Streekvervoer Qbuzz staakt deze week twee dagen

SLIEDRECHT / REGIO – Personeel in het streekvervoer legt woensdag 22 februari 2023 en vrijdag 24 februari 2023 het werk neer. Vervoerder Qbuzz adviseert om alternatief vervoer te kiezen of de reis uit te stellen.

Mogelijk rijden er twee dagen geen bussen en treinen  (MerwedeLingeLijn). De FNV eist een loonsverhoging van 16,9 procent voor een cao voor een jaar, het CNV eist 14 procent verspreid over achttien maanden. (Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Volgens FNV Streekvervoer is de grens bereikt. “De werkdruk is te hoog door de onregelmatige roosters en krappe rittijden. Als er niks verandert, is dat heel slecht voor de toekomst van het openbaar vervoer”, zegt de vakbond. De aankondiging voor de nieuwe stakingsdagen komt twee weken na een landelijke staking in het streekvervoer. De medewerkers willen een nieuwe cao met een beter loon dan nu. 

Tekst gaat verder onder tweet. 

Voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) Fred Kagie liet eerder weten dat dit geld er niet is. Het loonbod van de VWOV bedraagt 8 procent voor een jaar. Als overkoepelende afspraak om werkdruk te verlichten wilde VWOV onder andere een ouderenregeling afspreken vanaf 63 jaar. Dat houdt in dat een werknemer 60% werkt, 80% betaald krijgt en 100% pensioen opbouwt. Kagie: ‘Staken heeft grote impact op reizigers. Ook als veel bussen rijden, maar de jouwe niet sta je enorm te balen. Het beïnvloedt de sfeer in de bedrijven en het imago van de sector. Het kost stakende werknemers geld, het kost de werkgevers geld en het brengt ons niet aan tafel. Dat vakbonden deze koers kiezen, vinden we heel teleurstellend’.

5 gedachten over “Streekvervoer Qbuzz staakt deze week twee dagen”

  1. Zouden de journalisten die dit stuk hebben geplaatst svp de feiten willen checken en niet een stuk tekst kopiëren van een andere bron!!
    Oorspronkelijke looneis bij begin van onderhandelingen in oktober 22 was 16,9% gelijk aan de inflatie. Dat is nu niet meer relevant. Zet er dan in ieder geval ook bij dat werkgevers 5% gemiddeld boden bij het begin van de onderhandelingen.
    Check de feiten svp

  2. Er is geen geld voor loonsverhoging. Dus deze eisen zullen nooit ingewilgd worden. Je kunt blijven staken tot je pensioen maar dat helpt niet. En de stakingskas raakt ook een keer leeg. Bovendien blijven er nog bussen rijden door chaufers nie niet staken. Er rijden alleen minder vaak bussen. En in Limburg waar de Arriva trein niet rijdt, daar blijft de NS gewoon rijden. Dus de trein rijdt ook daar, alleen ook daar minder vaak.

  3. Na 2 jaar corona met staatssteun is er geen geld meer. Werknemer zit lekker thuis en nu over de rug van de reiziger 17% salaris verhoging eisen. Een normaal mens heeft dit zelfs niet en werkdruk is er overal en word met staken niet opgelost want er zijn geen mensen meer om te werken.

  4. de vakbond mensen ja de onderhandelaars werken die zelf op de bus/trein?
    Ja je dupeert de reizigers maar zeker de werk nemers denk kost hun geld zeker.
    weet bedrijven zetten soms busjes in daar productie op pijl moet blijven,vermoedt kunnen niet geld bij bond vragen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld