Testvluchten F-16 veroorzaken harde knallen

SLIEDRECHT – Vrijdagmorgen 3 juni 2016 rond 10.00 uur was er een ‘boem’ te horen in Sliedrecht e.o. door een testvlucht met een F-16. De doffe dreun (sonic boom) zal vrijdagmiddag tussen 12.45-13.45 uur nog een keer gebeuren, zegt de woordvoering van Vliegbasis Volkel. 

De route waar boven land met de F-16 gevlogen mag worden (Steenbergen – Tiel-red.) is op grote hoogte zodat de vluchten zo min mogelijk geluidsoverlast veroorzaken. 

De eerste testvlucht vrijdag kwam voor sommige inwoners van Sliedrecht als een verrassing. Sliedrecht24 kreeg veel reacties. “Wij plaatsen altijd vooraf een Tweet via onze Twitter. Bij de eerste testvlucht vandaag bereikte ons de informatie alleen pas op het moment van airborne gaan, vandaar een iets latere Tweet”, aldus de Vliegbasis Volkel tegen de redactie van Sliedrecht24.

FCF
“Niet alleen vliegers, maar ook alle toestellen van de luchtmacht moeten altijd en overal inzetbaar zijn. Dit betekent dat F-16’s regelmatig onderhoud krijgen en vliegers testvluchten uitvoeren. Naast testvluchten in Leeuwarden en de Verenigde Staten, ondergaan F-16’s Functional Check Flights (FCF). Deze mogen alleen bij daglicht en helder weer uitgevoerd worden. Ruim 20 Nederlandse vliegers mogen een Functional Check Flight uitvoeren”, schrijft het ministerie van Defensie. Zo’n FCF gebeurt na (groot) onderhoud als grote delen van het toestel eraf zijn geweest (bijvoorbeeld de vleugels) of de motor (deels) uit elkaar is gehaald, als het toestel 180 dagen of meer niet heeft gevlogen of als er een probleem is ontdekt en voor de oorzaak en oplossing vliegen nodig is. Dit laatste komt zelden voor. 

Plaats een reactie

*=Verplicht veld