Cliëntstop op HBT gaat er bij CDA niet in

SLIEDRECHT – Vanwege de grote toeloop heeft de gemeente Sliedrecht een stop is ingesteld voor de Hulp Bij Thuisadministratie’ (HBT). “Terwijl in heel Nederland de beweging te zien is naar preventie en snel ingrijpen bij eerste signalen van financiële problematiek, is er in Sliedrecht gekozen voor een cliëntenstop. Terwijl uit lokale cijfers blijkt dat er toename is van aantal en – volgens eigen zeggen – van complexiteit, hangen wij het bordje ‘gesloten’ op de deur”, sprak fractievoorzitter Ton Spek (CDA) dinsdagavond 24 oktober 2017 in de gemeenteraad. Volgens wethouder Hanny Visser-Schlieker (PRO Sliedrecht) zijn er al maatregelen genomen en staat een bestuurlijk gesprek op stapel.

Raadslid Ton Spek aan het woord in de gemeenteraad. Hij kwam met zijn reactie op een eerdere beantwoording door het college op technische vragen over het Lokaal Armoedebeleid. Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Spek was er licht geïrriteerd over: “Als inwoners van Sliedrecht nu alle moed bij elkaar geraapt hebben, en de schaamte voorbij zijn om met hun hele financiële hebben en houden, hun zorgen en sores, hun rekeningen en aanmaningen, zich eindelijk te melden voor hulp, dan horen zij van ons ‘Nu even niet!’ Volgens onze fractie kan, mag en moet dát niet!”

Het CDA kwam dan ook weer met vragen. “Vorige week ontving onze fractie antwoorden op technische vragen over het Lokaal Armoedebeleid. Wij realiseren ons dat het stuk nog terug komt in de raad en dat er dan voldoende ruimte is om daar over te debatteren. Echter, is er een zinsnede in de beantwoording die ons inziens daarop niet kan wachten. Namelijk ‘dat er vanwege de grote toeloop een stop is ingesteld voor de Hulp Bij Thuisadministratie’ .

Informatieplicht
Spek wilde weten of het college bekend is met het landelijk fenomeen dat mensen die in financiële problematiek geraken zich te laat melden voor hulp, of zo zijn lamgeslagen dat ze helemaal geen schuldhulp zoeken. “Wanneer is door wie besloten om in Sliedrecht een cliëntenstop in te stellen voor Hulp Bij Thuisadministratie? Welke afwegingen zijn er geweest, voor welke andere oplossing(en) is niet gekozen?”, sprak Spek, die ook verwees naar een artikel in NRC. “Had de raad hier niet over moeten worden geïnformeerd, op basis van het huidige Handvest Actieve Informatieplicht?”

Ondersteuning en kinderen
Ook wilde het CDA weten wat het in de praktijk dat er een cliëntenstop is? Spek stelde opnieuw vragen: “Welke boodschap krijgen mensen als ze zich vandaag of morgen voor financiële hulp melden bij het SWS? Overigens, is er zicht op hoeveel mensen zich wel gemeld hebben, maar geen ondersteuning krijgen? Hoeveel kinderen zijn daarbij betrokken? Hoe denkt u er over om op de huidige situatie te doen ophouden en welke maatregelen stelt u voor om dit probleem structureel aan te pakken?”

Gesprek
Er is voor de tijdelijkheid iemand voor acht uur aangesteld. Donderdag 26 oktober 2017 is er een gesprek volgens wethouder Hanny Visser-Schlieker van Zorg en Welzijn. Ook voor haar kwam de cliëntenstop onverwacht. “Mensen moeten iets langer, enkele dagen, op een afspraak wachten. Alle aanmeldingen die er waren zijn in behandeling genomen. In het gesprek wil ik voorstellen meer geld beschikbaar te stellen voor HBT”, aldus Visser. Er zijn volgens haar geen kinderen betrokken bij zaken.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld