Japans restaurant Oishi Fusion
Firma De Vries

Column: Rabobankprutsers

Wat kan je het als bank toch verpesten voor je klanten. Zo meteen meer…

De geldautomaat bij de Rabobank (zijde Stationsweg) was zaterdag 27 juni 2020 wederom buiten gebruik. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Ik ben bijna 54 jaar lid van de Rabobank. Bij mijn geboorte kreeg ik van mijn ouders bij deze bank een bankrekening en kon er worden gespaard. Zo ging dat. De bank, toen nog in Giessenburg en Raiffeissenbank of boerenleenbank geheten, was top. Dichtbij, je kende de mensen en het was vertrouwd. 

En natuurlijk verandert alles met de tijd en dat is ook niet erg. De banken zijn het voorbeeld van organisaties die meer en meer afstand namen van hun klanten, waarvan je zag dat hun gebouwen verdwenen of werden uitgekleed. De regiobank is soms nog ergens gevestigd. Maar over het algemeen. Jouw bank is en was jouw bank niet meer.

Nieuwe internetbanken en groene banken stonden op. Profileerden zich, maar bleven op afstand. Er kwam geen vestiging van in stad of dorp. In Sliedrecht kan er worden gepind bij o.a. ING (in Primera), ABN-AMRO (bij Albert Heijn buitenzijde) en Rabobank (Bonkelaarplein / hoek Stationsweg). Met een Rabobankpas kan je niet terecht bij alle pinautomaten. Dat bleek zaterdagmorgen. 

Vaak is de geldautomaat van Rabobank in het weekend, vandaag het zoveelste weekend op rij, ‘tijdelijk buiten gebruik’. Of de automaat dan leeg is of niet voldoende bijgevuld, is niet bekend. Of de Rabobank of een ‘vul’-instantie daarvoor verantwoordelijk is, is niet bekend. Maar de naam Rabobank staat op de automaat en is in mijn ogen hoofdverantwoordelijk voor het werken van de pinautomaat.

Als je steeds maar niet in de gaten hebt dat je pinautomaat ‘tijdelijk buiten gebruik’ is, dan ben je in mijn ogen als bank een prutser. Natuurlijk wordt er veel met de bankkaart betaald, maar je wil ook weleens om een reden papierengeld in handen hebben. Voor als je niet kunt pinnen en met contant geld moet betalen. Of als het apparaat in een winkel dienst weigert en je verplicht bent contant te betalen. 

Hoe kan het dat je de geldautomaat laat versloffen, terwijl je weet dat je bankgebouw ook al niet veel meer voorstelt. Dat je eigenlijk al vertrokken bent als personeel. Dat je vanuit dit pand vooral wordt doorverwezen. Naar Gorinchem of naar het hoofdkantoor in Utrecht. 

Jullie Rabobankprutsers hebben het nu voor elkaar. Als je nog niet overwoog om te vertrekken, dan is nu dat bezinningsmoment wel aangebroken. Als je al veel met de Rabobank in slechte zin hebt meegemaakt en het altijd nog een wonder is dat je nog klant bent gebleven, dan kan zo’n niet werkende pinautomaat de druppel zijn. Het is min of meer de laatste service die nog fysiek bestaat.

Peter Donk

Let op! Een column bevat altijd een mening en mag prikkelen. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op:  de column is echt een column en geen ingezonden brief).

12 gedachten over “Column: Rabobankprutsers”

  1. Wat zou het toch fair zijn als degene van de Rabobank die hier debet aan zijn zich eens zouden verantwoorden. Nu kun je van alles vinden en schrijven maar een reactie??

  2. Het komt zeer regelmatig voor dat niks werkt ! Je kunt niet opnemen en niet storten. Als je een bedrijf hebt is dit zeer vervelend. Ook verschillende malen gemeld. Nu kregen wij pas ook een bericht dat je ook geen geld meer kunt bestellen binnenkort. € 5.00 biljetten moest je altijd al bestellen. Er komen nw geldautomaten kreeg ik te horen, wanneer ?????. Wij hebben een bedrijf waar sommige mensen graag cash betalen. Wie verantwoordelijk is weet ik niet. De bank ? of degene die de automaten vult ? of internet ? of vernieling ? Dat het verschrikkelijk irritant is weet ik wel. Wij hebben wel wat beters te doen dan 3x in de week weer naar de bank om je zaakjes te regelen tot het uiteindelijk lukt.

