Eerste maritieme ‘zero emission’ fieldlab met innovatie op hoogste niveau

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Waterstofsystemen leveren voor de binnenvaart. Aan dit knap staaltje innovatie werken onder meer De Ruyter Dieseltechniek B.V. aan de Parabool 101 en Koedood Marine Group B.V. uit Hendrik-Ido-Ambacht. Op een testlocatie op bedrijventerrein Noord-Oost Quadrant wordt een staaltje vernuft realiteit. Het is de bedoeling dat over twee maanden het eerste schip vaart met de allernieuwste brandstoftechniek.

De testlocatie. Op de foto voor het waterstofsysteem v.l.n.r. wethouder Ton Spek (CDA) van Duurzaamheid, directeur Cor de Ruyter van De Ruyter Dieseltechniek B.V., research and development manager Sander Roosjen van Koedood Marine Group B.V. en wethouder Roelant Bijderwieden (VVD) van Economie. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Tekst gaat verder onder tweet.

Tijdens corona lagen de ontwikkelingen deels stil. Maar achter de tekentafel ging het denken voort. Er kwam er een speciaal ontworpen testlocatie. Donderdagmiddag 1 december 2022 werd bij De Ruyter Dieseltechniek B.V. het staaltje innovatief vakmanschap getoond. De gemeente Sliedrecht bracht een werkbezoek en kreeg uitleg over het ontwikkelde waterstofsysteem. Een regio noviteit met een grote toekomst in de energietransitie. Mede mogelijk gemaakt dankzij het MKB Katalysatorfonds (een initiatief van Smart Delta Drechtsteden) en vergunningverlening door de gemeente Sliedrecht.  

Testlocatie
Bij De Ruyter is een loods is volledig explosie-proof gemaakt om het ‘fabriekje’ waarmee met 300kW waterstofbrandstofcellen van waterstofgas elektriciteit gemaakt worden, in de praktijk te testen en te optimaliseren. Wethouder Ton Spek: “In het 957-jarig bestaan van Sliedrecht hebben we nooit te maken gehad met een dergelijke aanvraag voor een testlocatie met als doel het ontwikkelen van een waterstofsysteem.” De afgifte van de vergunningen was een uitdaging. Spek wijst op de veiligheidsvoorschriften waar de overheidsinstanties als de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid en de gemeente Sliedrecht zich over hebben gebogen. Uiteindelijk is het gelukt. In 2019 sloegen De Ruyter Dieseltechniek B.V. en Koedood Marine Group B.V. de handen ineen. Het eerste maritieme ‘zero emission’ fieldlab is een feit: het HEAT.Lab (Hydrogen & Energy Applied Technologies).

Ombouwen schip
In het fieldlab kunnen nieuwe ideeën en technieken direct worden getoetst aan de werkelijkheid. Het doel is om waterstofsystemen te leveren die specifiek ontwikkeld zijn voor de binnenvaart. Sander Roosjen van Koedood Marine Group B.V. vertelt dat op dit moment het containerschip de MS Maas wordt omgebouwd. Daarin komen drie waterstofsystemen. Dat ombouwen gebeurt bij Holland Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. “Over twee maanden moet dit schip varen op waterstof, een zero-emissie-schip”, zegt Roosjen. Cor de Ruyter van De Ruyter Dieseltechniek B.V. sluit niet uit dat de kans is op wat vertraging. “We moeten ook mensen opleiden om met de nieuwe systemen om te kunnen gaan. Ook onderhoud is belangrijk. Het valt ook niet mee om gekwalificeerd personeel te vinden”, aldus De Ruyter. Ook Roosjen houdt zich aanbevolen voor mensen met de vakkennis hebben, die past bij de ontwikkeling van waterstofsystemen. Wethouder Bijderwieden toonde zich donderdagmiddag razend enthousiast over het waterstofsysteem en hij vond dat ‘lef’ is getoond door de ondernemingen om door te zetten met dit nu als resultaat.

Tekst gaat verder onder tweets.

Doel 2030
De maritieme sector en de (technologische) maakindustrie zijn van oudsher sterk geworteld in de Drechtsteden. Sectoren die een grote innovatiekracht laten zien. Met initiatieven als de Duurzaamheidsfabriek, de Maakfabriek en het MKB-Katalysatorfonds wil Smart Delta Drechtsteden de innovatiekracht van de regio vergroten en versterken. Ook stimuleren we onderlinge uitwisseling tussen bedrijven en samenwerking met het onderwijs: om van elkaar te leren, samen nieuwe inzichten op te doen, producten en processen te ontwikkelen en die in de praktijk te toetsen. De Nederlandse politiek heeft een doel vastgesteld. In 2030 moet Nederland bijna de helft (49%) minder broeikasgassen uitstoten dan we in 1990 deden. Om dat doel te halen zijn emissieloze technieken nodig, onder andere voor de maritieme sector. Waterstof is in opkomst en vervult een sleutelrol deze energietransitie. 

1 gedachte over “Eerste maritieme ‘zero emission’ fieldlab met innovatie op hoogste niveau”

  1. Mooie ontwikkeling en goed om te lezen dat ook in de scheepvaart de omslag gemaakt gaat worden naar gebruik van alternatieve (en minder milieu belastende) brandstoffen. In dit geval wordt fossiele brandstof vervangen door waterstof.
    Is de waterstof geproduceerd met behulp van groene energie? Alleen dan kan sprake zijn van “zero emission”.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld