DEN HAAG / SLIEDRECHT – De provincie Zuid-Holland, vervoerder Aqualiner en grootaandeelhouder Damen werken samen aan de toekomst van de Waterbus tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Dat doen ze vanwege achterblijvende reizigersaantallen en oplopende kosten. De drie partijen hopen dat dit voor de zomer van 2025 leidt tot een plan.
De halte aan het Middeldiep in Sliedrecht. Sinds de start van het contract Personenvervoer over Water Rotterdam-Drechtsteden in 2022, midden in de coronaperiode, blijven de inkomsten van de Waterbus achter. De belangrijkste oorzaak daarvoor zijn de flink gedaalde reizigersaantallen sinds de coronapandemie. (Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
De Waterbus laat daarbij een trager herstel zien van de reizigersaantallen dan de reguliere bus en trein. Dat ondanks het opschalen van de dienstregeling van de Waterbus na de coronacrisis. Tegelijkertijd heeft de vervoerder Aqualiner te maken met gestegen kosten. Samen zorgen de achterblijvende reizigersopbrengsten en sterk gestegen kosten ervoor dat een gezonde exploitatie van de Waterbus onder druk staat. Daarbij staan lijn 21 en 23 het meest onder druk, vanwege de lage reizigersaantallen.
Maatregelenpakketten
De provincie Zuid-Holland, Aqualiner en Damen zijn met elkaar in gesprek over hoe zij op de korte en lange termijn invulling kunnen geven aan de vervoersovereenkomst. Er worden daarbij meerdere toekomstscenario’s en bijbehorende maatregelenpakketten voor de Waterbus uitgewerkt. De uitwerking van alle toekomstscenario’s gebeurt nauwkeurig en met betrokkenheid van de gemeenten en andere belanghebbenden. Voor de zomervakantie hopen de partijen een oplossing te hebben.
Oplossingen vinden
Gedeputeerde Frederik Zevenbergen (VVD) van Verkeer, Vervoer en OV): “De Waterbus vormt een waardevolle toevoeging op het vervoer over weg en spoor en wordt enorm gewaardeerd door de reizigers. Personenvervoer over water is echter ook een zeer kostbare vorm van openbaar vervoer. Aqualiner, Damen en de provincie hebben de intentie uitgesproken om oplossingen te vinden die in het belang zijn van zoveel mogelijk reizigers van de Waterbus.” De Waterbus heeft vier lijnen (20, 21, 22 en 23) en vijftien haltes in Alblasserdam, Capelle aan den IJssel, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Kinderdijk, Krimpen aan den IJssel, Papendrecht, Ridderkerk, Rotterdam, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Het zou fijn zijn als lijn 23 ook
Rechtstreeks naar Rotterdam gaat inplaats van overstappen op Dordrecht, naar Dordrecht in de weekend doe ik ook maar als het rechtstreeks naar
Rotterdam gaat neem ik deze lijn naar werk inplaats van de trein
Klopt idd.
Als ik met mijn kleinkinderen naar de overkant wil kan ik niet verwachten dat hun ouders 2 of 3 of 4 OV kaarten meegeven (of aanschaffen) voor 1 of 2 euro naar de overkant.
Helemaal mee eens.
Dat komt omdat je niet contant kan betalen voor een rit. Iedere keer zie ik fietsers staan die weer omdraaien. Contant is een wettelijk betaalmiddel die geaccepteerd moet worden. Dit geldt voor alle boottochten over de Merwede.