Column: Crisis en communicatie

Wat was dit voor een uitlating door directeur Europa bij DuPont Govert Griffioen?

Pagina groot was enkele weken terug in wat lokale papieren kranten een ‘sorry-advertentie’ geplaatst door het chemiebedrijf. De regionale krant AD De Dordtenaar blaast maandag 21 november 2016 nog een keer het verhaal rond DuPont op en laat de de directeur nog een keer ‘sorry’ zeggen en weer wordt het landelijk nieuws. Is dit de crisiscommmunicatie van ‘de overkant’.

De advertentie die DuPont in een lokale krant plaatste.

Ik denk het niet en wil je de beeldvorming snel veranderen, dan zal je A. een deskundige voorlieger (woord in de journalistiek voor voorlichter) het woord moeten laten voeren en B. op niveau crisiscommunicatie moeten gaan opereren. Bij DuPont zit een ervaren woordvoerder Willem Buitelaar, binnen een straal van nog geen honderd meter huist dochter Chemours met onder meer communicatiemannen als Jack de Vries (Communicatie Advies) en Charles L. Huiskens (HuijskensBickerton). Of de kippen zijn nog aan het broeden of het broedsel is mislukt. Waar blijft de crisiscommunicatie? Waar zijn de mannen, die de beeldvorming moeten ombuigen, maar op hun beloop laten?

DuPont-directeur Europa Govert Griffioen roept in de krant AD De Dordtenaar gekke dingen, waar ik mij – als ik communicatie daar deed – gek van zou worden: ‘Sorry’, ‘mag niet meer voorkomen’, ‘vertrouwen kwijt’, ‘slechte communicatie met onwonenden’, ‘niet trots op’, ‘geen enkele reden om weg te gaan’, ‘we waren met ons zelf bezig’ én ‘we waren de buitenwereld in zekere zin vergeten.’ Wat? Volgens mij zijn met de uitspraken van Griffioen de imago-schade verder vergroot en de onrust door de laatste 3 opmerkingen toegenomen. 

Om nu als journalist communicatie-adviezen te gaan geven aan heren, die daarvoor hebben doorgeleerd, daar voel ik weinig voor. Maar wil wel één ding zeggen. Wil je dat je als onderneming geloofwaardig overkomt, dan moet je als chemiebedrijf zeer dichtbij de omwonenden komen en flink creatief worden. Dat gaat (soms) geld kosten, omdat je een campagne misschien moet opzetten, misschien eens iets voor omwonenden moet organiseren uit het DuPont-fonds, omwonenden op bepaalde momenten moet toelaten op het terrein om hen te vertellen wat er gebeurt, onwetendheid wegnemen en kennis vergroten. Zoek daarvoor je (media)partner! Je redt het niet een ‘sorry-advertentie’, zoals het bedrijf (best dom) de advertentie als PDF-file had weggeschreven.

Nou, ben ik toch nog bezig om in deze crisis wat ideetjes te spuien.

De grote vraag is en blijft hoe je het wantrouwen kan ombuigen in vertrouwen als er al zoveel is misgegaan, als je als bedrijf niet altijd open bent geweest over wat er is gebeurd, je zaken hebt weggepoetst, roept dat je veiligheid hoog in het vaandel hebt staan maar dat eigenlijk alleen op papier te zien was,… hier is werk aan de winkel. Het echte nieuws zou zijn als met de media een plan werd gedeeld hoe dit chemiebedrijf de communicatie wil gaan aanvliegen.

Er is veel kapot gemaakt in de relatie DuPont-omwonenden. In Sliedrecht is DuPont bijna een scheldwoord. Dan deug je niet! Je zal er maar werken, want laten we niet vergeten dat het bedrijf ook nog broodheer is in de regio. Die belangen maken er in hoofden van sommige bestuurders een puinhoop van.

Peter Donk
Redactie Sliedrecht24

14 gedachten over “Column: Crisis en communicatie”

  1. Kees,

    Allereerst gecondoleerd.
    In het bericht waaraan je refereert, heb ik het over onderzoeken en niet over mensen die ik ken.
    Maar laten we de discussie nu maar even sluiten, neem aan dat je wel belangrijkere zaken aan je hoofd hebt.

  2. Ja, inderdaad fijn dat ik nog leef. Heb juist vanmiddag mijn zusje wezen begraven, veel te jong… Dus sorry dat ik niet altijd even snel heb gereageerd naar jouw idee. Mijn hoofd stond ergens anders naar….

  3. A3. Lees goed het bericht van Erik van 21 november 2016 om 22:53… Ik maak niks, en als ik al iets zou kunnen maken dan graag een situatie waarin NIEMAND ziek hoeft te worden door toedoen van een bedrijf. Om het even of het om Dupont/Chemours gaat, danwel een ander bedrijf!

  4. Beste Kees,

    Fijn dat je nog leeft! jammer dat je allang niet durfde te reageren op reactie’s.
    Hoe is het met de petitie? lijkt mij redelijk kansloos met 225 mensen die ondertekend hebben.
    Ik denk toch dat alles bij jou en Bram tussen de oren zit.
    Een ontmoeting met ex werknemers is natuurlijk onzin, want je laat steeds dezelfde mensen aan het woord, en die geven steeds dezelfde (door helemaal niemand geverifieerde mening)en zijn dus absoluut ongeloofwaardig.

