Eerste LNG-aangedreven hopperzuiger te water gelaten

KINDERDIJK / SLIEDRECHT – Op scheepswerf Royal IHC in Kinderdijk is zaterdagmorgen 3 december 2016 de DEME’s 3,500m3 LNG-aangedreven sleephopperzuiger MINERVA te water gelaten. De officiële doopplechtigheid is in het voorjaar van 2017 in Zeebrugge, in België.

Het dual-fuel (diesel en LNG) baggerschip heeft een ‘Green Passport’ en een ‘Clean Design’ notatie, waarmee het ruimschoots voldoet aan de strengste internationale emissie-eisen. (Foto Royal IHC)

“De tewaterlating van dit schip is een belangrijke mijlpaal voor de baggerindustrie,” zegt IHC’s Executive Director Shipbuilding, Arjan Klijnsoon. “Al in 2012 is IHC onderzoek gaan doen naar de integratie van LNG op baggerschepen, waardoor we de uitdagingen van deze groene oplossing leerden begrijpen. Dit gaf ons een solide basis om op door te ontwikkelen toen DEME het aanbestedingsproces begon.”

Milieu-impact
Het hielp Royal IHC om DEME’s voorlopig ontwerp voor twee LNG-aangedreven sleephopperzuigers te kunnen bouwen. “We zijn er trots op dat we een enorme stap voorwaarts hebben gemaakt in het ontwerp van baggerschepen, en dat we de milieu-impact van DEME’s schepen hebben beperkt. We willen DEME bedanken voor hun nauwe samenwerking en voor het geven van de mogelijkheid om ’s werelds eerste LNG-aangedreven hopperzuiger te bouwen”, aldus Klijnsoon.

Innoveren
Alain Bernard, Director en CEO van DEME Group: “DEME’s meerjarenprogramma voor uitbreiding van de vloot is gericht op het vergroten van de efficiëntie, zowel in termen van productiviteit als milieuprestaties. Het ontwerp van onze nieuwe schepen wordt geïnspireerd door een drijfveer om voortdurend te innoveren vanuit een perspectief van ecologie en efficiëntie. Als zodanig blijft DEME een toonaangevende rol spelen in de industrie en vermindert het de milieu-impact van zijn activiteiten aanzienlijk.”

Baanbrekend ontwerp
De beschikbaarheid van het schip is eveneens vergroot, omdat het voldoet aan de eisen voor een uitgesteld droogdoksysteem. Schepen die onder dit speciale programma vallen, krijgen een maximum droogdokinterval van 7,5 jaar (in plaats van 5 jaar) door bepaalde bezoeken aan een droogdok te vervangen door inspecties in het water. IHC en DEME zijn verheugd dat dit baanbrekende ontwerp officieel erkend is door de industrie. Begin november dit jaar werden beide bedrijven beloond met een DPC Innovation Award voor dit nieuwe concept.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld