Column: Baanhoekbrug

Wat is de toekomst van de Baanhoekbrug? Blijft het de verbinding voor voet- en fietsverkeer samen met de spoorbaan óf komt daar ook nog een verbinding bij voor autoverkeer. Als vluchtweg en als eventuele aanrijroute voor de hulpverlening. 

De Baanhoekbrug. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Daarvoor pleitte onlangs de fractie van PvdA Dordrecht in dagblad De Telegraaf. Al eerder, half juni 2016, sprak het College van B & W van de gemeente Sliedrecht zich in een artikel op Sliedrecht24 uit over autoverkeer via de Baanhoekbrug na vragen van de huidige CDA wethouder – toen fractievoorzitter – Ton Spek (CDA). “Wij delen de zorgen van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid t.a.v. het ontbreken van een tweede calamiteitenroute. Als college voelen wij ons verantwoordelijk voor de veiligheid van onze inwoners”, schreef het college toen. 

Bij een ernstige calamiteit aan de Baanhoekweg – gelegen pal aan de overzijde van Sliedrecht – is tot nu toe de enige vluchtweg de Biesbosch in of via de Merwedebrug bij Papendrecht richting noorden gaan. Dan kan het gaan om een incident als bijvoorbeeld een (lucht)verontreiniging en juiste windrichting, explosie of overstroming. PvdA Dordrecht ziet graag een extra vluchtroute voor autoverkeer. Daarvoor zou dan een aanpassing van de spoorbrug van Dordrecht naar Sliedrecht een oplossing zijn. 

Met betrekking tot bereikbaarheid door hulpdiensten concludeerde de VRZHZ eerder al dat het niet ideaal is dat alleen via de Baanhoekweg aanrijden mogelijk is. De gemeente Dordrecht is zich daarvan al jaren bewust. In Sliedrecht is het na de vragen van het CDA stil gebleven. De gemeente Sliedrecht maakte half juni 2018 bekend dat de gemeente Dordrecht verantwoordelijk is voor een onderzoek naar een calamiteitenroute via de Baanhoekbrug. Dit hoort natuurlijk een regionaal vraagstuk te zijn, want het gaat meerdere gemeenten aan.  

Ook hier lijkt visie weer te ontbreken. Ondertussen is namelijk de woon- en sportwijk Benedenveer aan de Sliedrechtse zijde aangelegd (wat zijn die huizen overigens op een lage fundering gebouwd, viel me op en wat staan ze dicht op de hoogspanningsmasten) en heeft de gemeente daar plannen met verkeersafwikkeling (eind Parallelweg doodlopend maken voor snelverkeer en het dan vanaf Baanhoek door de woonwijk Benedenveer leiden). Dat laatste zou door een verkeerskundige zijn bedacht. 

Met geen woord wordt de afgelopen twee jaar in Sliedrecht gerept over hoe autoverkeer over een grotere Baanhoekbrug leiden…maar waarheen? Waarheen is de grote vraag? Want aan de Sliedrechtse zijde, wijk Benedenveer en wijk Baanhoek-West, is helemaal geen ruimte voor een eventuele verkeersafwikkeling. Daar staan nieuwe woningen! 

Het is dus niet gek dat het stil blijft. Geen vragen uit de raad… Stilte aan de zijde van het college…

Of is er een kip aan het broeden, die niet gestoord mag worden en straks een konijn uit een hoge hoed tovert. In Sliedrecht weet je het nooit. Vast geheim! Maar als iets geheim is, zo weten we, kan de vertrouwelijkheid er door dit zittende college op een vrijdagavond buiten kantooruren plotseling worden afgegooid!

Het is jammer dat over zo’n belangrijk vraagstuk, waarbij mensenlevens kunnen zijn gemoeid, er niet openlijk over wordt gepraat en na twee jaar na de vervolgvraag van het CDA in de Sliedrechtse gemeenteraad tot heden uitblijft.  

Peter Donk
redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op de column is echt een column en geen ingezonden brief)

Plaats een reactie

*=Verplicht veld