Column: Bomen Craijensteijn

De gemeente Sliedrecht wil de inrichting van de Craijensteijn aanpassen en hierbij een geheel vrijliggend fietspad realiseren. Een dergelijke inrichting draagt volgens de gemeente bij aan een veiligere verkeerssituatie en een betere doorstroming van zowel het fietsverkeer als het overige verkeer. Daarvoor moeten 24 bomen verdwijnen, die op gemeentegrond staan. Hoeveel uiteindelijk nog meer? (Luchtfoto Nicky Cleuren / Sliedrecht24)

In Sliedrecht hebben bomen over het algemeen niet de kans om oud te worden. Tegen de tijd dat de bomen volwassen en vooral volgroeid zijn, dreigen ze gerooid of gekapt te worden. De kans dat de boom eindigt op ‘de brandstapel’ is aanwezig.

Om een veilig tweebaans fietspad aan te kunnen leggen in 2021 gaat de gemeente Sliedrecht 24 bomen langs de Craijensteijn kappen. Rooien. Weghalen dus. Erg jammer! Gezonde bomen moeten plaatsmaken voor een veilig fietspad!

We hebben het dan over de bomen op gemeentegrond. Hoeveel bomen gaan er nog meer weg? 

Veilig… daar is niets mis mee. Wat ik persoonlijk wel jammer vind, is dat daarvoor bomen moeten wijken. Waarom kan het bij bestemmingsplannen nooit een opmerking worden gemaakt: ‘Plannen maken prima, maar let op het groen. Word creatief en bouw daar omheen. Maak je nieuwe plan zo, dat het groen daarin past.

Dat geldt ook voor een nieuw fietspad.

Bomen mogen in Sliedrecht zelden oud worden, zoals wel in gemeenten als Hilversum en Valkenburg. Daar zijn ze wat dat aan gaat veel zuiniger op hun groen, op hun bomen. Na de kennisgeving door de gemeente op de gemeentepagina van donderdag 17 december 2020 hoor je geen enkele politieke partij zuchten, een opmerking maken of vragen stellen aan het college.

Bomen weghalen, kappen, is uitermate niet populair. Veel mensen hechten waarde aan de bomen. Voor een gezond leefklimaat. Dat de gemeente Sliedrecht een herplantplicht heeft… Dat is mooi, maar je krijgt er voor de prachtige, gezonden en straks gekapte bomen, jonge bomen voor terug. Het is eeuwig zonde.

Een gemeente moet haar uiterste best doen om bomen te behouden. Alleen maar stoer doen met bomen planten als je ze via de achterdeur weer kapt… ik heb daar niets mee. Water naar de zee dragen noem ik het. 

Laat bomen toch eens oud worden en wees veel creatiever met bestemmingsplannen. En politieke partijen in de raad: Trek je mond open! Laat het niet zo maar gebeuren! Laat het niet gebeuren!

Je helpt een entree van het dorp, de Craijensteijn, waar ook straks vrachtverkeer gaat rijden, om zeep! Je zet je als ‘laan’ op achterstand. 

Grijp in!

College denk na…, het is eeuwig zonde!

Peter Donk

Let op! Een column bevat altijd een mening en mag prikkelen. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op: de column is echt een column en geen ingezonden brief).

4 gedachten over “Column: Bomen Craijensteijn”

  1. De reden dat bomen niet oud worden in Sliedrecht heeft onder andere te maken met de bodem. De Sliedrechtse bodem bestaat voornamelijk uit drechtvaaggronden en waardveengronden; dit zijn over het algemeen natte, venige gronden die geen stevige ondergrond bieden voor ‘mooie oude bomen’. De natuurlijke vegetatie bestaat dan ook voornamelijk aan zachthoutbomen zoals wilgen; bomen die snel groeien, maar een relatief korte levenscyclus hebben. Laanbomen worden gekapt, omdat ze onstabiel zijn en dus gevaarlijk kunnen worden. In dit geval worden de bomen gekapt om de verkeersveiligheid te verbeteren. Heel jammer natuurlijk, maar ik kan het wel begrijpen. Het zou interessant zijn als de gemeente een mooi broekbos realiseert in de polder! Goed voor de biodiversiteit.

  2. Als de veiligheid echt in het geding zou zijn nu dan valt het besluit van het College wellicht nog te billijken, maar is de situatie nu werkelijk zo onveilig als wordt gesteld? Statistisch zijn er naar verhouding niet meer of minder ongevallen met fietsers op de Craijensteijn voor zover ik heb kunnen achterhalen. Auto en fiets hebben voorrang op de uitritten van de verschillende straten dus dat hoeft ook geen problemen op te leveren, maar ik vrees dat het College een verborgen agenda heeft met de Craijensteijn. Thans is het vrachtverkeer anders dan bestemmingsverkeer verboden gebruik te maken van de Craijensteijn. Door de aanpassing/herstrating van Baanhoek en het afsluiten van de Parallelweg zuid, kan het vrachtverkeer Sliedrecht alleen nog maar bereiken via de Stationsweg en de Rivierdijk. Door reconstructie van de Craijenstejn met een apart fietspad, gescheiden van de weg, zal deze geschikt worden voor het vrachtverkeer en dus voor hen worden opensgesteld. Hier is bij de reconstructie van de kruising Baanhoek-Deltalaan al lang rekening mee gehouden. Met dat in het achterhoofd wil je de fietsers niet meer naast de hoofdrijbaan hebben vanwege de gevaarsetting. Het valt overigens nog maar te bezien of het fietspad wel zo veilig wordt voor fietsers, want op dubbele fietspaden vinden juist vaak de meeste ongelukken plaats. Op de Rivierdijk gaat het ook vaak maar net goed. Ook voor de bewoners wordt het een stuk minder prettig met al dat vrachtverkeer achter hun woning. Als we het dan toch hebben over de veiligheid van de fietsers. leidt ze dan over Baanhoek (30 km zone) of over de Tiendweg. Ook via de woonwijken Weresteyn, Prickwaert en de Weren kan men prima veilig fietsen en is nog gezonder ook omdat men dan minder last heeft van de uitstoot van de auto’s en vrachtwagens. Het lijkt erop dat de bomen moeten wijken voor een toekomstig plan anders dan een acuut veiligheidsprobleem nu en dat is buitengewoon bedroevend te noemen, maar ja wat mogen verwachten van een uitgekleed ambtenarenaparaat en een “in mijn ogen” niet luisterend, incompetent, visieloos bestuur.

  3. Helemaal mee eens! In Sliedrecht krijgen bomen niet de kans oud te worden, er is altijd wel een reden om te kappen. Er wordt totaal geen waarde aan gehecht. Het zou mooi zijn als er “om de bomen” heen” wordt gedacht!! Waarom gebeurt dit niet? Nergens zie je hier een laan met mooie oude grote bomen, ja, een stukje Deltalaan alleen. O ja, de Singel, bofferds!!

  4. Helemaal met je eens Peter. Hoe meer bomen, hoe liever in onze gemeente.
    Maar er is een lichtpuntje? Er zijn al wel nieuwe bomen geplant. Weliswaar jonge bomen, maar toch. Ze doen wel hun best. Nog minimaal 700 bomen te gaan.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld