‘Eerste verkeersbord van bamboe geplaatst in Sliedrecht’

SLIEDRECHT – Voor het eerst is in Sliedrecht een verkeersbord gemaakt van bamboe geplaatst. Dat bericht wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer en Vervoer dinsdag 23 juli 2019 op sociale media. Het bord staat bij de nieuwe rotonde in de Thorbeckelaan. 

Dit is het bord aan de achterzijde. (Foto Twitter Ton Spek)

De meeste borden zijn van metaal. Dit bamboebord geeft de rijrichting aan. 

Voortgang
Zaterdag werd de rotonde geasfalteerd. Deze week worden nog wat zaken afgewerkt. 

9 gedachten over “‘Eerste verkeersbord van bamboe geplaatst in Sliedrecht’”

  1. Als dat bamboe ook helpt om een aantal aan de verkeersregels te laten houden, heeft het nog meerwaarde.
    Egoïsme in verkeer neemt toe en de snelheid ook. In plaats van te investeren in duurzaam spul….investeer eens in handhaving!

  2. Interessante discussie over de (vermeende) duurzaamheid van de verkeersborden. De vraag die eraan vooraf gaat is wat het nut uberhapt is van zo’n rijrichting indicator heeft. Alsof mensen de verkeerde kant uit de rotonde nemen. Laten we die vraag eerst beantwoorden. Misschien zijn die borden wel overbodig. Als dat zo is, kunnen ze ook achterwege worden gelaten. Dat is pas duurzaam.

  3. In één van de bedrijven waarvoor ik werk wordt ook een alternatief voor kunststof (het zogenaamde “plastic” ) verwerkt waaronder bijvoorbeeld uit afval van de bamboe e/o olifantengras. Uit dit afval wordt een korrel (granulaat) gemaakt waarmee weer een folie of een plaat wordt geproduceerd. Deze platen of folies kunnen dan weer voor bijvoorbeeld bewegwijzering worden ingezet maar er zijn tal van voorbeelden.. Er zijn tal van mogelijkheden om metalen en “plastic” producten zoals die al vele jaren worden ingezet te vervangen door dit groene alternatief. (Er zijn vergevorderde ontwikkelingen om dit in de foodsector in te zetten als vervanger voor bijv. patat en nasi/bami bakken, melkcupjes , bekertjes, zelfs worden er al grafkisten en urnen uit dit materiaal gemaakt. Ook in wandelgebieden in grote natuurgebieden worden voorzien van dit soort “groene” borden. Als een metalen of kunststof plaat op de grond terecht komt ( door bijvoorbeeld vandalisme) blijft het op de grond liggen en kan, naast het verwonden van mens en dier, ook schade aan het milieu aanbrengen. Dit alternatieve product wordt, zodra het met de bodem in contact komt, op een natuurlijke manier afgebroken en vergaat zonder sporen na te laten. Een prachtig stukje inventiviteit wat niet stilstaat en steeds weer verder wordt geëvalueerd en verbeterd..

  4. Sorry meneer van Kleef wat heeft bamboe met tweede wereld oorlog te maken?

  5. Bamboe verkeersborden zijn wel degelijk duurzaam! Maart jl. stond hierover een interessant artikel op ad.nl. Enkele verhelderende info uit dit artikel:

    – Bamboe is volledig klimaatneutraal. ,,Bamboe absorbeert 400 kilogram CO2 per kubieke meter, bij de productie van aluminium uit bauxiet wordt juist 33.000 kilogram CO2 per kubieke meter uitgestoten.” Wel levert het transport naar Nederland wat uitstoot op, maar veel minder dan het opneemt.

    – En bamboe kent zo meer sterke punten. Het verkeersbord is robuuster dan de aluminium variant. Doordat de bamboe geïmpregneerd wordt met een vocht- en schimmelwerend middel gaat het langer mee. HR Groep (leverancier van veel verkeersborden) biedt twintig jaar garantie, acht jaar meer dan op een aluminium bord. ,,Eigenlijk kan een bamboebord een kwart eeuw mee, maar het folie met het verkeersvoorschrift houdt het niet zo lang uit.” 

    – Belangrijk nadeel is wel dat bamboeborden voorlopig 30 procent duurder in prijs zijn. ,,Dat komt omdat ze nieuw zijn en de productie nog laag ligt.” Desalniettemin vinden veel gemeenten die hogere prijs geen bezwaar. Bamboeborden vormen een blikvanger voor groen beleid. ,,Veel duurzaamheidsmaatregelen die lokale overheden nemen, zijn voor burgers weinig zichtbaar.” ,,Zo’n bord is dat wel, de achterkant valt direct op.”

    – De bamboeborden zijn volledig recyclebaar. Als ze uiteindelijk kapot of versleten zijn kunnen ze tot spaanplaat worden verwerkt of als biomassa worden gebruikt voor het opwekken van stroom.

  6. Wist u dat ? 
    Bamboe helemaal niet zo milieu vriendelijke is…. 
    Ja, Bamboe is een plant en komt voornamelijk voor in China. 
    Deze bamboe stelen worden aan elkaar verbonden met heel veel lijm in een fabriek in land van herkomst. Bamboe groeit niet als plaat en hoeveel kilometers + uitstoot zou het product afgelegd hebben voordat het bij de Nederlandse producent zou geleverd zijn.

    Gemeente Sliedrecht, hoe duurzaam is het product ? 

  7. Wat is het voordeel van bamboe boven staal? Gaat het langer mee dan staal, is het goedkoper, is het vandalismebestendiger, is het mooier? Ik ben benieuwd.

  8. Is het hufterproof?

    En, Jo, wat dat uitlopen (snel groeien) betreft: er zijn ook onder ons wel mensen, die de Japanse bezetting van toenmalig Ned.Indië hebben meegemaakt. Die weten daar vast nog alles van!

Plaats een reactie

*=Verplicht veld