  3. Nog even dan zijn de bank(gebouwen) weg, contant geld afgeschaft etc etc en ben je digitaal afhankelijk van een Centraal kantoor. Dat noemen ze service ………. (Dit is een opinie!!!)

  4. Het gaat erom dat deze bank geen geld kan leveren. Verschillende weekenden hebben mensen daar niet kunnen pinnen. Vandaag namen we poolshoogte en het bleek weer niet het geval. Vandaar de column.

  5. volgens mij kun je tegenwoordig in elke supermarkt ook geld pinnen…..dus aan contanten komen lijkt mij geen probleem

  6. Ja Rabo Bank , affiniteit met de burger is helaas zoek.
    Weken terug moest ik 3 dagen achtereen langs Bonkelaersplein geen geld , gebeld , nou dan gaat U toch naar een anderen bank om geld op te nemen , gedaan ( ABN) maar dit werd geweigerd.
    Dan maar op de fiets naar Papendrecht. Daar gelukkig ook geld kunnen opnemen.
    Zoals zo velen neem ik iedere week geld op voor boodschappen en als dit op is pech gehad.
    Ik laat me niet dwingen om te pinnen en of met je telefoon te betalen.
    Kontant geld is bij wet geregeld.
    En dan nog hoe een Klant via de telefoon wordt behandeld is ver beneden peil , waar zyn die zgn
    (Uw gesprek kan worden opgenomen voor traningsdoeleinden?). Nou dan kan de hele bank wel op kursus.
    En waarom op slot ? .Zet bij de info balie een pvc scherm zodat dat arme kind gevrijwaard blijft van Corona schadelijke elementen.
    Er zyn helaas nog veel praktische verbeterpunten .
    Maar dat zal wel voor dovemans oren zyn. Eind van de maand zit het geld toch op hun rekening.
    Voor klanten moet je knokken groot of klein ook de Rabobank.
    doe er wat mee maar kijk niet weg..

  7. Het staat iedereen vrij om een andere bank te nemen maar weet wel dat het bij andere automaten van banken dit ook regelmatig voorkomt. En probeer eens een andere dag, geen zaterdag. Misschien vind je de bank dan geen ‘prutsers’. Een bank weet nooit van te voren hoeveel geld er gepind gaat worden en nog meer geld kan weer een plofkraak uitlokken. Toch maar het gesprek aangaan met de bank.

  8. Peter Donk, wederom een stuk subjectieve journalistiek! En dat is inmiddels geen nieuws meer😄
    Probeer eens een stuk objectieve journalistiek neer te zetten!

  9. Goede dag een voorbeeld van lange afstand service. Woensdag wilde pinnen lukte. opeens stond man te nabije. Kreeg gevoel door mij af te leiden mijn pin code te lezen. Kwam thuis de bank gebeld binnen 3 dagen nieuwe pas en code.

    Ja heb de schrijver,s klacht zelf mee gemaakt. Nu corona is geen personeel moet je bellen of sms sturen.

  10. Zeker vervelend, maar ook al eens gedacht dat dit een storing kan zijn? Net zo vervelend natuurlijk, maar niet altijd de schuld van een bank. Een stroom of internetstoring kan al voor problemen zorgen waardoor de automaat niet meer werkt. Ook als zo’n storing voorbij is kan het zo zijn dat het één en ander gereset moet worden om weer te werken. En uit veiligheidsoverwegingen is de toegang tot zo’n ruimte zeer beperkt, niet meer dan logisch toch? Net zoals het afsluiten tijdens de nachtelijke uren om plofkraken te voorkomen bijvoorbeeld.
    Voor wat betreft de openingstijden van de bank zelf, deze zijn beperkt op dit moment. Iets met een virus of zo?!

  11. En ik het mee eens. Dagelijks zien wij vanuit onze woning mensen die naar binnen willen. Soms zie je op afstand dat ze kwaad zijn. Zelf heb ik de slechte dienstverlening al tweemaal aangekaart maar er gebeurt helemaal niets. Wat kan de bank nu de particuliere klanten schelen zou je haast denken. Waardeloos in een dorp van circa 26.000 inwoners

Plaats een reactie

*=Verplicht veld