door Peter Donk
SLIEDRECHT – In tien A4-tjes heeft het bestuur van SOJS naast het College van B & W de gemeenteraad vrijdag 24 januari 2025 geïnformeerd over de huidige stand van zaken rond SOJS en pand Elektra. Daarbij zijn ook drie brieven gevoegd die door de gemeente Sliedrecht 6 en 23 december 2024 en 23 januari 2025 aan het bestuur zijn gestuurd. Alles doorlezend heeft het meer weg van een ‘zwartboek’. Deze ‘stand van zaken januari 2025’ is ook in handen van de redactie van online krant Sliedrecht24.
Het pand Elektra aan de Stationsweg. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
SOJS zet de zaak op scherp. Het geeft een opsomming van zaken die wel beloofd zijn en niet uitgevoerd, het niet nakomen van contractuele afspraken en de toekomstige voortgang. Bovendien gelden volgens SOJS veiligheidsrisico’s in het pand. Sleutelzaken, het niet tijdig terugbetalen van voorgeschoten geld en niet uitvoeren van toezeggingen. Ook zijn er tal van punten aan het gebouw, waarvoor aandacht is gevraagd, maar niet worden opgepakt. Sinds de opening ontbreken vuilnisbakken rond het pand. Het college betitelt de naam Elektra als ‘beladen term’ en wenst deze daarom niet terug te zien op de gevel. Ook het wederom vertonen van Poppodium Elektra op de muur achter het podium om zo de naamsbekendheid middels het werk van fotojournalisten in de media te vergroten, wordt door het college als onwenselijk bestempeld, en daarmee niet toegestaan. Duidelijk is dat de verstandhouding tussen SJOS en de gemeente slecht is en op een dieptepunt zit!
Geen zekerheid
Teruggegaan wordt allereerst naar een bestuurlijk overleg van woensdag 16 oktober 2024 waarin het huurcontact werd ondertekend. Door SOJS is toen gevraagd naar de status van Baes BV. “We benadrukten dat Baes BV grote invloed op de gang van zaken zou gaan hebben en dat we derhalve graag een plan van aanpak en tijdpad voor introductie zouden zien, ook omdat de oprichting van Baes BV in de raadsvergadering van februari beloofd werd voor oktober 2025, er inmiddels nog geen Baes BV was. Door het college werd aangegeven dat de oprichting van Baes BV nog wel een half jaar kon duren, en dat er een kwartiermaker in aantocht was die vier weken nodig had om een plan te maken en dan in december kennis kwam maken. Deze kwartiermaker zou zich inhoudelijk gaan bemoeien met de noden voor integratie van Baes in de operatie in Elektra”, schrijft het bestuur van SOJS. Enkele dagen na het overleg werd volgens SOJS deze uitleg ambtelijk teruggenomen. “We moesten in tegenstelling tot wat de wethouder had gezegd niet te veel verwachten van de kwartiermaker daar deze zich alleen op hoofdlijnen en strategisch in de zaak ging mengen”, bericht SOJS, “Aldus heeft SOJS geen zekerheid over de impact van Baes, noch enig inzicht in plan en tijdpad. Het is inmiddels eind januari en we hebben nog niet van de kwartiermaker mogen vernemen.”
Toegang
Volgens artikel 21 van het huurcontract heeft de huurder – zijnde SOJS, vertegenwoordigd door het Algemeen Bestuur, in rechte vertegenwoordigd door zijn voorzitter en secretaris – recht op druppels voor toegang tot de gehuurde ruimten in het pand Elektra aan Stationsweg 4. “Normaliter worden dergelijke bescheiden na de ondertekening van het huurcontract overhandigd aan de huurder zodat deze daar verder zorg voor kan dragen, ze in gebruik kan nemen, en onder voorwaarden in gebruik kan geven aan degenen die ze in de operatie nodig hebben. Het college opteerde echter om de druppels op dat moment niet aan de huurder te geven maar ze zelf op een later tijdstip direct en ongeclausuleerd aan werknemers van de huurder te verschaffen. Ondanks herhaalde schriftelijke verzoeken tot naleving van het huurcontract worden de huurder deze druppels tot op de dag van vandaag geweigerd”, laat SOJS weten in hun brief. De gemeente Sliedrecht zou ‘geen aanleiding zien om aanvullende druppels te verstrekken’, later volgens SOJS gepreciseerd naar ‘omdat daar geen draagvlak voor is’ (ambtelijke uitspraak 29 november 2024). SOJS stelt dat de verhuurder, de gemeente Sliedrecht, contractueel in gebreke blijft. SOJS: “De huurder is niet in staat om het gehuurde te betreden zonder tussenkomst van zijn werknemers of een beheerder. Tevens wordt het bestuur van SOJS de mogelijkheid ontnomen zijn wettelijke taken en verantwoordelijkheden als werkgever ten aanzien van zijn werknemers uit te oefenen. SOJS heeft de gemeente aansprakelijk gesteld voor enige rechtelijke consequenties die direct of indirect het gevolg zijn van deze situatie tot deze gecorrigeerd is.”
Postbus en huisnummer
Bij de verhuizing van SOJS van het tijdelijke adres aan de Maaslaan naar gebouw Elektra maandag 21 oktober 2024 bleek het gehuurde niet over een postbus, huisnummer, en deurbel te beschikken. Daarvan is door SOJS mondeling melding gemaakt, waarop volgens hen geen waarneembare actie is ondernomen. Donderdag 14 november 2024 is schriftelijk gemeld dat SOJS door dit hiaat geen post op zijn statutaire KvK adres kan ontvangen, dat dit evident problematisch is, en is verzocht deze situatie zo spoedig mogelijk recht te zetten. Na vier weken inactiviteit is dinsdag 10 december 2024 nogmaals schriftelijk verzocht een postbus en huisnummer te voorzien. “Daarbij is gemeld dat SOJS inmiddels opschorting van postbezorging riskeert. Verder is de gemeente op zijn wettelijke plicht gewezen om als verhuurder een functionerende brievenbus te voorzien, en op het recht van SOJS als huurder om post te ontvangen zonder onredelijke vertragingen. Ten slotte is verzocht de situatie uiterlijk dinsdag 17 december 2024 conform Regeling brievenbussen BWBR0028650 te regelen. Eind januari 2025 heeft SOJS nog altijd geen postbus en huisnummer”, concludeert het bestuur van SOJS.