    Gr, Ron

  5. Kees, ik heb inderdaad over het tijdstip heen gelezen, excuus.
    Maar kan je mij vertellen waar ik schrijf dat ik mensen ken die door toedoen van dit bedrijf voor altijd uitgeschakeld zijn? Toeval wil dat deze mensen er nog steeds werken en ook nog eens gezond zijn, net als een ex-werknemer. Hoewel ik dit niet eerder expliciet erbij had gezet, geeft dit jou het recht niet om dit anders te interpreteren.
    En over mijn houding, ik ga uit van feiten en onderbouwde cijfers. Niet van aannames, geruchten of uitspraken die niet onderbouwd (kunnen) worden. En zoals ik al reeds eerder aangegeven heb, maak ik me ook zorgen over de recente incidenten en die uit het verleden. Er zijn diverse rapporten en tenminste 1 documentaire over het verleden die duidelijk genoeg zijn, vooral over wat er in het verleden gebeurd is en de gevolgen daarvan. Rapporten over de recente incidenten zijn nog in de maak, al lijkt het wel of je deze al kent gezien je reacties en uitspraken.
    Dus, graag een inhoudelijke discussie met onderbouwde feiten en cijfers, dan met niet onderbouwde uitspraken en beschuldigingen.
    En volgens mij kan je beter in gesprek gaan en blijven met dit bedrijf, laat hun maar aantonen dat ze maatregelen hebben genomen d.m.v. een rondleiding o.i.d. en wellicht kunnen we dan nog een bijdrage leveren ook.

  6. Beste Kees

    Ik lees in de reactie van Erik dat hij DuPont medewerkers kent. Hij schreef niet dat die ziek zijn geworden door toedoen van het bedrijf. Dat maak je er van.

  7. Over lezen gesproken. Kijk naar het moment waarop ik reageerde. Ietsje eerder dus. Maar ik zie dat je zelf ook personen kent, die door toedoen van een bedrijf, dat Veiligheid hoog in het vaandel heeft, nu voor altijd zijn uitgeschakeld. Dan verbaas ik me nog meer over je houding.

  8. Beste Kees,

    Wederom weer niet goed gelezen, jammer!
    Ik schreef namelijk dat werknemers een ander verhaal is. Je hoeft mij dus niet rond te rijden naar (ex)-werknemers, daarnaast ken ik er zelf voldoende en weet van hun wat er zo ongeveer speelt.
    Overigens, weet je hoeveel (half) fabricaten er in een auto zitten die bij Dupont en / of Chemours gemaakt worden?

  9. Reageer eens normaal en niet vanuit je emotie en lees eens goed. Is lastig, heb er ook wel eens last van.
    Ik omarm Dupont zeker niet, daarom zou ik het ook graag met eigen ogen zien. Of DuPont mij ziek maakt, weet ik niet, ik ben namelijk niet ziek. Daarnaast geven de onderzoeken die gedaan zijn m.b.t. de omwonenden geen verhoogde gevallen van aanwijsbare zieken aan in relatie met DuPont (werknemers is een ander verhaal), de onderzoeken die nog lopen, moeten we maar afwachten. Ik slaap er niet minder om, al 42 jaar niet. Maar maak me er wel zorgen om, zoals ik al eerder aangegeven heb.
    En hoe slaapt u?

  10. He Erik … Ik geloof dat het een veel beter voorstel is dan je een lekkere slaap te wensen. Ik ga afspraken maken met ex-werknemers van Dupont, zodat je met eigen ogen kunt zien wat die mensen hebben opgelopen na jaren onveilig te hebben gewerkt. En weet je wat? Ik rijd je gratis overal heen en ik heb een heel goede inzittende verzekering. Dus je hoeft geen zorgen te hebben wat mij betreft …

  11. Communicatief zeker niet sterk, alleen al met herhalen van dezelfde boodschap geeft men aan dat deze niet al te sterk is. Waarom anders herhalen, het is toch geen reclame lijkt me.
    Aan de andere kant, er word nu tenminste getracht te communiceren. Door alle aandacht komt men daar ook eigenlijk niet meer onderuit.
    Wat mij betreft zou een rondleiding o.i.d. over de plant welkom zijn en zeker iets waar ik persoonlijk dan ook bij zou willen zijn. Kunnen we met eigen ogen zien wat er gebeurt en wat men aan veiligheid doet en verbeterd heeft en daar misschien wel een conclusie uit trekken. Want DuPont mag verhaaltjes vertellen volgens sommige, aan de andere kant gebeurt dit net zo (niet bedoeld de redactie van deze site!).

  12. Zoals ik al schreef vertelde mijn moeder mijn vroeger verhaaltjes die ik grif geloofde, omdat het mijn moeder was. Maar die periode ben ik inmiddels ontgroeid en trap niet meer in verhaaltjes die mij in slaap zouden sussen. De tijd van pappen en nathouden is voorbij “meneer griffioen” (Ik heb geleerd dat je met respect mensen moet aanspreken /aanschrijven die dit verdienen. Daar hoort deze meneer niet bij) We geloven niets meer van alles wat wordt geschreven en gezegd!

Plaats een reactie

*=Verplicht veld