door Peter Donk
SLIEDRECHT – Een groep bewoners aan het Februariplantsoen, de ‘denktank’ genoemd, zijn pertinent tegen de noordzuidverbinding die de gemeente Sliedrecht voor ogen heeft en doen zelf een tracévoorstel. Dat sluit evenwel niet aan op de nu bestaande t-splitsing Sportlaan-N482.
Het bewonersvoorstel behelst een tunnel onder de snelweg A15 door en het behouden van de accommodatie De Lockhorst. Het begint bij een rotonde in de Thorbeckelaan, gaat dan over de huidige korbalvelden en Moestuin Sliedrecht schuin onder de A15 door naar Sliedrecht-Noord. (Afbeelding ‘denktank’)
Wie achter de ‘denktank’ zitten, willen de bewoners niet zeggen. Ze willen niet met hun namen in dit artikel. De reden daarvan is niet bekend. De bewoners van het Februariplantsoen voerden begin juli 2023 een overleg met projectleider Frans van Deursen (Sliedrecht Bouwt) in het gemeentekantoor over de plannen van de gemeente voor de aanleg van een noordzuidverbinding. Daar werd afgesproken, dat de genoemde bewoners, de ‘denktank’, zich verder gingen beraden over de ontstane situatie. Dat is inmiddels gebeurd. De bewoners zijn fel tegen het plan van de gemeente om de weg ‘door hun achtertuin’ naar noord aan te leggen, waarbij het complex van De Lockhorst moet verdwijnen en wordt aangesloten op de t-splitsing Sportlaan / N482.
Argumenten
De bewoners komen met verschillende argumenten waarom zijn de weg zoals de gemeente die wilt niet zien zitten. Naast overlast door lawaai, lichtvervuiling, stik- en fijnstof noemen de bewoners de risico’s die er mogelijk zijn met betrekking tot de huizen aan het Februariplantsoen. Deze huizen zijn niet onderheid. De gronddruk, en ook de genoemde eventuele verhoging van het grondwaterpeil zullen volgens hen ongetwijfeld grote gevolgen hebben. Ze vinden bovendien de historie van de huizen belangrijk. Het zijn woningen die als onderdeel van de 800 houten geschenkwoningen vanuit verschillende landen verrezen na de watersnoodramp in de getroffen gebieden. Overheden en het Nederlandse Rode Kruis hebben beslist, dat een aantal van deze woningen in Sliedrecht is geplaatst. Volgens hen een reden waarom behoedzaam met deze huizen moet worden omgegaan.
Problemen
Verder leven er bij de bewoners verschillende andere vragen, waarop geen duidelijk antwoord is gekomen. Het vooralsnog niet verbreden van de snelweg A15 betekent volgens de ‘denktank’ dat ontsluiting van een eventueel te ontwikkelen Sliedrecht-Noord niet past in het plan van de overheid. De verbinding zal volgens de bewoners allerlei verkeerstechnische problemen gaan opleveren in de gemeente Sliedrecht. De vraag is volgens hen hoe al het verkeer zich via de Thorbeckelaan verder binnen de gemeente gaat verspreiden. Een voorzichtige schatting is – zo schrijven de bewoners – dat minimaal 12.000 voertuigen per etmaal gebruik gaan maken van de verbinding waaronder een deel vrachtverkeer. De ‘denktank’ bericht verschillende opties van Van Deursen te hebben besproken. Zij zijn door hem ook geïnformeerd over de kosten van varianten.
Tunnel
De bewoners zeggen dat volgens een analyse van de gemeente Sliedrecht een tunnelvariant de minste nadelen oplevert van de drie onderzochte mogelijkheden (bron: slides ‘Februariplantsoen’ van Sliedrecht Bouwt – red.). De ‘denktank’ kan niet begrijpen dat de gemeente gaat voor de duurste variant ‘viaduct parkverbinding’, met de meeste nadelen volgens de genoemde slides. De kosten voor deze variant zijn volgens hen (veel) hoger dan de subsidie die vanuit het rijk is toegezegd. Per saldo zal dit de lasten verhogen van alle inwoners van Sliedrecht. De meest voor de hand liggende variant is volgens hen een tunnel, waardoor zo min mogelijk overlast ontstaat voor de omgeving aan beide zijden (zie afbeelding). Ook is de oppervlakteverdeling voor de verenigingen die gebruik maken van de ‘Thorbeckevelden’ volgens de ‘denktank’ beter dan in de voorgestelde viaductvarianten. Er gaat volgens hen geen ruimte verloren aan taluds. Een tunnel-variant, niet de favoriet van de gemeente, is volgens de bewoners op alle fronten beter dan de viaductvarianten. “Voor de verenigingen, die enkele uren per week aanwezig zijn op de locatie, voor de omwonenden, die hier 24 uur per dag en zeven dagen per week wonen en voor alle inwoners van Sliedrecht in verband met de bouwkosten”, bericht vrijdag 28 juli 2023 de ‘denktank’.
Het bouwen van woningen en verplaatsing na minimaal 20 jaar overleg met o,a. De sportverenigingen is helaas gebaseerd op een intentieverklaring van vele en meerdere colleges en gemeentebesturen van de gemeente Sliedrecht en politieke partijen
Als jongen had ik de intentie om miljonair te worden. Dat is helaas niet gelukt, maar ik had en heb ook nu nog op 87-jarige leeftijd wel de intentie. Ongeveer na 67 jaar lang om het toch voor elkaar te boksen.
