Craijensteijn officieel geopend, maar directe omgeving nog niet af

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Ruim twee jaar was het ‘hakken, breken en plaveien’ op en langs de Craijensteijn. Eind augustus 2022 kon er weer verkeer over de hoofdrijbaan en vrijdagmiddag 2 september 2022 werd er met een opening door wethouder Ton Spek (CDA) van Mobiliteit een officieel tintje aan gegeven. Daarvoor waren omwonenden uitgenodigd.

De feestelijke opening met op de fiets wethouder Spek samen met de Dutch Bicycle Orchestra. Nieuw is het dubbelzijdige fietspad aan de zuidzijde van de Craijensteijn. Volgens de gemeente een veilig fietspad. Om er te komen, onder meer vanuit de wijk moet eerst de ‘onveilige’ Craijensteijn, waar naar verwachting meer (vracht)verkeer komt, worden overgestoken. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Spek gaf vrijdagmiddag nabij de Touwbaan in zijn speech aan dat hij zeer trots was dat dit project volgen hem gelukt is. Hij vertelde ook niet blind te zijn geweest voor de overlast, die reguliere gebruikers en omwonenden hebben meegemaakt. Gesproken werd er naast Spek door Annet Hanegraaf (Manager ASVZ) en Mathijs Mombarg (Project Engineer KWS). Muziek was er van de Dutch Bicycle Orchestra, lange tandem met zes muzikanten. Ton Spek en anderen fietsten achter hen aan richting sporthal De Basis. De directe omgeving rond de Craijensteijn is nog niet klaar. Er moeten nog trottoirs worden aangelegd en de inrichting van de plantsoenen moet nog gebeuren.

Tekst gaat verder onder tweet.

Veel trots
De wethouder is tevreden en sprak van een ‘prachtige fietspad’. “Een nieuwe, moderne, maar ook meer dan noodzakelijke verbinding in Sliedrecht. Niet alleen wordt Baanhoek-West ontsloten richting ons centrum. Het bevordert ook de veiligheid van fietsers aanzienlijk!” In zijn speech, waar verschillende genodigden onder wie mensen woonachtig aan de Craijensteijn aanwezig waren, ging Spek terug naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Spek: “Vier jaar geleden dus, heb ik zelf nog campagne gevoerd om dit fietspad aan te leggen. Vanwege veiligheid en goede doorstroom. Ik sta hier dan ook met gepaste trots. Nou eigenlijk met veel trots! Laat ik daar eerlijk in zijn. Ik vind het prachtig dat dit project is gelukt. En vind het ook oprecht mooi dat ik in mijn rol als wethouder dit hele proces heb mogen meemaken en begeleiden.”

Lastige tijd
Deze trots en blijdschap betekenen volgens Spek niet dat hij blind was voor de soms lastige tijd, die omwonenden gekend hebben. “De wegomleggingen, de rommel in de straat en soms zelfs voor de deur. Ik heb het allemaal gezien en realiseer me echt dat het voor u niet altijd even makkelijk is geweest. Velen van u realiseerden zich dat het er uiteindelijk beter van zou worden. En dat is natuurlijk ook zo. Kijk vandaag maar om u heen! Dat neemt niet weg dat ik het grootst mogelijk respect voor u heb! Dat moet gezegd worden. Dat wil ik ook gezegd hebben!”, aldus Spek. Ruim twee jaar heeft de vernieuwing van de Craijensteijn geduurd. “Het had korter gekund. Dat zeg ik ook maar eerlijk. Maar als de weg toch openligt is het wel zo makkelijk om meteen andere werkzaamheden mee te nemen. Zoals de aanleg van het warmtenet. Deze aanleg moest toch gebeuren”, sprak Spek. Door dit naar voren te halen heeft het project volgens hem meer tijd gekost. Spek: “Voordeel is hierbij wel dat we de weg niet nog een keer hoeven open te breken.”

Na zuur zoet
“Zoals het warmtenet bij Sliedrechts beleid past, past ook het stimuleren van fietsen binnen ons beleid. Vanuit het principe STOP willen we vooruitgang boeken. STOP is een afkorting voor Stappen (wandelen dus) Openbaar Vervoer en Trappen (Fiets). Met Craijensteijn hebben we een stukje invulling geven aan dit mobiliteitsbeleid”, vervolgde Spek, “Want uiteindelijk willen we graag zorgen dat meer mensen bewegen en minder vaak de auto pakken.” Volgens de wethouder komt na het zuur nu het zoet: “U krijgt er nu een prachtige weg met modern fietspad voor terug.”

Kritiek en vragen
Eerder publiceerde online krant Sliedrecht24 kritiek uit de buurt. Er leven bij omwonenden en gebruikers van de weg veel vragen. Kan je straks alleen nog met een kamikaze-actie de wijk uit komen? Hoe steken onze kinderen over naar wat de gemeente ‘een veilig fietspad’ noemt? Waaruit blijkt die veiligheid, want er hangt weinig verlichting boven het fietspad? Komen er verkeerslichten bij oversteekplaatsen? Waarom kan je niet met z’n tweeën naast elkaar fietsen op het fietspad, want het is vrij smal? Vanwaar die rare kronkels in het fietspad? Waarom straatbanden leggen in het weggedeelte? Hoe wordt de snelheid gecontroleerd? Ook hopen mensen dat de straten in de Werenbuurt worden aangepakt. Volgens een enkeling is dat hard nodig vanwege de verzakkingen. Wethouder Spek is door online krant Sliedrecht24 donderdagmiddag 18 augustus 2022 gevraagd om een podcast te komen opnemen, zodat de vragen kunnen worden beantwoord. Dat gaat maandag 5 september 2022 gebeuren! Spek weet dat sommigen zich zorgen maken over de verkeerssituatie, zo lichtte hij vrijdagmiddag toe. “Zal het autoverkeer toenemen, wordt er harder gereden? Deze nieuwe situatie gaan we in ieder geval de komende weken monitoren. Indien nodig treden we op en zullen we maatregelen nemen”, aldus Spek, die daarna alle aanwezigen uitnodigden om met hem mee te fietsen of wandelen naar sporthal De Basis voor een kort samenzijn. “Laten we daar naartoe gaan en verder praten”, aldus Spek.

1 gedachte over “Craijensteijn officieel geopend, maar directe omgeving nog niet af”

  1. De Craijensteijn is feestelijk opengesteld, ook voor vrachtverkeer. De tot nu toe voor vrachtverkeer geldende beperking ‘alleen voor bestemmingsverkeer‘ is vervallen. Dit ondanks diverse nog lopend bezwaren van bewoners. De berekeningen van de gemeente tonen een te verwachten stijging met 100% aan. Van 420 naar 840 vrachtwagens en bussen per dag. Met al het extra geluid en trillingen is dit voor de bewoners langs de Craijensteijn niet bepaald een feest.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld