stil valt waardoor het verkeer overige verkeer zijn snelheid verliest
    Vanaf Sliedrecht naar de N3 toe is over de volledige lengte een invoegstrook.

  5. Wat opmerkelijk is dat heel veel “normale” mensen dit probleem kennelijk wel zien en de daarvoor bestemde ingenieurs en andere hoogheden niet. Ik ken iemand die zou vragen “zijn zij nu zo stom of wij zo knap?”

  6. Verkeersregels aanpassen?
    Tussen 06.00 en 10.00 , 16.00 en 19.00 inhaalverbod voor vrachtwagens.
    Al die patsers aanpakken die menen met 160 voorbij te moeten razen en bovenop de remmen moeten voor normale bestuurders die inhalen mer normale snelheid.
    Bumperklevers fors beboeten en andere verkeersaso’s voorzien van forse sanctie.
    Niet alles ligt aan het aantal banen maar ook gedrag op de weg!

  7. Sterker nog…het is slechter geworden!!!
    De spitsstrook is opgeheven. Verkeersdeelnemers gaan weer uiterst rechts rijden(wat overigens zo hoort).
    De spitsstrook was zo ingeburgerd dat uitvoegend verkeer ongehinderd de afslag konden nemen, dat is nu niet meer. Ze hadden veel beter de in en uitvoegstrook vanaf de N3 tot Wijngaarden tot extra 4e baan moeten maken net als aan de andere kant parallel zijde A15 Wijngaarden tot N3!!!

    Echt waar, er wordt tegenwoordig niet meer nagedacht of ze hebben het denkvermogen gewoon niet.

  8. Nog meer vette troep op mijn kozijnen het komt zelfs naar binnen door mijn roosters van het raam. We hebben een mooi uitzicht op 8 hoog maar wonen niet gezond in de 10 hoogflats langs de rijksweg.

  9. Als je een flessenhals verplaatst is niet opeens het probleem opgelost. Daarbij is bij de verbreding van dit wegdeel uitgegaan van te rooskleurige verkeerscijfers. Nu het weer wat drukker wordt zie je dat de files terugkomen. Bijkomend nadeel is dat vroeger het verkeer ter hoogte van Papendrecht stil stond en nu ter hoogte van Sliedrecht. De extra uitlaatgassen van het optrekkend verkeer blijven nu in onze Sliedrechtse lucht hangen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld