Zorgen bij college over ontbreken tweede route

SLIEDRECHT – “Wij delen de zorgen van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid t.a.v. het ontbreken van een tweede calamiteitenroute. Als college voelen wij ons verantwoordelijk voor de veiligheid van onze inwoners.” Dat schrijft het college van B & W aan de gemeenteraad van Sliedrecht na bijna 2 maanden naar aanleiding van vragen door fractievoorzitter Ton Spek (CDA) over over het ‘bovenwinds aanrijden’ van de brandweer in geval van calamiteiten bij bedrijven aan de Baanhoekweg in Dordrecht. De gemeente raadpleegde voor de antwoorden de gemeente Dordrecht en de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ). 

Chemiebedrijf Chemours Nederland B.V. ligt pal aan de overzijde van de rivier, tegenover de gemeente Sliedrecht. (Foto Hans van der Aa)

Met betrekking tot bereikbaarheid door hulpdiensten concludeerde de VRZHZ eerder al dat het niet ideaal is dat alleen via de Baanhoekweg aanrijden mogelijk is. De gemeente Dordrecht is zich daarvan bewust. College: “De gemeente Dordrecht heeft, gegeven de kans op een grootschalig incident en alle genomen maatregelen, de risico’s ten gevolge van DuPont/Chemours bij vaststelling van het bestemmingsplan als aanvaardbaar gecategoriseerd. Letterlijk is dit als volgt verwoord: “Gelet op de ruimtelijke maatregelen in het bestemmingsplan, de door DuPont getroffen en te treffen maatregelen en de getroffen maatregelen op het gebied van beheersbaarheid en zelfredzaamheid achten wij de risico’s ten gevolge van DuPont (…) aanvaardbaar.”.

Tweede aanrijroute
Bij de vaststelling van het bestemmingsplan heeft de gemeente Dordrecht destijds aangegeven dat gekeken wordt naar de mogelijkheden om een tweede aanrijroute te creëren. Vanwege de situering van de bedrijven is dat niet eenvoudig. “Er is door de gemeente Dordrecht vooralsnog geen tweede aanrijroute gevonden die voldoet aan de eisen. Het inzetten van het fietspad langs het spoor op de Baanhoekbrug voor blusvoertuigen is geopperd, maar de vraag is of dit technisch mogelijk is. Dordrecht heeft op korte termijn een gesprek met Prorail om te bepalen of en hoe een technisch onderzoek naar de (on-)mogelijkheden voor een tweede aanrijroute kan plaatsvinden. Wij zullen het college van de gemeente Dordrecht per brief kenbaar maken bij dit gesprek aanwezig te willen zijn en betrokken te willen worden bij het vervolg van dit onderzoek. Na ontvangst van het onderzoeksrapport informeren wij de gemeenteraad over de uitkomsten van het onderzoek”, schrijft het college van B & W aan Spek en de rest van de raad.

Verantwoordelijk
De gemeente Dordrecht is volgens de gemeente Sliedrecht verantwoordelijk voor het onderzoek naar een tweede calamiteitenroute. De kans is echter aannemelijk dat de gemeente Sliedrecht te maken krijgt met de effecten van een incident bij DuPont/Chemours. “Het is daarom van belang dat een incident bij Dupont/Chemours snel bestreden kan worden. Als college voelen wij ons verantwoordelijk voor de veiligheid van onze inwoners. Het onderzoek naar een tweede calamiteitenroute vinden wij daarom noodzakelijk. Wij gaan per brief extra aandacht vragen voor het belang van het onderzoek naar een tweede calamiteitenroute. Tevens geven wij in deze brief aan dat we willen aansluiten bij het overleg met Prorail en dat wij actief geïnformeerd willen worden en betrokken willen zijn bij dit onderzoek”, bericht het college.

Geen eigendom
De VRZHZ heeft indertijd haar zorgen geuit omdat DuPont/Chemours uitsluitend via de Baanhoekweg bereikbaar is. “De VRZHZ heeft in haar advies echter nooit gesproken over een route of (Baanhoek)brug. Wij delen de zorgen van de VRZHZ t.a.v. het ontbreken van een tweede calamiteitenroute en daarom zullen wij aansluiten bij het onderzoek dat de gemeente Dordrecht hiernaar doet. Indien uit het onderzoek toch blijkt dat het technisch mogelijk is om de Baanhoekbrug geschikt te maken als tweede calamiteitenroute, dan gaan wij de praktische uitvoerbaarheid hiervan onderzoeken.” Wel moet volgens het college in deze opgemerkt worden dat de Baanhoekbrug grenst aan de gemeente Sliedrecht, maar geen eigendom is van de gemeente Sliedrecht.

Passende reactie
Uit het advies van de VRZHZ blijkt dat de beheersbaarheid van een ramp niet optimaal is vanwege het feit dat de inrichting alleen via de Baanhoekweg aan te rijden is. De inrichting beschikt echter over een goede bluswatervoorziening en vele brandbestrijdingsinstallaties. College: “De VRZHZ adviseert dat het van groot belang is dat bij incidenten en lekkages een snelle detectie en een passende reactie essentieel is. De wijze van borging dient DuPont/Chemours in het brandbeveiligingsplan te beschrijven. Dit is in de huidige vergunning vastgelegd. DuPont/Chemours heeft het brandbeveiligingsplan stapsgewijs geactualiseerd en op 25 mei 2015 aangeboden aan Omgevingsdienst ZuidHolland Zuid (OZHZ).” De OZHZ heeft met advies van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid dit brandbeveiligingsplan goedgekeurd per brief van 17 september 2015.

Zelf verantwoordelijk
Jaarlijks wordt volgens het college van B & W van de gemeente Sliedrecht door een onafhankelijke partij getoetst of de installaties nog voldoen aan geldende wet- en regelgeving. “Bedrijven zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk om te zorgen dat zij minimaal voldoen aan wetten, regels en vergunningvoorschriften. De overheid legt hiervoor regels op, controleert en treedt op waar dat nodig is. DuPont/Chemours heeft aangetoond dat voor wat betreft het beperken en het voorkomen van risico’s wordt voldaan aan de Beste Beschikbare Technieken als bedoeld in de Wet Milieubeheer (artikel 8.11, lid 3). Tevens wordt bij de beoordeling de zogenaamde oriëntatiewaarde, de richtwaarde waar het bevoegd gezag zich aan moet houden bij de beoordeling van de externe veiligheid, niet overschreden”, aldus het college.

Brief
Gelet op de getroffen maatregelen kunnen volgens het college de risico’s ten gevolge van DuPont/Chemours als aanvaardbaar gecategoriseerd worden. “Desondanks willen wij dat de risico’s nog verder teruggebracht worden. Per brief gaan wij dan ook extra aandacht vragen voor de noodzaak van het onderzoek naar een tweede calamiteitenroute. Tevens geven wij in deze brief aan dat we willen aansluiten bij het overleg met Prorail en dat wij actief geïnformeerd willen worden en betrokken willen zijn bij dit onderzoek. Wij zullen voorgaande betrekken bij het op te stellen verkeersbeleidsplan. Indien de vraag aan de orde is dan zijn wij in staat dit projectmatig op te pakken met de betrokken partijen en zal nader worden uitgewerkt hoe de Baanhoekbrug voor hulpdiensten geschikt gemaakt kan worden”, schrijft het college aan de gemeenteraad. Onderzocht wordt op het moment dat duidelijk is of de Baanhoekbrug als tweede calamiteitenroute kan worden gebruikt, wat de financiële consequenties zijn voor de gemeente Sliedrecht. 

Plaats een reactie

*=Verplicht veld