Column: Craijensteijn en veiligheid

(Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

In de wijk Werenbuurt leven veel vragen nu de werkzaamheden aan de Craijensteijn elke dag vorderen. Vragen gaan over omleidingsroutes, over de wijk uit komen én over de aanleg / locatie van de oversteekplaatsen van langzaam verkeer naar de wijk toe vanaf de Craijensteijn.

De komende weken krijgen de straten van de Werenbuurt, de omgeving van de Craijensteijn in Sliedrecht-West het flink voor de kiezen. De straten liggen er op sommige plaatsen al hobbelig en hopeloos slecht onderhouden bij, maar dit kan nog erger worden.

Voor de werkzaamheden wordt het verkeer in drie fasen later deze maand door de wijken geleid. De bewoners hebben nu alleen te horen gekregen dat er omleidingsroutes zijn en hoe die lopen. Een omleidingsroute die uitsluitend is bedoeld voor bestemmingsverkeer. Hoe en wie controleert dat? Er is geen sprake van éénrichtingverkeer, dus weggebruikers kunnen elkaar tegenkomen in (soms onoverzichtelijke bochten als bij Baaneweer / Koningsweer). Hoe is dat geregeld? Hoe gevaarlijk wordt het voor spelende kinderen in de wijk? 

Tekst gaat verder onder foto.

Het is algemeen bekend, maar geen enkele politieke partij verdiept zich in deze situatie door daar vragen over te stellen. En als we vragen gaan stellen, dan zou vooraf een rondje wijk misschien goed zijn, want er leven meer vragen.

De Craijensteijn wordt drukker als deze klaar is. Volgens de wethouder komt er weliswaar stiller asfalt, maar het verkeer neemt toe. Met name vrachtverkeer gaat meer achter de woningen langs komen. Wat betekent dat voor de geluidsoverlast? Wat wordt daar eventueel tegen ondernomen? Wordt de Craijensteijn straks een racebaan? Wordt er nu al een planning gemaakt voor verkeerscontroles door de politie / gemeente? Hoe zit het met de achteruitgangen van woningen, die op de Craijensteijn uit komen? Wat is er geregeld? Wie bekommert zich om vragen die leven onder de inwoners in de omgeving Craijensteijn?

Wijkbewoners kunnen nu al soms de straat niet meer uit komen om de Craijensteijn op te draaien. Vooral tijdens ochtend- en avondspits. Het is goed uitkijken! Soms moet er een kamikaze actie worden ondernomen om het vege lijf te redden.

Maar dan! Straks moet het langzame verkeer vanuit de wijk oversteken naar het volgens het CDA veilige dubbelzijdige fietspad. Hoe snel moet je zijn om de weg over te kunnen komen met veel verkeer? Komen er hindernissen voor snel verkeer op de Craijensteijn bij deze oversteekplaatsen? Komen er oversteekplaatsen zoals bij de Brede School aan de Deltalaan met verkeerslichten?

Waarom oversteekplaatsen voor langzaam verkeer pal tegenover de wijkuitrit met snel verkeer? Waarom wordt deze aangelegd (zoals bij de Koningsweer, zie foto) kort na een onoverzichtelijke bocht in de Craijensteijn? De wethouder zegt: “Omdat men op die locatie van wijk op fietspad (visa versa) moet kunnen komen.” Maar hoe zit het met de veiligheid? Wie heeft dit verzonnen en vervolgens ten uitvoer laten brengen?

Ook nu houdt de gemeenteraad zich muisstil. Je zou het niet verwachten na verkiezingsbeloften van politieke partijen om meer de wijk in te gaan, meer het contact met de inwoners te onderhouden…

Wordt gewacht op de ongelukken? Ik mag hopen dat die uitblijven, maar ik heb te veel bijna ongelukken gezien op de Craijensteijn. De aanleg zoals deze nu is, wordt er niet veiliger op als het oversteken niet goed wordt geregeld.

Vanaf het begin heb ik de verantwoordelijke wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer hierover vragen gesteld. Op de nu gestelde vragen mag een duidelijk antwoord worden verwacht, want – daar ga ik van uit – deskundigen hebben zich over de vernieuwde situatie tenslotte gebogen. Het moest allemaal veiliger voor de fietsers. Het enige veilige is dat ze nu aan één kant van de weg rijden, dat bewoners uit de wijk niet weer in hun achteruit hoeven als er ineens een fietser opduikt als ze de Craijensteijn op willen, maar verder zie ik de veiligheid niet.

Peter Donk

Let op! Een column bevat altijd een mening en mag prikkelen. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op: de column is echt een column en geen ingezonden brief).

2 gedachten over “Column: Craijensteijn en veiligheid”

  1. We hebben toch een Wijk Agent , zou leuk zijn als we die eens in het echt zien.
    Leuke taak voor hem.

  2. Het word met de dag gevaarlijker. Vrachtwagens en kranen parkeren in de ochtend in de bochten. Als je de Baaneweer wilt verlaten kun je niet om dat geparkeerde werkmateriaal heen kijken. Dan moeten we straks de Baaneweer verlaten via de Reineweer / Smalweer / Prinsenweer. Dit word een gevaarlijke situatie gezien die straten niet veel verkeer gewend zijn en dan nog de kinderen die daar spelen. Veel meer andere routes zijn er ook niet om in deze wijk te komen. Ik hou mijn hart vast de komende weken….

Plaats een reactie

*=Verplicht veld