Van Bennekom nieuwe directeur van Griendencollege

SLIEDRECHT – Nick van Bennekom (51) is sinds maandag 17 juni 2019 de nieuwe directeur van het Griendencollege. Dat maakt de school dinsdag 18 juni 2019 bekend. Van Bennekom volgt daarmee Christa van Delen op, die per 1 januari 2019  is toegetreden tot het College van Bestuur van Specialisten in Passend Onderwijs (SPON).

Nick van Bennekom werkte eerder bij de Rotterdamse onderwijsstichting BOOR en heeft ervaring als docent en als schoolleider. De afgelopen tien jaar is hij directeur geweest van een VMBO-vestiging van de Wolfert van Borselen scholengroep in Lansingerland. (Foto Griendencollege)

Het Griendencollege is voor Van Bennekom een mooie keuze. De schoolleider woont in Pijnacker. Hij geeft aan dat Sliedrecht voor hem aantrekkelijk is vanwege enerzijds het unieke dorpse karakter, maar anderzijds ook vanwege de sterke blik naar buiten met bijvoorbeeld zijn grote maritieme en industriële bedrijven.  Daarnaast biedt het Griendencollege met haar kleinschalige karakter veel mogelijkheden aan leerlingen om in verbinding met de bedrijven te komen. De  fusie met SPON is een grote meerwaarde voor de school die passend onderwijs op alle niveaus hoog in het vaandel heeft en als uitgangspunt heeft ‘voor iedere leerling een passend loopbaanplan’.

Doorgeefluik
Het College van Bestuur van SPON, waar het Griendencollege sinds 1 januari 2019 onder valt, ziet in hem de juiste man om samen met het team van het Griendencollege uitvoering te geven aan de ambities van de school. Nick van Bennekom is gemotiveerd om de leerlingen onderwijs op maat aan te bieden, waarbij de school nadrukkelijk de relatie zoekt met het regionale bedrijfsleven en leerlingen graag betrekt bij de actuele ontwikkelingen in de samenleving. “Van de leerling anno 2020 wordt een open blik op de wereld vereist en het is aan de scholen om begrippen als een circulaire economie, duurzaamheid, klimaat, (wereld)burgerschap en energietransitie van inhoud te voorzien. Het onderwijs is daarmee meer dan een doorgeefluik van kennis, maar zet leerlingen aan tot een dialoog en reflectie”, aldus Van Bennekom.

Uitdagingen
Binnen alle arbeidsgebieden zijn veel innovaties gaande en dat maakt de profielen op het Griendencollege ook zo boeiend, vindt Van Bennekom. Met maar liefst vijf profielen heeft de leerling voldoende keuze om kennis te maken met een of meerdere beroepsperspectieven en ontstaat een weloverwogen keuze voor het vervolgonderwijs. Van Bennekom: “Ik verheug me op alle uitdagingen en sta te popelen om met het team, leerlingen en ouders nader kennis te maken.”

Plaats een reactie

*=Verplicht veld