door Peter Donk
SLIEDRECHT – Voor de aannemer en opdrachtgever zijn maandag 26 augustus 2024 de voorbereidingen begonnen voor de aanleg van warmtenet betreffende het project ‘Boring onder de Merwede’. Tot tweemaal toe uitgesteld en de derde keer moet scheepsrecht zijn. Tot en met donderdag 29 augustus 2024 is de Ouverture / Parallelweg niet toegankelijk voor doorgaand verkeer.
Werkzaamheden in de bermen. Dit was maandagmorgen het beeld in Sliedrecht-West bij de kruising Ouverture / Parallelweg. Een spannend stukje. De buis gaat hier door een tunnen, maakt een bocht en gaat onder een viaduct door richting de Merwede. (© Foto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)
Tekst gaat verder onder foto.
Het gaat om een warmteleiding van in totaal 1200 meter, die voor het eerst onder de Merwede tussen Sliedrecht en Dordrecht wordt aangebracht. De afgelopen periode is gebruikt om met stalen damwanden het gebied rondom de boortunnel te verstevigen en de booractiviteiten na het aanbrengen van een geluidsscherm opnieuw op te starten.
Tekst gaat verder onder foto.
Boring
Achttien kranen worden dinsdag in stelling gebracht langs de route. De komende dagen verplaatst HVC de leiding van de Parallelweg, onder de A15 en het spoorviaduct door en via de parkeerplaats naar het boorgat bij Intermezzo. Donderdag moet de grote dag worden als de leiding onder de rivier doorgaat.
Tekst gaat verder onder foto.
Verkeer
De gemeente Sliedrecht bericht dat t/m donderdag 29 augustus het verkeer ernstige hinder ondervindt; HVC zegt dat tot zaterdag 31 augustus 2024 er geen autoverkeer mogelijk is tussen Parallelweg (noordzijde A15) en Ouverture/Parallelweg (zuidzijde A15). Er zijn omleidingen. Voet- en fietspaden blijven bereikbaar. Op verschillende plaatsen worden verkeersregelaars ingezet. Een compleet overzicht van de verkeersmaatregelen inclusief plattegronden staat hier online (of scan hier de qr-code met jouw telefoon). Het is door de werkzaamheden veel drukken dan normaal op Baanhoek en woonwijk Benedenveer. Ook is er op de binnenwegen van Sliedrecht meer verkeer dat vervolgens via de Rivierdijk bij Sliedrecht-Oost de snelweg A15 pakt.
Dhr. Aad van Dorp weet zeker niet wat hem te wachten staat. Of hij heeft aandelen bij de HVC.
Het is beter dat zulke mensen die niet weten waar ze over praten, zich de moeite nemen om ook hun stem kenbaar te maken. Straks als de nota binnenvalt, of als de energie uitvalt, en er geen verwarming is. Of dat je met koud water moet badderen. Dit wat nu gebeurt is gewoon kartelvorming.
Deze van het gas af gekheid is menig gemeente al mee gestopt. Zij bepalen nu. U (wij) moeten genoegen nemen met wat een stelletje …… voor ons hebben besloten. Ik hoop dat heel de hoek Rondeel en Bonkelaarplein een blok vormen tegen dit door onze strot geduwde gekheid.( Daar wonen wij namelijk)Maar let op. Er is geen weg meer terug als alles is aangesloten.
Ook niet als door storing bij de HVC alles stil ligt. Er wordt nergens gepraat over een back up. Of plan B.
Gewoon belachelijk. En iedereen maar roepen. Wat een pracht stuk werk. Onder rivier door. Met behulp van 18 kranen.
Wat is er nu anders waardoor het wel voor de 3e keer lukt? Nog steeds dezelfde pijp die er weer in gaat?
Jullie mensen hebben altijd wat te zeuren, willen van alles en als het moet worden aangelegd, dan mag en kan er niets.
Eerst onder de Merwede door… Daarna door de strot van mensen die in een vlaag van verstandsverbijstering tekenen.
Jezelf lekker afhankelijk maken van een monopolist, het mag! De Sovjets werden er ook al zo gelukkig van…
Helaas worden weggebruikers die op de Crayenstein rijden richting het spoor niet goed omgeleid langs de sporthal. Zij moeten tegen het verkeer inrijden naar de dijk. Dat wordt slecht aangegeven, zeker op de dijk, dat er verkeer kan komen. De borden zijn niet afgeplakt (eenrichtingsverkeer enz.). Jammer.
Bizar hoe slecht de communicatie rond dit project loopt.
Site hvc, bebording, gemeentepagina spreken elkaar allemaal tegen!
Is de ellende nu tot donderdag of tot zaterdag? Fijn dat de gemeente en HVC op 1 lijn zitten
Het zal eens tijd worden. We worden eindelijk verlost van die nutteloze pijp die het fietsers al maanden onmogelijk maakt van een prachtig vrijliggend en veilig fietspad gebruik te kunnen maken waardoor ze noodgedwongen over een onveilig – veel vrachtverkeer, uitritten van bedrijven en andere obstakels – gebruik moeten maken.