Den Besten over komst moskee: ‘Ik heb er weleens nachten van wakker gelegen’

SLIEDRECHT – Onder oud-wethouder Ad den Besten (CDA) kwam er een moskee in Sliedrecht. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Hij vertelt er uitgebreid over in de podcast ‘Verhalen van Sliedrecht over gebouwen, objecten en situaties’. Den Besten vertelt dat hij er weleens nachten van wakker heeft gelegen. Hij herinnert zich nog het verzoek voor een moskee, de financieringsperikelen en de besluitvorming in de gemeenteraad. Journalist Peter Donk van online krant Sliedrecht24 sprak met Den Besten. 

Het gesprek met oud-wethouder Ad den Besten over de komst van de moskee. De podcast is onderdeel van een reeks zomerinterviews in de serie ‘Verhalen van Sliedrecht over gebouwen, objecten en situaties’. (Foto Brenda Donk / Sliedrecht24)

Tekst gaat verder onder podcast.

Van een onderkomen in een oude kleuterschool moest er een nieuwe moskee komen. Ze kochten de grond. Den Besten herinnert zich nog de enorme weerstand, nadat een krant kwam met de tekening. Een moskee met minaret. Volgens Den Besten waren de rapen gaar. “Iedereen was van mening dat de moskee er niet moest komen”, stelt Den Besten, “Je zou mogen verwachten dat de christelijke kerken het zouden opnemen voor de islamitische gemeenschap. Als er zoveel weerstand komt, dan doet dat wat met je.” De Turkse gemeenschap vestigde alle hoop op Den Besten, zodat de moskee er kwam. Den Besten verhaalt over de plannen, over de bouw en verschillende meningen in het college. En over de minaret, die er niet kwam. Ga voor meer podcasts naar deze pagina.

9 gedachten over “Den Besten over komst moskee: ‘Ik heb er weleens nachten van wakker gelegen’”

  1. Beste Herman, wat een ongenuanceerd bericht. Ik ben al jaren actief binnen het verenigingsleven in Sliedrecht. Ik heb de inspraakprocedure persoonlijk meegemaakt en gevolgd. Her zijn geen aannames, van anderen gehoord, maar de harde realiteit.
    Verdeeldheid zaaien dat doe ik zeker niet. Je moet de realiteit onder ogen willen zien in een maatschappij/gemeente die drastisch aan het veranderen is.

  2. Jij grote ezel aart die veilig achter zijn,telefoon een horen zeggen berichten plaats wat niet onderbouwd is en gegrond. Spookjes de wereld in helpe, jij ben de oorzaak die haat en verdeeldheid veroorzaakt in onze mooie gemeente met verschilde rassen en culturen. Waar van jij als laatste een mening mag hebben. Nu rest de vraag nog, wat heb jij betekent voor de gemeente en verschillende achtergronden van de burgers en inwoners van Sliedrecht. Helemaal niks. Daarom vraag ik jou deze dagen nog de moskee van deze goede mensen te bezoeken voor jij weer een sprookje de wereld in helpt.

  3. Bedankt voor uw reactie. De moskee was een oude kleuterschool en werd ter beschikking gesteld voor het gebruik als moskee. Er werd alleen gebruik van gemaakt. De gebruikers lieten het schooltje gewoon verpauperen en deze totaal niets aan onderhoud. Ik heb jaren in he5 verenigingsleven gezeten. Het onderhoud aan het club gebouwd werd altijd gedaan door vrijwilligers en om niet. Waarom de gebruikers van de moskee/schooltje niet? Het is gemakkelijk om na achterstallig onderhoud bij de gemeente aan de bel te trekken. Het is een mentaliteits kwestie.

  4. Beste Aart,

    Je stelt twee zaken: het nut van de podcast en de rol van de politiek toen / nu.
    De podcast heeft als doel het uit de mond van de toenmalige wethouder horen hoe zaken zijn gegaan en die vastleggen.
    En waarom zouden wij als journalisten niet mogen vragen hoe zaken zijn gegaan? Dat is toch wel een journalistieke taak!
    Welke oude wonden bedoel je eigenlijk?
    En tot slot. We kunnen je zeggen dat we er fijn mee door gaan.
    Voordeel. Je bent niets verplicht om te lezen of te luisteren.

