CDA krijgt nog meer duidelijkheid over ontsluiting Baanhoek-West

SLIEDRECHT – Raadslid Vincent Prins (CDA) heeft antwoord gekregen van het college op nieuwe vragen over de ontsluiting van wijk Baanhoek-West in Sliedrecht-West. Vorig jaar vroeg hij of een deel van de busbaan kon worden opengesteld voor autoverkeer. Dat blijkt toch meer nadelen, dan voordelen op te leveren. 

Raadslid Vincent Prins (CDA) stelde opnieuw vragen over wijk Baanhoek-West over de ontsluiting, veiligheid en eventuele vluchtroutes bij calamiteiten. (Foto gemeente Sliedrecht)

Er verandert dus eigenlijk niets? Op sociale media reageert Prins: “Tja, daar lijkt het wel op. Er zijn verschillende varianten onderzocht voor een extra ontsluiting van de wijk. Die leiden tot meer sluipverkeer in de wijk en meer gevaarlijke situaties voor fietsers en overstekende schoolkinderen. Dan zouden we van de regen in de drup komen.”

Ongewenst sluipverkeer
Sinds de realisatie van de twee ontsluiting komen er volgens het college vanuit de bewoners geen vragen en klachten meer binnen met betrekking tot de ontsluiting van Baanhoek-West. Bureau Goudappel analyseerde en beoordeelde op verzoek van het college. “Bij openstelling van de busbaan richting Craijensteijn neemt de hoeveelheid verkeer dat vanuit Baanhoek-West is georiënteerd op Sliedrecht het sterkst toe (7%). Aan deze variant kleven voor- en nadelen, waarbij de nadelen verhoudingsgewijs groter zijn, zoals ongewenst sluipverkeer door woonwijk, meer verkeer op Sonate (nu rijden daar alleen maar bussen), herinrichting Craijensteijn-Sonate (huidige inrichting heeft voldoende capaciteit) en conflicten met voetgangers en fietsers (m.n. het plateau bij de bushalte kan dit voor conflicten zorgen i.v.m. veel bewegingen van voetgangers en fietsers die van en naar het station komen en de Sonate oversteken). Bovendien is de provincie Zuid-Holland níét bereid om de busbaan op Baanhoek-West in welke vorm dan ook open te stellen voor autoverkeer en is deze ontsluitingsvariant sowieso niet haalbaar|, schrijft het college aan Prins.

Veiligheid
In de variantenstudie is gekeken naar de effecten op de plaatselijke middenstand en op de verkeersbewegingen in Baanhoek-West. “In hoeverre is in de variantenstudie ook gekeken naar het effect op de veiligheid in de wijk?”, stelde Prins. Er wordt volgens het college juist gekeken naar de effecten van de varianten op de verkeersveiligheid. College: “Bij de voor- en nadelen worden de gevolgen voor de veiligheid in de wijk geanalyseerd. Toename van sluipverkeer en interne verplaatsingen zijn nadelige gevolgen die vooral spelen bij de ontsluitingsvarianten, namelijk verbinding met Baanhoek (m.n. Menuet, Pergolesilaan en Intermezzo, richting Baanhoek), doorsteek door spoordijk tot parallelweg (m.n. Menuet en Benedenveer) en openstelling busbaan richting Craijensteijn (Menuet, Rondo en Sonate). Bij de varianten bestaat het risico op ongewenst sluipverkeer. Deze straten zijn met hun huidige inrichting niet berekend op dit verkeer. Bij variant 4 (ontsluiting via P+R op Ouverture) is er een veiligheidsrisico, namelijk het conflict met de P+R functie (parkerende auto’s), het fietspad Sonate en de schoolgaande kinderen.”

Vluchtroutes
In geval van een incident waarbij bewoners met de auto moeten vluchten, zijn er andere mogelijkheden. Prins wilde weten of dit na de variantenstudie nog steeds de conclusie is. Deze variantenstudie zegt volgens het college niets over vluchtroutes bij calamiteiten. “Wel is de situatie veranderd. In juni 2020 was ontsluiting in het midden van de Ouverture met de Rondo nog niet operationeel. Nu zijn er twee ontsluitingen van Baanhoek-West. Er is onlangs overleg geweest met politie en brandweer, waarbij onder andere de bereikbaarheid van Baanhoek-West bij calamiteiten is besproken. Zij geven aan dat er voor hen geen problemen zijn. Bij calamiteiten kunnen bewoners, wanneer ze met hun auto vluchten, gebruik maken van bijvoorbeeld het fietspad parallel aan de busbaan Sonate. De rood-witte paaltjes zijn daar flexibel en als het echt moet dus overrijdbaar. Dit geldt ook voor de doorsteek van de Rondo met de P+R (naast SBO de Akker)”, aldus het college.

1 gedachte over “CDA krijgt nog meer duidelijkheid over ontsluiting Baanhoek-West”

  1. Geachte mw,

    Ik lees niets over de gevaarlijke situatie op de Ouverture tussen de rotonde Menuet en Sonate.
    Daar komen 4 wegen op uit. Op dit stuk weg wordt met hogere snelheid gereden dan toegestaan. Er worden auto’s uitgetest die opgevoerd zijn. Levensgevaarlijk voor het verkeer dat uit de twee aangrenzende wijken komt. Er moeten eerst ongelukken gebeuren voordat er iets aan gedaan wordt. Ik hoop niet dat we dan de gemeente hierover aan moeten spreken.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld