College niet kritisch op invoering spitsfietstarief Qbuzz op MerwedeLingeLijn

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Dat voor volwassenen en kinderen met fiets een spitstarief op de MerwedeLingeLijn wordt gevraagd van € 5,– per dag vindt het College van B & W van de gemeente Sliedrecht geen bezwaar. Dat blijkt uit beantwoording van vragen van de lokale politieke partij Slydregt.NU over de tariefsverhogingen door vervoerder Qbuzz. Het college heeft geen moeite met onder meer de invoering van het spitstarief sinds 1 januari 2022. Het behouden van de lijn lijkt belangrijker, dan het prijskaartje om te reizen. 

Het college is geenszins van plan te protesteren tegen het spitsfietstarief en een tariefsverhoging door vervoerder Qbuzz. Neemt het ook niet voor de reiziger op als het gaat om hogere kosten. In een tijd waarin iedereen op z’n geld moet letten en misschien wel kinderen die naar school gaan zelf moeten opdraaien voor de kosten. Het college rept er met geen woord over. Hoe wil je de MerwedeLingeLijn laten concurreren met de snelweg A15? (Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

“Het is vervelend voor reizigers die gewend zijn om de fiets gratis mee te nemen. Het succes van de MerwedeLingeLijn heeft zeker ook gelegen in de mogelijkheid om de fiets mee te nemen. Qbuzz constateert dat de aantallen fietsen in de treinen tot onwenselijke situaties leidt en verstoringen bij het in- uitstap proces. Dit zorgt voor vertragingen en rituitval. Daarbij zorgen de steeds grotere aantallen terugkerende reizigers (van voor de Corona), dat de treinen op bepaalde momenten van de dag tegen hun capaciteitsgrenzen aanlopen”, schrijft het college. 

Weinig kritisch
Met een marktconforme vergoeding van € 5,- in de spits verwacht Qbuzz volgens het college een meer punctuele dienstverlening aan te kunnen bieden. Het college lijkt in de beantwoording de vervoerder te citeren: “In de daluren blijft het meenemen van fietsen in de trein gratis. De maatregel is dus niet gericht op het generen van meer inkomsten. Het heeft primair als doel om het aantal fietsen wat meegaat in de spitstreinen af te vlakken.” Het college rept met geen woord over het belang van Qbuzz in het Donkey-fietsplan en is verder weinig kritisch. Qbuzz nam de lijn over van vervoerder Arriva en beloofde toen dat het vervoer van fietsen gratis zou blijven. 

Belang
Het College van B & W gaat geen actie ondernemen naar aanleiding van de verhoging van de tarieven voor het openbaar vervoer door Qbuzz. “Nee. De focus van het college is gericht op het krijgen en houden van hoogwaardig openbaar vervoer, dat de dienstregeling punctueel uitvoert, genoeg comfort biedt – ook voor mensen met een beperking – en aansluiting heeft op de first -en last mile”, was het antwoord van het Sliedrechtse gemeentebestuur. Het behouden van de spoorlijn lijkt meer prioriteit te hebben, dan het betaalbaar houden voor de reizigers. Het college is ook hierin niet kritisch door bijvoorbeeld niet te stellen naar de vervoerder dat een prijsverhoging prima is, maar gestelde eisen-kwaliteit optimaal moeten zijn. Ook praat het college niet over een voorstel richting Qbuzz voor een kinderspitsfietstarief (schoolgaande jongeren). Ook zij betalen de volle mep en niet bijvoorbeeld de helft.

Verhoging tarief
Het college blijft er hoe dan ook gerust op dat reizigers toch wel de trein blijven pakken. Is het College van B&W van mening dat de verhoging van de tarieven van Qbuzz reizigers demotiveert om gebruik te maken van het Openbaar Vervoer en dat de reiziger daardoor nu sneller de auto zal gebruiken?”, vroeg Slydregt.NU, waarop het college als antwoord gaf: “Reizigers die voor het openbaar vervoer kiezen, hebben daar persoonlijke motieven bij zoals de kwaliteit, betrouwbaarheid, bereikbaarheid en tarieven. De hoogte van de tarieven is slechts één van de afwegingen die ov-reizigers maken. Als de prijzen een paar procent stijgen, blijven de meeste ov-reizigers gewoon het openbaar vervoer nemen.”

3 gedachten over “College niet kritisch op invoering spitsfietstarief Qbuzz op MerwedeLingeLijn”

  1. – Verandering tijdens het spel
    – belang van deze vervoerder in een fietsplan Donkey-fietsen
    – kinderen die in de spits naar school gaan en zelf de kosten voor de fiets moeten verdienen, omdat ouders dat niet kunnen betalen. Dat komt op zo’n honderd euro per maand. Doe dan scholieren voor de helft van de prijs of doe ze gratis.

    De gemeentes langs de lijn zouden dit kunnen aankaarten, maar zelfs dat is niet gebeurd.

  2. Snap die ophef niet…
    Bij andere vervoerders moet men ook al betalen voor een fiets mee… En terecht
    Die dingen nemen veel zitplaatsen weg in de spits die toch al erg druk is…

  3. Even positief denken. Het zal echt wel zo zijn dat het CDA het college aan de tand gaat voelen over deze uitspraak. Uit de CDA enquête wat er in de nieuwe treinen moest komen, vol trots gemeld, bleek namelijk helemaal niet dat prijsverhogingen en hoge kosten om een fiets mee te nemen, gewaardeerd werd. Hier zie je weer dat je met marketingachtige acties, ‘kijk ons CDA eens’, nergens komt. Dus zeker weten, dat pikken ze echt niet bij het CDA.

    Ook het feit dat beloofd is door Qbuzz om vervoer van fietsen gratis te houden is, als dat echt waar is, voldoende om als college tenminste een kritische opmerking te maken. Maar nee hoor.

    De opvatting van Qbuzz dat de treinen dan beter op tijd rijden zou ook kunnen betekenen dat ze liever minder mensen met de trein zien reizen. Dat is in deze tijd wel heel bijzonder. De verwachting is dan ook dat er maximaal 10 mensen mee mogen rijden omdat anders de trein te lang moet stilstaan. Dat in- en uitstappen kost echt teveel tijd, aldus QBuzz en het college.

    Misschien gaat het wel gebeuren: de Raad, door ons gekozen, gaat niet akkoord met dit antwoord en eist een gesprek tussen college, provincie en QBuzz. En zo hoort het.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld