Column: Sliedrecht (weer) op de kaart

Spreek je een jong iemand en je vraagt iemand die wat verder woont van de baggervesting: ‘Ken je Sliedrecht?’ Grote kans dat je een ‘Nee’ krijgt. Jongeren roepen ‘van de verkeersinformatie’. Die staan bij het kerkdorp soms in de file. Praat je met veertigplussers, dan merk je dat ze nog topografie hebben gehad. Die kunnen je soms feilloos vertellen waar Sliedrecht ligt en waar ze het van kennen. De één roept dan ‘baggeraars’ of ‘Baggerdorp’. De ander ‘A15 en file’ of (en vaak vrouwen) ‘IKEA’.

Sliedrecht moet weer op de kaart. Daarvoor moet een clubje mensen de nek uit gaan steken, is het idee. (Luchtfoto Vincent Prins)

Sliedrecht mag dan nu wederom geld over hebben in de begroting. Het dorp doet te weinig aan uitstraling binnen Nederland. Ik hoor je denken: ‘Ja, maar wat moet je dan uitstralen? En hoe?” Daar weet dit gemeentebestuur kennelijk ook geen oplossing voor. Ze roepen wat als ‘MooiSliedrecht’. Pogen er een hashtag aan te geven #mooisliedrecht Zelden zulke onzinnige geflapuit gehoord. Ja, de meubelboulevard is op punten al naar zijn gallemiezen. 

Een cursusje communicatie op dit terrein kan het dorp gebruiken. Omdat niemand dat fatsoenlijk oppakt (ondanks confronterende columns van AD De Dordtenaar columnist Kees Thies), doe ik maar een duit in het zakje. Wie de schoen past, trekt hem aan! Begin eens met het opzetten van een creatieve werkgroep Sliedrechters. Ik heb het niet over ambtenaren, die buiten dit dorp wonen (maar wel hun eten – geld – hier vandaan halen). Dat zijn geen inwoners! Die zijn uitgesloten wat mij betreft. Nee, in dit dorp wonen hele creatieve mensen, mensen met hart voor het dorp, mensen die de inwoners kennen, in hun doen, en laten, Sliedrechtse ondernemers, journalisten en kunstenaars. Zet ze bij elkaar en laat ze tenministe één avondje met elkaar stoeien, stel je doel: Hoe zetten we Sliedrecht (weer) op de kaart? Zo’n brainstormsessie kan mooie ideeën opleveren en die ga je uiteindelijk ’trechteren’.

Ik zal de vraag opschrijven en geef er vast één mogelijk antwoord bij. Begin eens met het opschrijven waar Sliedrecht van bekend is? Denk aan de baggerindustrie. Schrijf vervolgens op welke bekende objecten Sliedrecht heeft? Denk aan het Nationaal Baggermuseum. Schrijf nu op wat je graag wil promoten? Denk aan de woonboulevard. Hoeveel geld mag dat kosten? Denk aan € 100.000,– (ja, voorniets gaat de zon op en doe je iets, dan moet je het goed doen). Hoe kunnen we het geld terugverdienen? Door meer bezoek aan het dorp te genereren. Hoe zou je de promotie willen doen? Denk aan spot op landelijke zenders. Hebben we personen of bekende Sliedrechters die het gezicht zouden kunnen zijn? Denk aan oud-opgegroeide-Sliedrechter Aad van den Heuvel als stem achter de spot? Wat willen we in beeld brengen? Met een drone het woongenot en als vestigingsplaats. Stel voor de sessie vooraf een reeks vragen op.

Je zou zo’n clubje toch gewoon willen leiden. Dan moet een gemeentebestuur (dat het graag aan inwoners wil overlaten) daar een carte blanche voor geven, geld voor vrij maken om het imago van dorp op te poetsen. Sliedrecht heeft meer in de mars. Dat ga je niet redden met roepen ‘mooi Sliedrecht’ of je gemeentewapen in te wisselen door te pas en te onpas je nieuw ontworpen logo te gebruiken. Het is nog zoveel meer. Gooi ook de gemeentelijke website omver en maak er een overzichtelijke van. Dan zijn ook de gemaakte goede video’s over het dorp eenvoudig terug te vinden net als alle andere belangrijke informatie. Er moet dus meer gebeuren.

Ook bij de snelweg wil ik meteen kunnen zien, waarom Sliedrecht hét dorp is waar je moet zijn. Ook een klusje voor de brainstormclub. Je betrekt bovendien je inwoners actief bij het meedenken voor wat kan en goed is voor het dorp. Dat wil het college toch ook? Soms is pikken van goede ideeën van andere gemeenten zelfs niet erg. Hopelijk wordt de handschoen opgepakt, want je zou met dit brainstormclubje zelf de Kerkbuurt of de woonboulevard kunnen ’trechteren’. Misschien leidt dit wel tot een gouden idee en staat Sliedrecht over een tijdje weer op de kaart. Net als toen, in de glorieuze jaren van de baggerindustrie of toen IKEA in het dorp was gevestigd. Sliedrecht24 kan je er zelfs een rol bij kunnen laten spelen, al is het maar voor de oproep. Maak gebruik van de media!

Peter Donk
redactie Sliedrecht24

1 gedachte over “Column: Sliedrecht (weer) op de kaart”

  1. En maak de evenmenten in een landelijke krant zichbaar o.a. Baggerfestival en Korenfestival.
    Zelfs veel Sliedrechtenaren wisten het niet!

Plaats een reactie

*=Verplicht veld