Ter info, ik lees verslag van Cdk Jaap Smit (CDA).
Voor 2030 moeten er in de provincie 235.460 woningen worden gebouwd.
Het stikstofprobleem moet door anderen worden opgelost. Dat is nog eens een inkoppertje van het CDA.
Anders kunnen de woningen niet worden gebouwd.
Provinciebestuurder Anne Koning (PvdA) heeft een convenant getekend met Hugo de Jonge (CDA).
Dat betekent dat wij ons allebei aan de afspraken moeten houden.
De angst dat de groene weilanden en natuurgebieden tussen de dorpen en steden in Zuid-Holland worden opgeslokt, is volgens de heer Jaap Smit (CDA) niet nodig.
Daar komen geen woonwijken in de weilanden volgens Smit.
Dat is dus afgesproken met De Jonge (CDA).
Tot slot een welgemeend advies aan u allen.
Stop met elkaar vliegen afvangen.
Daar zitten de politieke partijen in de gemeente en provincie niet op te wachten.
Werk samen! Ook met eventuele voorstanders van de intentie plannen.
Zo maar een overpeinzing.
Het verbaast mij niet dat veel mensen reageren in de sfeer van: niet in mijn achtertuin. Ik woon nog niet lang genoeg in Sliedrecht om te kunnen oordelen, omdat de voorhistorie ontbreekt. Als ex secretaris van de winkeliersvereniging in Dubbeldam heb ik heel wat van deze situaties mee gemaakt. Ik zou graag een bijeenkomst zien waar alle partijen en betrokken bij aanwezig zijn met een duidelijke sterkte/zwakte analyse van de voordelen en de nadelen. Zo ontstaat een objectief beeld dat wat minder is gebaseerd op eigenbelang.
Er is maar 1 plan wat redelijk is en dat is de weg doortrekken op de hoek Lijsterweg/valkweg via deel ijsbaan terrein en moestuinen naar een beoogde aansluiting noordzijde A15.
Jammer voor het ijsbaan terrein maar die ligt toch het hele jaar door alleen maar nutteloze ruimte in te nemen en zo worden de sportvelden en overigen hierdoor het minst gedupeerd
Deze mevrouw reageert wel met ‘wij pertinent tegen’, maar maakte bij de redactie in meerdere e-mails bezwaar om haar naam in het artikel te hebben. Uiteindelijk hebben we besloten haar naam en die van anderen weg te halen, waarbij onduidelijk is welke bewoners achter de ‘denktank’ zitten. Het woord is wel degelijk door deze bewoners aangedragen. Mevrouw maakt er zelf deel van uit, dus ze schrijft niet de waarheid. Een schreeuwen (hoofdletters) is niet toegstaan!
Meneer Wink, als u ons stukje leest, ziet u dat wij pertinent TEGEN de plannen zijn. Een noordzuid verbinding is in onze ogen volstrekt zinloos, omdat ook nog niet bekend is óf er gebouwd gaat worden in Sliedrecht-noord. In datzelfde stukje staat ook dat leden van een vereniging niet 24/7 in hun verenigingsgebouw aanwezig zijn. Wij wonen wél 24/7 in ons huis.
Wij hebben óók diverse keren aangegeven dat het belangrijk is om met ALLE belanghebbenden om de tafel te zitten. De informatievoorziening van de gemeente laat te wensen over. Wij moesten als “denktank” (titel die wij niet zelf bedacht hebben!) opschieten met ons alternatief ivm vakantie van de projectleider. Wij vinden het belangrijk met ALLE belanghebbenden gezamenlijk de gemeente te overtuigen hoe slecht dit plan is voor ons als bewoners/ sporters en recreanten .
Voor uw beeld: het plan wat de gemeente wil: een viaduct van 65 meter breed!!, de duurste variant, komt bij een aantal huizen, slechts 15 meter uit de erfgrens. Dat betekent een talud van 5 meter hoog, met een geluidsscherm erop? Verlichting…?
Wij snappen dat iedereen zegt: “not in my backyard”
Daar zijn WIJ ons zeker van bewust.
Jammer dat dit in de vakantieperiode speelt, want dit gaat uiteindelijk een groot deel van Sliedrecht aan: praktisch of financieel!
Een nieuwe Havik kost minder dan een nieuwe Lockhorst.
Even goed gekeken. Maar de zogenaamde denktank duw de nieuwe weg wel door de voortuin van ons gebouw De Havik. Je kan ook alleen aan jezelf denken! Doe wijs. Overleg ook eens met de ander partijen. Nu worden er steeds een paar bewoners uitgenodigd. Kost klauwen met geld. Huur de Lockhorst af, en nodig alle partijen ineens uit. Maar als alles net zo snel gaat als het Winklerplein. Duurt het nog wel tig jaar. Zijn we weer enkele gemeenteraadsverkiezingen verder. Die hebben waarschijnlijk ander plannen. Dus beginnen we weer van voor af aan.
Denktank ? Deze mensen willen de weg niet te dicht bij der eigen huis, dus verplaatsen ze hem gewoon richting de sperwerflat (80 gezinnen). Dat is geen oplossing, dat is verplaatsen van het probleem. Verder stellen ze een tunnel voor, wat betekent heel veel bronbemaling. Dat heeft veel meer invloed op die niet onderheide huisjes. Heel dom idee dus van de denktank.
Historie wordt niet in waarde gehouden.
Wel excuses aanbieden over slavenhandel van duizend jaar geleden.