Streekproducten in schappen Albert Heijn Sliedrecht inmiddels heel vertrouwd

SLIEDRECHT – Minister Carola Schouten (ChristenUnie) van Landbouw wil dat er meer streekproducten in de schappen van de supermarkten komen en ze wil ze ook internationaal aanprijzen. Ze kondigde vrijdag 2 augustus 2019 aan daarover te gaan praten met grote supermarktketens, die nu vaak liever producten in de schappen leggen die op grotere schaal worden ingekocht en dus goedkoper zijn. Albert Heijn Sliedrecht aan het Burgemeester Winklerplein brengt al geruime tijd producten uit de streek in de schappen winkel en met succes. Een gesprek zaterdag 3 augustus 2019 met de directeuren van Albert Heijn Sliedrecht Hans de Ligt en Machiel Pranger.

Vleeswaren van bedrijven uit Vlaardingen, Kaatsheuvel en Veghel liggen onder de naam Streekgenoten in de winkel van Albert Heijn Sliedrecht, maar ook producten van Graafstroom Kaas uit de Alblasserwaardse polder en bakkerij-artikelen van Voordijk uit Ridderkerk liggen in de schappen. Ook ElkeMelk, melk van één koe in één fles, uit Molenaarsgraaf is in de Sliedrechtse winkel verkrijgbaar. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Het idee om streekproducten meer onder de aandacht te gaan brengen, komt niet van Schouten. Wel van haar partijgenoot, Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie). Zij denkt dat het promoten van lokaal geproduceerd voedsel kan helpen de afstand tussen boer en consument te verkleinen.

Naar Brussel
Schouten wil nu kijken in hoeverre de overheid lokale boeren en tuinders kan helpen, onder meer door knellende regels voor streekproducten aan te pakken en door mee te denken over een manier om logistieke kosten te verlagen. Streekproducten worden vaak gemist in de grotere supermarktketens, omdat deze aanzienlijk duurder zijn dan producten van grote bedrijven. Samen met de provincies organiseert Schouten verder een speciale handelsmissie in eigen land. De ChristenUnie-bewindsvrouw wil zelf in Brussel de boer op om met de Europese Commissie te kijken hoe Nederlandse ondernemers typisch lokale producten Europees kunnen beschermen.

Streekproduct
Pranger en De Ligt zijn creatieve franchisers. Al jaren zijn zij succesvol met Etos, Gall&Gall en de vestiging van Albert Heijn. Zij zagen het gedrag van de consumenten door de jaren heen veranderen. “Het koopgedrag is veranderd van de consument, want die wil het hele jaar door producten die eigenlijk seizoensgebonden zijn kunnen kopen”, zegt Pranger. Het tweetal zag ook de komst van de streekproducten de winkel binnenkomen. De Ligt: “Dat is niet altijd makkelijk en soms een lang proces. Iemand kan niet hier de winkel binnenstappen en zeggen ‘ik verkoop speciale chips en gemaakt hier in de regio’. Een streekproduct! Dan hebben we gelijk te maken met Albert Heijn, want wat wij verkopen daar hangt toch de naam van Albert Heijn aan. Je gaat dan eerst door de molen en heeft soms wat voeten in de aarde. Neem nu Graafstroom Kaas. We hebben een certificaat dat we kunnen laten zien aan controleurs, dat we deze producten mogen verkopen”, vertelt De Ligt. Pranger: “We waren de eerste klant voor Graafstroom Kaas waar het product in de winkel te koop was.”

Kwaliteitscontroles
Aan het oog van de consument ontgaat het kwaliteits- en veiligheidscontrole als een product bij de supermarkt aankomt. Albert Heijn Sliedrecht is daar strikt in. Alles wat in de schappen komt, moet goed zijn. Pranger: “We doen daarom regelmatig audits. Zeg maar kwaliteitscontroles in het kader van voedselveiligheid.” De Ligt vult aan: “Dat begint al bij binnenkomst, waarbij gekeken wordt naar de omstandigheden van een product, onder andere naar de temperatuur.” Enthousiast zijn Pranger en De Ligt over ElkeMelk. “Smaakvolle melk van één koe in één fles en gemaakt in Molenaarsgraaf. Ik kwam met de bedenker en producent in contact. Inmiddels wordt Elke Melk verkocht in 850 winkels van Albert Heijn. Het is smaakavontuur! Mond-tot-mond reclame doet de verkoop stijgen”, zegt Pranger, die er heel enthousiast over is. 

Tekst gaat onder tweet verder.

Groei
Agrarisch ondernemer Matthijs Baan van ElkeMelk aan de Kweldamweg in Molenaarsgraaf is enthousiast over het initiatief dat nog maar Tweede Pinksterdag 2019 begon. Ontstaan tijdens een Masterclass als casus van een project. “Het balletje is toen gaan rollen en is nooit meer gestopt. De productie is nu 10.000 flessen per week en we groeien langzaam, maar gestaag. De flessen ElkeMelk staan in 850 Albert Heijn winkels en is online verkrijgbaar”, vertelt Baan enthousiast. Hij kreeg steun van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling, een Europese subsidie voor marktinnovatie.

Proces naar fles
Baan heeft gemiddeld 115 koeien die elke dag melk geven. Na het geven van de melk gaat de productie snel. “ElkeMelk biedt een ongekende beleving, smaakvariatie en is traceerbaar tot aan de koe. Bij ElkeMelk wordt de melk van elke koe direct na het melken van die koe verwerkt, op kwaliteit gecontroleerd, nog warm uit de koe gepasteuriseerd, gekoeld en gebotteld. Binnen tien minuten! Dat is drie dagen sneller, dan in de rest van de wereld”, zegt Baan, “Op elke fles staat de naam van de koe, het tijdstip van winning, de samenstelling van de melk en een smaakindicatie. Omdat wij direct na het melken verwerken, niet homogeniseren en standaardiseren, behoudt de melk zijn verse en pure smaak en voedingswaarde.” ElkeMelk altijd even schudden voor gebruik. 

Plaats een reactie

*=Verplicht veld