Voorlopig nog geen sprake van wegenoverdracht door waterschap

SLIEDRECHT – Alleen als de gemeenten Alblasserdam, Papendrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden, Vijfheerenlanden en Gorinchem met een collectief voorstel komen tot integrale overdracht wil het Waterschap Rivierenlanden de wegentaak in één keer aan alle gemeenten overdragen. Voorlopig gaat dit dus niet door. Dat schrijft het waterschap aan de gemeente Sliedrecht. Maar de gemeente Sliedrecht wil het er niet bij laten zitten.

De Tiendweg achter het geluidsscherm van de snelweg A15 is nu nog bijvoorbeeld eigendom van het Waterschap Rivierenland. (Archieffoto Peter Donk / Sliedrecht24)

De wegenoverdracht is voorgelegd aan de Algemene Bestuursvergadering van Waterschap Rivierenland op 26 november 2021. Het Algemeen Bestuur van het waterschap heeft het bovenstaande herbevestigd. “Dat betekent concreet dat, totdat er een wettelijke grondslag is of een integraal collectief voorstel komt van de zeven gemeenten, Waterschap Rivierenland het besluit van 22 mei 2020 over het voornemen tot overdracht van de wegentaak aan de 7 gemeenten, intrekt”, schrijft het waterschap in een brief.

Financiële consequenties
Eind januari 2021 is door de betrokken zeven gemeenten kenbaar gemaakt dat er op dat moment geen overeenstemming was voor wat betreft de wegenoverdracht. Namens de zeven gemeenten is uitstel gevraagd tot 1 oktober 2021 om de financiële consequenties van een eventuele gezamenlijke overdracht nog eens door te (laten) rekenen. Per brief is Waterschap Rivierenland op 30 september 2021 geïnformeerd door de gemeente Molenlanden mede namens de gemeente Vijfheerenlanden dat zij geen voorstel aan de gemeenteraad doen tot het overnemen van de wegentaak.

Voordeliger
De gemeente Molenlanden heeft per afschrift van deze brief ook de wethouders verkeer van Alblasserdam, Papendrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem geïnformeerd. Sliedrecht laat het er niet bij zitten. “Het feit dat een collectieve wegenoverdracht aan zeven gemeenten tegelijkertijd niet doorgaat, is voor college van Sliedrecht reden om aan te dringen om met individuele gemeenten wél afspraken te maken. Het is namelijk voor inwoners van Sliedrecht financieel voordeliger. Daar komt bij dat het met het oog op de plannen van ‘bouwen over het spoor’ het logisch is: de wegen komen dan binnen de bebouwde kom te liggen”, reageert dinsdagmiddag wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld