CDA wil uitbreiding fietsenstalling station Baanhoek

SLIEDRECHT – De fietsenstalling bij trein- en busstation Baanhoek staat vaak vol. “Ik vind dat het college snel moet nadenken over uitbreiding ervan. Het zou echt jammer zijn als mensen niet met de fiets naar het station rijden vanwege een volle fietsenstalling”, zegt raadslid Vincent Prins (CDA) maandag 6 november 2017. Het CDA Sliedrecht pleit voor een spoedige uitbreiding en heeft daarom vragen gesteld aan het college van B & W. 

Reizigers plaatsen hun fiets buiten de stalling. Deze is overvol. (Foto CDA Sliedrecht)

In de Begroting 2018 staat over de Merwedelingelijn staat: “De doelen voor de gemeente Sliedrecht zijn bereikt.” Of het college daarmee ook de doelen voor fietsparkeren bedoelt, is het CDA niet duidelijk en daarom heeft de partij vragen gestuurd naar het college. Het CDA Sliedrecht wil o.a. weten of het college van B & W bereid is om spoorbeheerder Prorail in gesprek te gaan over een uitbreiding van de fietsenstallingen bij station Sliedrecht Baanhoek en of het college wil gaan praten met de gemeente Papendrecht over een financiële bijdrage, omdat ook inwoners uit de Papendrechtse wijk Oostpolder hun fietsen stallen bij dit station.

Groei
De CDA-fractie zegt blij te zijn met het succes van station Sliedrecht Baanhoek. Steeds meer reizigers weten het station te vinden. Prins: “Keerzijde van dit succes is dat de fietsenstallingen niet zijn berekend op het aantal reizigers. Veel fietsen passen niet onder de overkapping van de stallingen. Dit probleem wordt naar verwachting groter. In Sliedrecht en Papendrecht worden nog meer huizen gebouwd. Dat leidt tot een toename van reizigers op de Merwedelingelijn.” De CDA-fractie is blij met de toename van reizigers in het openbaar vervoer, maar vreest dat het steeds moeilijker wordt om een plek voor de fiets te vinden. Volgens het bestemmingsplan Baanhoek-West (2013) is station Sliedrecht Baanhoek een belangrijk regionaal ‘OV-knooppunt’. “Deze term is helaas niet teruggekomen in het bestemmingsplan Woongebied (2016), maar de CDA-fractie vindt station Sliedrecht Baanhoek nog steeds een belangrijk OV-knooppunt”, aldus Prins.

‘OV-knooppunt’
In het Regeerakkoord 2017-2021 van het kabinet Rutte-III staat dat het kabinet eenmalig 100 miljoen euro uittrekt voor ‘cofinanciering van gemeentelijke en provinciale investeringen in fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij OV-knooppunten’. Prins: “Nu er aan de ene kant een capaciteitsprobleem is en er aan de andere kant extra geld beschikbaar komt voor OV-knooppunten, lijkt dit de CDA-fractie een ideaal moment om snel in actie te komen. Het zou echt jammer zijn als mensen de auto naar het station pakken vanwege een volle fietsenstalling. Investeren in een fietsenstalling is investeren in een duurzame samenleving.” Daarom wil de christelijke politieke partij weten of het college voor de Merwedelingelijn doelen heeft geformuleerd voor fietsenstallingen. “Zo ja, welke doelen en vindt u dat die doelen bereikt zijn? Vindt u dat station Sliedrecht Baanhoek een belangrijk OV-knooppunt is? Vindt u dat bij station Sliedrecht Baanhoek nu een aantoonbaar tekort is aan ruimte voor het stallen van fietsen?”, zijn enkele vragen. 

Plaats een reactie

*=Verplicht veld