door Peter Donk
SLIEDRECHT – Het uitbreiden van de parkeerkelder bij nieuwbouw van woningen op de locatie van de huidige brandweerkazerne aan de Middeldiepstraat gaat vele miljoenen kosten. Dat blijkt uit een onderzoek door Spark naar uitbreiding van de parkeerbak bij Binnenstedelijke Herstructurering Sliedrecht-deellocatie Middeldiepstraat. De gemeenteraad had begin juni 2025 om een onderzoek gevraagd met de motie ‘parkeren met diepgang’. Dat bericht woensdag 17 december 2025 wethouder Ton Spek (CDA) van Wonen en Programma Ruimtelijke Vernieuwing in een College Informatiebrief (CIb) aan de gemeenteraad.
Op de locatie waar nu de brandweerkazerne staat, komen 26 sociale huurappartementen gerealiseerd door Tablis Wonen. Om de ruimte binnen het plangebied optimaal te benutten, wordt een parkeervoorziening in de kelder van het nieuwe gebouw gerealiseerd. (Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
Deze parkeergarage bij de nieuwbouw voorziet in de parkeerbehoefte van de toekomstige bewoners en is te bereiken via een ingang aan de Gantelweg op maaiveldniveau. Bezoekers van de woningen en wijkbewoners kunnen gebruikmaken van parkeerplaatsen op het plein; op het plein komen in het toekomstige plan eenzelfde aantal parkeerplaatsen terug als in de huidige situatie. Het plein wordt wel anders ingericht en krijgt een veel groenere uitstraling. Ondanks dat de BHS-deellocatie voorziet in eigen parkeerbehoefte, zijn er zorgen bij omwonenden over het aantal parkeerplaatsen in de wijk Oude Uitbreiding. Uit onderzoek blijkt dat de parkeerdruk in deze wijk de afgelopen jaren ook is toegenomen. Om die reden kwam de gemeenteraad met de motie net voor de zomer.
Tekst gaat verder onder overzicht kosten.
Uitkomsten onderzoek
Uit het onderzoek komen drie mogelijke varianten naar voren:
1. Een basisvariant met 10 extra plaatsen in de te bouwen parkeerkelder;
2. Een variant met 47 extra parkeerplaatsen in een uitbreiding van de te bouwen parkeerkelder;
3. Een variant met 77 extra parkeerplaatsen in een uitbreiding van de te bouwen parkeerkelder.
“Uitgangspunten bij de onderzochte varianten zijn dat ze binnen de plangrenzen passen, dat er geen grote conflicten zijn met kabels en leidingen en dat de huidige parkeervoorziening op het plein voor de brandweerkazerne in stand blijft”, stelt Spek. In het rapport worden een aantal kanttekeningen en aanbevelingen gedaan. De belangrijkste punten zijn:
- De toegang tot de parkeergarage is aan de Gantelweg. Dit kan een ‘drempel’ zijn om gebruik te maken van de parkeergarage voor bewoners in de wijk Oude Uitbreiding;
- Bij een gezamenlijke parkeerkelder dienen er afspraken gemaakt te worden over beheer en onderhoud en zal de gemeente toe moeten treden tot de VvE van het complex;
- Naast de bouwkosten en jaarlijkse onderhoudskosten dient er ook rekening gehouden te worden met vergoeding aan de ontwikkelaar voor hogere stichtingskosten;
- De opbrengsten vanuit de extra parkeerplaatsen zullen minimaal zijn als de parkeerkelder vrij toegankelijk is voor bewoners uit de wijk.
Nog geen geld
Uit onderzoek blijkt dat het inderdaad mogelijk is om de parkeerbak uit te breiden en zo meer parkeerplaatsen toe te voegen. Het College van B & W beschouwt variant 2 als meest relevant vanwege de impact op het totale project. “In variant 2 behoudt het plein namelijk een groene invulling, zijn geen veranderingen aan het wooncomplex nodig en blijft de geplande ingang van de parkeerbak aan de Gantelweg. Er zijn nog geen financiële middelen gereserveerd voor een van de varianten. Het is aan de raad om een aanvullende opdracht te geven om al dan niet een van de drie opties verder uit te werken en/of te realiseren”, stelt Spek in de CIb. Gezien de planning en het proces rondom de Middeldiepstraat moet komend voorjaar een knoop worden doorgehakt over een eventuele uitbreiding. Spek: “Er dient rekening te worden gehouden met de planning in verband met de verdere uitwerking van het ontwerp, dat door Tablis Wonen wordt gedaan.”
Waarom geen parkeerkelder alleen voor bewoners. De huidige parkeerplekken blijven, maar wordt anders ingericht. Er parkeert geen brandweer personeel meer en dus zal het denk ik meevallen met die parkeerdruk.
Ben benieuwd. Ook heel benieuwd waar de jaarlijkse beheerkosten uit bestaan? Bij variant 2 al meer dan 30k/jaar (dus €90/dag) om een parkeerplaatsje bij te houden?
Als iemand mij dit uit kan leggen leer ik graag wat bij…
Is een extra bouwlaag met parkeren onder de appartementen op straatniveau ook een optie? Dat lijkt mij goedkoper dan een parkeerkelder.