  5. Ik lees vaak de reactie. Maar ik ga mij afvragen wat de podcast met Den Besten voor mut hebben c.q. meer waarden. Zijn zaken uit de ouwe doos. Toen werden bewoners al gemanipuleerd door de politiek.
    Wat is er eigenlijk heden tendage aan veranderd? Regeren is vooruit zien en niet terug blikken.
    Dus geen oude wonden opentrekken.

  6. @Redactie: Ja, geluisterd en hij zegt dat toch echt letterlijk. Was toentertijd ook het programma Babylon waar dit uitgebreid aan de orde kwam(zie Trouw in artikel uit 1999, google maar even). De opmerking van u als redactie “je bent wel erg overtuigd dat jezelf de goede weg bewandelt” zie ik maar als een compliment. Een andere mening dan de redactie van Sliedrecht24 en voormalig wethouder Den Besten is toch niet minder? Ik had liever een inhoudelijke reactie gelezen. Alle argumenten die de wethouder noemt betreffen puur de benadering van de grondwet. Hier gaat het erover of je van kerken die zichzelf serieus nemen kunt verwachten dat ze de komst van een moskee steunen. Ik kan dat niet terugvinden in de Bijbel, maar wellicht kan iemand met een grondige Bijbelkennis mij wijzer maken. Nooit te oud om te leren, toch?

  7. Moskee geen klachten. Mensen zijn/ waren onredelijk. Geen handel in de moskee. Geen geld en binnen 1 week wel geld. Waar dat geld vandaag gekomen is weet Den Besten niet. Een aantal passages uut het interview. Er staat een keer per werk een busjes buiten de moskee en daar wordt alles uitverkocht. Misschien heeft Den Besten nog nooit gehoord van ondermijning. Denk even aan de horeca zaken die in Sliedrecht die aangepakt zijn. Waren zeker toevallig Turkse uitbater, geen papieren en nog veel meer. De Turkse gemeenschap is een gesloten hechte gemeenschap.
    Bij illegaal verhuur van woningen door Turkse eigenaren trad de gemeente Sliedrecht niet op. Bij het aanpakken van de Turkse horeca in Sliedrecht werd het initiatief genomen door een bevlogen politieman van ondermijning. De gemeente Sliedrecht moest meegesleept worden.
    Het CDA/Den Besten weet er nu over te vertellen maar toen de inspraak procedures liepen werden klagers/insprekers de nodige informatie onthouden.

  8. Heb je de podcast ook geluisterd? Vragen wij ons dan weer af. Verder is het niet aan ons om met je in discussie te gaan, maar je bent wel erg overtuigd dat jezelf de ‘goede weg bewandelt’.

  9. Citaat: “Je zou mogen verwachten dat de christelijke kerken het zouden opnemen voor de islamitische gemeenschap”. Dus als ik dit citaat goed begrijp vond meneer Den Besten dat kerken in Sliedrecht zich sterk hadden moeten maken voor de komst van een moskee? Een wel zeer merkwaardige invulling van het begrip naastenliefde. De desbetreffende moskee staat blijkens haar logo onder direct gezag van diyanet, het Turkse presidium voor godsdienstzaken. Alles wat daar wordt “gepredikt” komt rechtstreeks uit de koker van de Turkse regering, een land waar godsdienstvrijheid een totaal andere invulling heeft dan in Nederland. Weet meneer Den Besten dit? Zo ja, dan stijgt mijn verbazing alleen maar meer. En ja, ik herinner me de emoties uit die tijd nog zeer goed en ook mijn onbegrip over zijn standpunt toen en nu. Dat de moskee er nu staat en geen overlast veroorzaakt doet niets af aan het principiële punt dat een kerk zich van haar kernboodschap vervreemdt door een op Bijbelse gronden valse godsdienst alle ruimte te bieden. Dat je voor je medemens het beste zoekt betekent ook dat je hem of haar weg wilt houden van een naar jouw overtuiging foute levensinvulling. Dat is geen haat, maar ten diepste liefde. Je geeft je kind toch ook niet wat hij of zij wil, maar wat goed voor hem of haar is? Dat is toch juist uit liefde?

Plaats een reactie

*=Verplicht veld