door Peter Donk
SLIEDRECHT – De gemeenteraad sprak dinsdagavond 12 maart 2024 oordeelsvormend over het beschikbaar stellen van een krediet voor de realisatiefase van de toekomstige brandweerkazerne. Dinsdag 26 maart 2024 beslist de raad om een groot bedrag voor e schieten voor de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Het gaat om € 6.895.000 voor de brandweerkazerne, € 100.000 voor de VRI (verkeerslichten op groen) Stationsweg en nog een € 404.000 voor de Buitenruimte Rijnstraat.
Wethouder Roelant Bijderwieden (VVD) van Grondbeleid en Ruimtelijke Ordenin geeft kort een uitleg op enkele vragen van de gemeenteraad. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)
Over de veiligheid van fietsers in de buurt van de kazerne hadden enkele raadsleden zorgen. Ook was er een vraag over de doorsteek voor de brandweer naar de Leeghwaterstraat. De wethouder reageerder erop.
Goed faciliteren
“Als we kijken naar de kredieten zijn deze logisch opgebouwd voor zowel de brandweerkazerne, de VRI Stationsweg en de buitenruimte Rijnstraat. En de risico’s zijn binnen dit voorstel ook goed weerlegd en liggen wat ons betreft bij de juiste organisatie. De resultaten zien er ook zeer gunstig uit om een korte opsomming te noemen beter dekkingsgebied en betere huisvesting voor de vrijwilligers. De verplaatsing betekent dat brandweerzorg voor de gemeente Sliedrecht toekomstbestendig is geworden. Iets waar we in ons verkiezingsprogramma ook al voor pleiten, en dan met name het goed faciliteren van de brandweer om zo ook een goed korps te kunnen waarborgen”, aldus raadslid Matthijs Ippel (SGP-ChristenUnie), die bij de woordvoering het spits mocht afbijten.
Hergebruik gebouw
PRO Sliedrecht is zeer tevreden over het gelopen participatieproces. “Het deed ons goed dat alle gestelde vragen werden beantwoord. Wij zagen veel respect en ontzag voor de brandweer”, aldus fractievoorzitter Mark Verheul (PRO Sliedrecht). Ook dezelfde waardering van de andere lokale partij Slydregt.NU. Raadslid Boudewijn Brandwijk (Slydregt.NU) had verder niets toe te voegen. Fractievoorzitter Ben van der Plas (PvdA) vertelde dat de noodzaak van een nieuwe brandweerkazerne en de locatie voor zijn fractie niet ter discussie staat. Hij was blij dat een ander gebouw, het voormalige politiebureau, werd gebruikt als de nieuwe locatie. “Wij willen nogmaals benadrukken dat het voor Sliedrecht goed is dat we de Brandweerkazerne in Sliedrecht houden. En dat we een kazerne hebben die toekomstbestendig is. En een regionale voorziening ook toevoegen”, sprak raadslid Martin van Rossum (VVD), “Het gaat om veel geld, dat de gemeente voor moet schieten. En dan denk je: welke risico’s zijn daar aan verbonden? De toelichting in het raadsvoorstel + de (openbare) overeenkomst helpt bij de duiding. Er ligt een goed verhaal met duidelijke afspraken onder. De risico’s zijn voldoende inzichtelijk en afspraken zijn vastgelegd. Dus voor de VVD is het duidelijk: we kunnen door!”
Veiligheid fietsers
In Sliedrecht mogen we volgens het CDA blij zijn met onze brandweer. “De brandweer geeft ons een veilig gevoel. Daar hoort een brandweerkazerne bij die voldoet aan de eisen van deze tijd De nieuwe locatie ligt centraler in ons dorp. Dat heeft een positief effect op de aanrijtijden. Elke seconde telt. Het oude politiebureau wordt trouwens niet helemaal gesloopt, maar het wordt flink verbouwd. Dat is een mooi voorbeeld van duurzaam bouwen. Dat bespaart grondstoffen en het zorgt voor minder uitstoot van CO2. Het is goed dat de brandweer vanaf de Rijnstraat straks niet alleen linksaf of rechtsaf de Stationsweg op kan, maar ook rechtdoor kan oversteken richting de Goeman Borgesiusweg. Een nieuwe verkeersregelinstallatie, een VRI, moet ervoor zorgen dat dat allemaal veilig kan gebeuren. Als de brandweer uitrukt, gaan de lichten op rood voor het andere verkeer. Het CDA Sliedrecht wil speciale aandacht voor de veiligheid van fietsers. Nu zijn fietsers gewend om op de Tiendweg snel te kunnen doorfietsen. Bij de Stationsweg kijk je even uit om snel over te steken. En dan sjees je weer verder. Als de brandweer straks uitrukt via de Stationsweg, kan dat voor fietsers een verrassing zijn. Ik vraag het college om echt goed na te denken over welke maatregelen nodig zijn om fietsers te attenderen op een uitruk van de brandweer”, sprak raadslid Vincent Prins (CDA), “En dat geldt trouwens niet alleen voor fietsers op de Tiendweg, maar ook voor fietsers die onder het viaduct van de A15 rijden.”
Naar Leeghwaterstraat
Op 23 januari 2024 hoorde Prins dat er een mogelijkheid voor de brandweer zou komen om vanaf de Rijnstraat over het fietspad richting de Leeghwaterstraat te rijden. Prins: Dan is de brandweer sneller bij een incident op het bedrijventerrein Nijverwaard. Ook daar zijn infrastructurele maatregelen voor nodig, bijvoorbeeld een stevigere brug over de sloot. Maar ik lees er niets over in het raadsvoorstel. Van het college hoor ik graag waarom er niets in het voorstel staat over een extra calamiteitenroute richting de Leeghwaterstraat.” Wethouder Roelant Bijderwieden (VVD) vertelde dat de route naar de Leeghwaterstraat wordt onderzocht. “Als dat een wens is van de veiligheidsregio en het past binnen de budgetten, dan lijkt me dat de veiligheidsregio daarvoor geld vrijmaakt”, aldus Bijderwieden. Het wordt een debatstuk op dinsdag 26 maart 2024.