HARDINXVELD-GIESSENDAM – De leden Koninklijke BNL-Schuttevaer afd. Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht belegden vrijdagmiddag 29 december 2017 een derde gezamenlijke vergadering. Daarin werd besloten dat de afdelingen definitief samengaan met ingang van 1 januari 2018 onder een nieuwe naam afd. Alblasserwaard. Joop van Belle is de nieuwe voorzitter, Bas Struijk is secretaris en Peter Stout penningmeester.
De vergadering bij elkaar in de grote zaal van restaurant Kampanje. (Foto Richard van Hoek / Sliedrecht24)
Aanwezig veel schippers. De 136e vergadering voor de afdeling Sliedrecht en de 113e vergadering voor de afdeling Hardinxveld-Giessendam. Verder waren aanwezig de erevoorzitters van de afd. Sliedrecht Jan en Wim Struijk, vertegenwoordigers van de gemeente Hardinxveld-Giessendam (raadsleden Jan de Vos en Arjan Meerkerk, wethouder Theo Boerman -red.) en van de gemeente Sliedrecht (wethouder Aldrik Dijkstra) en afgevaardigden van het hoofdbestuur. Ook stonden de leden stil bij hen die de vereniging zijn ontvallen.
Belangrijke bijdrage
Interim-voorzitter Joop van Belle opende de bijzondere vergadering. De afgelopen tijd is in goede harmonie aan de samenwerking van de beide afdelingen gewerkt. Een historische dag vandaag. Vooral omdat beide afdelingen overgaan in een nieuwe afdeling. Het is nodig omdat jet moeilijker wordt bestuursleden te vinden en de regionale belangenbehartiging”, aldus Van Belle in de jaarrede. Het gebied wordt groot, Boven- en Beneden Merwede en Lek. De binnenvaart kan een belangrijke bijdrage leveren om de drukte op de weg keren. Van Belle: “Er is daarvoor een goed vaarwegennet nodig. Binnen het centraal overleg vaarwegen wil men graag meedenken over het geld dat naar vaarwegen gaat. We zijn fel gekant tegen bediening en de afwaardering van kunstwerken (denk aan sluizen en bruggen-red.) Nederland staat voor een grote renovatieronde. Geen afwaardering in scheepsinhoud en bedieningsvenster.”
Onderhoud
Ook ging het over uitstoot CO2 en fijnstof. “Het neemt niet weg dat we als branche voor een geweldige uitdaging staan. Dat vergt investering bij de binnenvaartondernemers”, sprak Van Belle. Er is nog een wereld te winnen bij goed onderhoud van sluizen en bruggen. “Als blijkt dat schuiven en sluisdeuren voor een langere tijd maar beperkt gebruikt kunnen worden, dan past dat niet bij een moderne binnenvaart. Het is soms teveel van het goed als het gaat om het aantal storingen waar we soms onderweg mee te maken hebben. In het voorjaar gaan alle knelpunten over tafel”, vertelde Van Belle. Hij riep de schippers op klachten te melden bij Rijkswaterstaat en bij de afdeling. Opvolging kwam ook aan de orde. “De Nederlandse opleidingen moeten voldoende mensen afleveren. Niet gewoon dat kinderen het werk van de ouder overnemen.” Van Belle riep op om eventueel een stageplaats aan te bieden.
‘Varen doe je samen’
Aandacht was er ook voor de veiligheid. De beroepsvaart en recreatievaart zouden op plaatsen waar het kan deze gescheiden te houden. Gepleit werd voor meer gescheiden vaart. Van Belle pleitte voor een goede omgang met de recreatievaart. “Varen doe je samen”, sprak Van Belle. Er zijn al een vaarwaterapp. Alle betonning, verlichting en bebakening staan in de app. Ook werden nog een aantal punten aan de leden meegegeven. Het bestuur is in overleg geweest met de gemeente over overlast zwemmers in de Sliedrechtse haven vertelde Van Belle aan de aanwezige leden. De vooruitzichten en voorspellingen voor 2018 spreken over ‘een situatie, die sinds lange tijd er niet is geweest’ en dat de schippers profiteren van de goede vooruitzichten.
Samengaan en historie
De kascontrolecommissie voor afd. Sliedrecht voelde de laatste controle als ‘heel bijzonder’. Penningmeester Willem Vink had zijn werk goed gedaan. Ook de afd. Hardinxveld-Giessendam staat er prima voor. De twee afdelingen zijn financieel gezond. De rol van de vereniging wordt in de toekomst meer een community van varende en niet-varende leden. Punt 7 op de agenda was het opheffen van de bestaande afdelingen en het oprichten van de nieuwe afdeling. “Maar opheffen is niet het juiste woord. We stoppen er niet mee, maar gaan samen verder door op te komen op de binnenvaart”, aldus Van Belle, die teruigblikte op de historie van beide verenigingen. De afdeling Sliedrecht werd in 1881 opgericht en is één van de eerste en oudste afdelingen binnen Schuttevaer. In oorlog werd een congres in het dorp gehouden, bij het 80-jarig bestaan in 1961 ‘Petje af voor de mensen die toen al zagen dat er gezamenlijk wat te bereiken was’. Bin jaren ’70 kwam er meer interesse door de gemeente Sliedrecht en dat is tot vandaag nog zo. Eén van de wapenfeiten van de afd. Sliedrecht was de haven van Sliedrecht. Schuttevaer was actief daarbij betrokken en stelde dat er geen meterligplaats ingeleverd zou worden bij een renovatie. De haven heeft ook de loswal omgedoopt in Schuttevaerkade.
Unaniem
Na het congres van 2013 zijn de besturen van Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam meer gaan samenwerken. Het bestuur ging goed samenwerken vanaf die tijd met toestemming van de leden. Unaniem gingen de leden vrijdagmiddag akkoord met de opheffing. Een handjevol suggesties kwamen er binnen voor de nieuwe naam. Met een toevoeging van Peter Stout gaat het bestaande bestuur verder. De leden gaven daarvoor een hard applaus voor de verkiezing bij acclamatie. De oprichtingsdatum van afd. Sliedrecht 1881 gaat de boeken in als oprichtingsdatum voor afd. Alblasserwaard.
Uitstekende weergave van de vergadering. Nog 1 toevoeging: Weth. Dijkstra overhandigde de straatnaambordjes aan de erevoorzitters zodat de naam “Schuttevaerkade” nu ook officieel bestaat.