DORDRECHT / SLIEDRECHT – De Drechthopper en het vervoer naar dagbestedingslocaties ondervinden sinds juni 2022 nog meer problemen door de omstandigheden in de vervoerssector. De vraag is groter dan het aanbod dat kan worden geleverd.. Inwoners uit de Drechtsteden ondervinden daar steeds vaker ernstige hinder van en daarom is het nodig om per maandag 1 november 2022 maatregelen te nemen door onder andere buiten de spits te reizen en ritten 24 uur van tevoren te reserveren.
Met de aangekondigde en andere maatregelen hoopt Stroomlijn BV de dienstverlening spoedig te verbeteren.
“Het is ontzettend vervelend dat reizigers vaak lang moeten laten wachten en niet op tijd op de plaats van bestemming komen. En soms ook niet opgehaald worden. Dit is een situatie die we nog nooit hebben meegemaakt en is verre van wenselijk. We doen er alles aan om aan de wensen van onze reizigers te voldoen, maar de situatie is niet langer houdbaar. Met de start van de maatregelen hopen we de situatie snel weer onder controle te krijgen”, vertelt directeur Lisette de Lijster de Raadt van Stroomlijn BV.
Onder druk
De gehele vervoerssector in Nederland staat onder druk. De effecten hiervan zien we ook in de Drechtsteden. Vervoerders kampen met personeelstekorten en kunnen het niet meer bolwerken. Ook bij het leerlingen- en jeugdvervoer worden steeds vaker problemen ervaren. Vorige week werd bekend dat een van de vervoerders er noodgedwongen mee stopt.
Reizigers
Deze week is er een brief verstuurd naar de reizigers van het Drecht- en Wijkhoppervervoer over de huidige vervoersproblematiek, de maatregelen en wat dit voor hen betekent. ‘Naast dat wij als organisatie anders moeten gaan werken vraagt dit ook iets van de reizigers. Ze kunnen voorlopig op een andere manier gebruikmaken van het vervoer, dat zal even wennen zijn. We vragen de reizigers dan ook om begrip. Het belangrijkste is dat de mensen die het vervoer echt nodig hebben, het kunnen blijven gebruiken’, zegt De Lijster de Raadt. Reizigers met vragen kunnen contact opnemen met Drechthopper via tel. 088 – 5058505.
Misschien contact opnemen met anwb automaatje in Sliedrecht om naar een bestemming gebracht en weer gehaald te worden. Volgens mij kan dit contact via het Bonkelaarhuis.
Stroomlijn stel nu dat er sinds 2022 grote problemen zijn ontstaan door gebrek aan personeel, en dat zij niet aan de vraag kunnen voldoen. Waarom waren er dan voor 2022 zoveel problemen?
Ik rij nu gedwongen door gezondheid 6 jaar met de Drechthopper, en al 6 jaar is het een drama. Ik heb al meerdere vergaderingen met de directie van Stroomlijn gehad in het verleden. Maar allemaal zonder effect. Enkele jaren geleden hebben ze de voor 75 jarige, de pas al afgeschaft. Met als reden dat de noodzakelijke gebruiker minder hinder zou ondervinden. Niks van terecht gekomen. Bleven gewoon te laat komen. Toen opstapgeld. € 0.60 p.p. per rit. Zo wilde ze meer mensen treffen om de rit duurder te maken, en te laten afhaken om gebruik te maken van de Drecht hopper.
Nu weer een vervoerder die afvalt. Niet waar dus. Bij aanbesteding te hoog ingeschreven. De vervanger (die lager had ingeschreven) is afgehaakt door interne problemen. Dus straks een vervoerder te weinig. Niet goed gescreend waarschijnlijk. Deze wijsheid komt bij de chauffeurs vandaan die altijd de pispaal zijn. Deze mensen zijn gebonden aan de planning, en laat daar nu het grote probleem zitten. De chauffeurs worden tot wanhoop toe gedreven door de planning.
Het is een probleem bij Stroomlijn, en het zal altijd een probleem blijven bij Stroomlijn.
Wie zijn de dupe. De mensen die naar een dagverblijf moeten. De invalide die geen ander mogelijkheid hebben. De schoolkinderen die naar speciale scholen moet worden gebracht. En waar reageren de mensen zich op af. Juist op de chauffeurs.
Ik ben benieuwd wat Stroomlijn nu weer uit de hoge hoed tovert! O ja. Met deze ingrepen kunnen ze de dienstverlening verbeteren. Maar voorlopig zijn er heel veel gebruikers de dupe.
Ik zelf zie gezien het verleden geen verbetering. Jammer! Het is(was)zo’n geweldige aanvulling voor personen die geen ander mogelijk hebben.