Wethouder wil Craijensteijn aanpassen en nu niet praten over vrachtverkeer

SLIEDRECHT – De gemeenteraad van Sliedrecht stemde dinsdagavond 12 mei 2020 tijdens een besluitvormende videovergadering unaniem in met het aanpassen van de Craijensteijn. De kosten worden nu geraamd op zo’n tweeënhalf miljoen euro. Dat betekent dat onder meer het fietspad wordt verlegd en de bochten in de weg flauwer worden gemaakt. Kritiek kwam er vooral vanuit de oppositie. Wethouder Ton Spek (CDA) vond ‘spreken over vrachtverkeer’ nu niet aan de orde. Het was de eerste keer dat wnd. burgemeester Dirk van der Borg een besluitvormende vergadering van de gemeenteraad Sliedrecht leidde.  

Een deel van de Craijensteijn. Nog dit jaar komen er aanpassingen aan de weg. (Luchtfoto Nicky Cleuren / Sliedrecht24)

D66 wilde weten of de raad ook voor vrachtverkeer is. Als een meerderheid daar voor zou zijn, wil D66 extra geld voor voorzieningen, denk aan een geluidsscherm. “Waarom louter alleen geluidsarm asfalt leggen en waarom de bochten te veranderen”, sprak fractievoorzitter René de Munck (D66). Hij vreest voor meer en sneller rijdend verkeer. De partij kwam met een motie en pleitte ervoor om nu de weg zodanig in te richten. Volgens De Munck wordt anders op de lange termijn veel meer geld uitgetrokken om de aanpassingen te realiseren. Ook PRO Sliedrecht had zo zijn wensen en raadslid Marie Stam-Smeets (PRO Sliedrecht) diende een amendement in voor regelmatige handhaving van de snelheid en wil voor het opleveren van de nieuwe weg een verkeersbesluit klaar te hebben. 

Steun
Lokale partij Slydregt.NU juichte toe dat na vanavond eindelijk met de aanleg van de veilige fietsroute Craijensteijn kan worden begonnen. “Toch willen wij zeker weten dat door de aanleg van fietsroute Craijensteijn de doorgaande weg niet veranderd zien in een racebaan daarom zullen wij het amendement van PRO Sliedrecht steunen. Tot slot steunen wij de motie van D66, omdat het verbod op vrachtverkeer over de Craijensteijn moet worden opgeheven om zo de verkeersdruk op de Stationsweg te verminderen”, sprak fractievoorzitter Mark Jongeneel (Slydregt.NU). 

Veiligheid fietser centraal
Het CDA had geen bezwaar tegen snelheidsmetingen. “Ik had gehoopt dat vanavond de veiligheid van de fietser centraal zou staan. Elke dag rijden er meer dan duizend fietsers over de Craijensteijn. Na de coronacrisis neemt het aantal fietsers in Sliedrecht waarschijnlijk nog verder toe. Fietsers moeten veilig door Sliedrecht kunnen fietsen. Over vrachtverkeer komt later dit jaar meer duidelijkheid. Dat staat duidelijk in het Verkeers- en Mobiliteitsplan”, sprak raadslid Vincent Prins (CDA) toch wel wat verontwaardigd. Over de aanpassing die nu gaat plaatsvinden aan de Craijensteijn sprak Prins later in een stemverklaring: “Het CDA keek er lang naar uit. Het staat ook in ons verkiezingsprogramma. Nu ligt er eindelijk een mooi plan voor een veilig fietspad op de Craijensteijn. Ik ga ervan uit dat het college bij de uitwerking van het plan rekening houdt met een veilige obstakelvrije zone aan beide zijden van het fietspad. Het CDA stemt graag in met het voorstel om de Craijensteijn veiliger en groener te maken.” Het CDA voelde aanvankelijk weinig voor het amendement van PRO Sliedrecht, maar toen de tekst was gewijzigd in een motie was er wel instemming. De partij stemde tegen de motie van D66. Ook SGP-ChristenUnie kon die ook niet steunen. Het CDA wilde wel dat er een overleg nog met bewoners komt, waarbij het vrachtverkeer aan de orde komt op Stationsweg en Craijensteijn. De VVD kon de motie van D66 wel steunen. SGP-ChristenUnie vroeg wel of handhaven nu al bespreekbaar is met de politie op de Craijensteijn.
 
Geen verborgen agenda
Volgens wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer en Vervoer is er geen verborgen agenda over vrachtverkeer over de Craijensteijn. “Wij gaan voor een fietsvriendelijk dorp en een verkeersveilige situatie. De flauwe bochten hebben te maken met geluid, net als het asfalt. Er was geen ander verhaal!”, aldus Spek, die zich kan vinden in handhaven, maar hij zag liever een motie i.p.v. een amendement. Dat wilde PRO Sliedrecht wel en de vergadering werd kort geschorst. Spek wilde niets weten van de motie van D66 rond vrachtverkeer, omdat dat nu volgens hem niet aan de orde is. Spek: “Dat valt onder het Verkeersbesluit.” De Munck twijfelde niet over iets als ‘een verborgen agenda’, maar hij benadrukte het gezonde verstand. “Leest u de motie nog eens door!”, oordeelde De Munck. 
 
Subjectieve veiligheid
Fractievoorzitter Gerrit Venis (Geduld-2.0) kwam met een stemverklaring. In de oordeelsvormende vergadering heeft de fractie van de lokale politieke partij Geduld-2.0 gezegd dat als Sliedrechters als Sliedrechters vinden bijna 2,5 miljoen euro moeten gaan uitgeven aan het project, zonder dat de oplossingen echt zijn aangetoond. “Dan ben ik daar als volksvertegenwoordiger niet tegen. Als Sliedrechter stelde ik al het persoonlijk anders hebben gedaan, maar de raad en ik twijfelden daar niet aan, het voorstel zou volgen.
2,5 Miljoen voor de bestrijding van – wat college Prins noemde subjectieve veiligheid. Het gaat daarbij om het gevoel en niet om de ongevalcijfers, want die vallen nogal mee, zoals ik heb aangetoond in de oordeelsvormende vergadering”, aldus Venis.

Stemmen
Het videosysteem kon geluid en beeld niet gelijktijdig tonen bij iedereen bij de stemming. Dat had vermoedelijk te maken met de afzonderlijke verbindingen. Venis vond het niet correct en dat leidde ertoe dat wnd. burgemeester de stemming opnieuw liet plaatsvinden. Iedereen stemde in met het plan om de Craijensteijn aan te passen. De motie van D66 werd verworpen met 12 stemmen tegen en 9 stemmen voor. Daarmee werd de motie verworpen. Daarna kwam de motie over het verkeersbesluit Craijensteijn van PRO Sliedrecht aan de orde. Daar waren 6 stemmen tegen en 14 voor en daarmee werd de motie aangenomen. Eén stem kon niet worden geteld, vanwege het ontbreken van de verbinding. De motie werd aangenomen. Voor de motie ‘meten is weten’ (handhaving) stemden 11 stemmen voor en 9 tegen en ook deze werd aangenomen. Spek vroeg zich af of de motie en de toezegging mogelijk overlappen.