SLIEDRECHT / REGIO – Wanneer bij vervoerder Qbuzz (bus en trein) wordt gestaakt in onze regio is niet bekend, maar vakbond FNV kondigt vanaf dinsdag 28 februari 2023 door het hele land vijftien stakingsdagen aan. Dat is maandag 27 februari 2023 bekendgemaakt. Er is nog altijd geen overeenstemming over een nieuwe cao.
Er wordt gestaakt niet alleen gestaakt bij Qbuzz, maar ook Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz, RET en Transdev. Bij de NS en in het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt niet gestaakt. (Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
“De stakingen betekenen voor reizigers in de provincie Zuid-Holland dat er minder stads- en streekbussen en mogelijk minder treinen rijden. We weten pas op de dagen zelf wat de precieze gevolgen van de staking zijn. Dan horen wij namelijk welke medewerkers deelnemen aan de staking en welke niet. Jouw bus of trein rijdt door de staking mogelijk niet, of niet op tijd. We doen ons uiterste best om de reisinformatie actueel te houden, maar de reisplanner zal deze dagen helaas minder betrouwbaar zijn”, bericht Qbuzz op hun website.
Stakingsdagen
De stakingsdagen zijn bekend. Dat gebeurt dinsdag 28 februari 2023, donderdag 2 maart 2023, maandag 6 maart 2023, woensdag 8 maart 2023, vrijdag 10 maart 2023, dinsdag 14 maart 2023, woensdag 15 maart 2023, maandag 20 maart 2023, woensdag 22 maart 2023, vrijdag 24 maart 2023, woensdag 29 maart 2023, donderdag 30 maart 2023, maandag 3 april 2023, woensdag 5 april 2023, vrijdag 7 april 2023.
Tekst gaat verder onder tweet.
Vakbond FNV heeft wederom landelijke acties aangekondigd in het streekvervoer. Een overzicht van de aankomende 15 stakingsdagen staat op onze website. Morgen, 28 februari, is de eerstvolgende stakingsdag. Lees meer: https://t.co/8sR93VL0XO
— Qbuzz DMG (@DMGQbuzz) February 27, 2023
Reisinformatie
Qbuzz zegt ‘helaas pas kort van tevoren’ te weten, welke bussen en treinen kunnen rijden en welke niet. Qbuzz: “Dat hangt er namelijk vanaf hoeveel medewerkers die die dag dienst hebben en staken. Plan je reis zo kort mogelijk voor vertrek via onze reisplanner of via 9292.nl voor actuele reisinformatie. Ook vermelden we bijzonderheden op deze website.” Bij een staking langer dan 24 uur hebben abonnementshouders recht op vergoeding van de abonnementskosten voor die periode. De vergoeding is naar rato van de duur van de staking.
Bij een staking langer dan 24 uur hebben abonnementshouders recht op vergoeding van de abonnementskosten voor die periode. De vergoeding is naar rato van de duur van de staking.
En daarom staken ze maar een dagje wel en dan weer niet.
En zie maar hoe je op de werk of school komt.
Stelletje kl…..
(…). Dat is stom (…) wij komen op voor de gestegen prijzen. En al jaren geen cent er bij gehad en werkdruk. We rijden de bochten uit de weg vandaan.
Door die absurde eisen kunnen straks het gewone volk niet meer met het openbaar vervoer reizen.
Die 17% wordt natuurlijk verhaalt op de tickets.
En jullie zijn afhankelijk van de minder bedeelden. Zij maken het meest gebruik van van de bus.
Dit is de beste manier om jullie beroep stuk te maken.
Maar jullie kunnen altijd nog terecht in de schoonmaak en horeca.
Lekker lager loon en nog meer werkdruk.