Opheffen van tweerichtingenfietspad langs Parallelweg voorlopig uitgesteld

SLIEDRECHT – De Fietsersbond afdeling Gorinchem en Omstreken (FBG) was tegen het plan om het tweerichtingenfietspad langs de Parallelweg op te heffen. FBG vond het in verband met de veiligheid zeer onverstandig. De organisatie schreef een brief aan de gemeenteraad en ook het CDA Sliedrecht klom half juni 2025 in de pen. Raadslid Vincent Prins (CDA) stelde er vragen over aan het College van B & W. Nu blijkt maandag 23 juni 2025 uit de beantwoording van die vragen, dat de gemeente Sliedrecht er voorlopig vanaf ziet.

Het tweerichtingenfietspad langs de Parallelweg blijft voorlopig bestaan. (Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

In de Voorjaarsnota 2025 stond dat er in 2026 op de Parallelweg verhardingsonderhoud gaat plaatsvinden en dat de Leeghwaterstraat wordt opgewaardeerd. In het Verkeers- en Mobiliteitsplan Sliedrecht 2035 staat dat het fietspad op de Parallelweg tussen Tolsteeg en Stationsplein moet verdwijnen om op de Parallelweg ruimte te maken voor een betere doorstroming en verkeersveiligheid van het autoverkeer. In plaats daarvan zou er bij de Leeghwaterstraat een nieuw fietspad komen. Prins schreef vrijdag 13 juni 2025 aan het college: “In de Voorjaarsnota 2025 staat echter dat er op de Parallelweg in 2026 alleen verhardingsonderhoud plaatsvindt. Aan het fietspad verandert niets. Ook lees ik dat voor de Leeghwaterstraat een ingenieursbureau is gevonden om een nieuw ontwerp te maken. Het zou dus zomaar kunnen dat fietsers straks tussen Tolsteeg en Stationsplein twee veilige oost-westverbindingen hebben: de bestaande op de Parallelweg en een nieuwe op de Leeghwaterstraat.”

Handhaven
Wethouder Ton Spek (CDA) van Mobiliteit en Bereikbaarheid schrijft: “Dit oorspronkelijke plan is gebaseerd op het eerdere voornemen voor de bouw van ongeveer 1.200 woningen in Sliedrecht-Noord. Inmiddels gaan wij uit van de bouw van 1.700 tot 1.850 woningen met de daarbij behorende voorzieningen. Dit heeft consequenties voor de noodzakelijke verkeersafwikkeling. Binnen het Programma Ruimtelijke Vernieuwing 2025-2026 wordt gewerkt aan een contourenplan voor Noord waarin het thema mobiliteit verder wordt uitgewerkt. Deze nog te maken afwegingen hebben grote invloed op de benodigde capaciteit van de Parallelweg en de ruimte die dat laat voor een veilige ontsluiting van de Nijverwaard. Daar de reconstructie aan de Parallelweg nu niet aan de orde is, blijft er voldoende ruimte op de Parallelweg om het fietspad te handhaven.”

‘Uitstel verantwoord’
Het college stelt volgens Spek daarom voor om vooralsnog af te zien van maatregelen 17 en 26 die zijn benoemd in het Verkeersen Mobiliteitsplan Sliedrecht 2035. “De situatie omtrent de genoemde maatregelen blijven we monitoren. Wel zal aan de Parallelweg groot onderhoud plaatsvinden. Ook wordt in overleg met de betrokken ondernemers de Leeghwaterstraat opgewaardeerd. Nu al in een grootschalige reconstructie investeren is daarom financieel niet raadzaam. Omdat de maximale verkeersgroei door de gefaseerde ontwikkeling van Sliedrecht-Noord pas later wordt verwacht, is uitstel verkeerstechnisch te onderbouwen en financieel verantwoord”, stelt Spek in de beantwoording aan zijn partijgenoot Prins.

Verdere aanpak
In antwoord op de vragen van Prins meldt het college dus dat er voorlopig geen twee fietsverbindingen zullen zijn tussen de Tolsteeg en het Stationsplein. Spek: “Van een opleverdatum van een fietspad aan de Leeghwaterstraat is momenteel dus ook geen sprake. Door binnen de huidige wegcontouren van de Parallelweg verbeteringen toe te passen, zorgen wij dat – ondanks het uitstel van de verbreding – de doorstroming en de verkeersveiligheid worden verbeterd. Ook komt er een aparte linksaf-strook naar de Driehoek om de doorstroming te verbeteren.”

Plaats een reactie

*=Verplicht veld