Reserveringssysteem
Bij de aanvang van de flexibele verhuur van ruimtes in het pand (e.g. de toneelzaal, eetcafé, bar, opslag- en vergaderruimtes) is een online reserveringssysteem geïntroduceerd. SOJS: “Dit systeem is vanaf het begin mankerende. Zo kunnen alleen dagdelen worden gereserveerd waardoor precieze specificatie van begin- en eindtijden niet mogelijk is, en kunnen er in het weekend helemaal geen reserveringen worden gedaan, voor SOJS toch van enig belang. Herhaalde verzoeken deze situatie recht te zetten en het verlenen van medewerking aan het vaststellen, documenteren en opsturen van fouten in het systeem hebben tot op heden niet tot voldoende verbetering geleid.” Als gevolg daarvan zegt SOJS zijn reserveringen via email aan de beheerder moet doorgeven, wat tot incorrecte reserveringen en onduidelijkheid over de status van reserveringen leidt. “De noodzaak tot het weken of maanden vooruit kunnen plannen van activiteiten komt daarmee in het gedrang, met alle mogelijke financiële consequenties van dien”, waarschuwt SOJS.
Baes en terugbetaling
Door het vooralsnog ontbreken van Baes en daarmee van een overkoepelende beheervisie en een praktisch invulling daarvan wordt SOJS sinds de opening gedwongen allerlei zaken te regelen die de verantwoordelijkheid van de beheerder betreffen. SOJS schrijft: “Omdat het regelen van al deze zaken noodzakelijk is voor een goed lopende operatie hebben vrijwilligers het op zich genomen om de volgende zaken te regelen: kassasysteem en pinautomaten. Inboedel van de benedenruimte. Alle praktische handelingen in deze zoals de selectie, bestelling, intake, installatie, configuratie, constructie, ingebruikname, training van gebruikers, opvolging van problemen, et cetera zijn door vrijwilligers van de huurder gedaan. De gemeente in zijn rol als beheerder heeft meegelezen en geaccordeerd. De door SOJS voorgeschoten factuur voor de inboedel – die immers eigendom van de verhuurder is – van woensdag 27 november 2024 is tot op heden nog niet terugbetaald. Voor het vormgeven en inrichten van de samenwerking met de inloop van Yulius in het eetcafé wordt ook beroep op vrijwilligers van SOJS gedaan, terwijl het organiseren en inrichten van multifunctionele samenwerking tussen huurders onderling primair een verantwoordelijkheid van de beheerder is. Voor de afhandeling van linnengoed – essentieel voor een hygiënische operatie – is in november 2024 ambtelijk toegezegd dat we mee gingen draaien in de bestaande daartoe ingerichte structuur van de gemeente. Dit is tot op heden nog niet het geval.
Wijze van communicatie
De boodschap van het college is volgens het bestuur van SOJS in het openbaar en tegenover de gemeenteraad anders dan aan de bestuurstafel. Tegenover de raad meldt het college dat men ‘in goed overleg is’ en ‘dat er samen naar een oplossing gezocht wordt’, achter de schermen klinkt: ‘De gemeente is het niet eens met programma, en er zijn duidelijke afspraken gemaakt over wat wel en niet kan in de programmering, bent u het daar mee eens?’ en ‘Het mag niet meer worden zoals het was, een sociale kroeg is niet de bedoeling’. Tegenover de raad meldt men volgens SOJS vertrouwen: ‘Is er wel vertrouwen?’, Wethouder: ‘Ja, er is vertrouwen’, maar tijdens overleg spreekt men volgens SOJS steeds over gebrek aan vertrouwen. “Tot eind november 2024 vindt op initiatief van beide partijen regelmatig contact plaats tussen SOJS en ambtenaren om alles in goede banen te leiden. Daarna stopt de frequente communicatie vanuit de gemeente zonder verdere toelichting. Het afgesproken reguliere ambtelijk overleg ligt daarmee ook stil. Ambtelijk en bestuurlijk overleg wordt sporadisch genotuleerd”, meldt het bestuur van SOJS in de ‘stand van zaken januari 2025’.
Communicatie over splitsing
Het college is voornemens het jongerenwerk en het poppodium bestuurlijk, organisatorisch, en financieel van elkaar te scheiden. Daartoe heeft volgens SOJS in het verleden overleg plaatsgevonden. “Maar is het nog nooit tot een afspraak gekomen”, bericht SOJS, “Deze afspraak is nodig omdat een dergelijke wijziging een statutaire wijziging vereist welke door het bestuur van SOJS moet worden goedgekeurd en vervolgens doorgevoerd bij een notaris. Tijdens het bestuurlijk overleg van donderdag 23 mei 2024 is dit onderwerp voor de laatste keer aan de orde geweest en is overeengekomen dat we na de verhuizing en opstart aan de Stationsweg verder over dit onderwerp met elkaar in gesprek zullen gaan. Het college communiceert intussen zelf en via ambtenaren naar bestuur en werknemers van SOJS alsof een dergelijke splitsing al een feit is, wat onduidelijkheid en onrust in de organisatie veroorzaakt.”
Veiligheidsrisico’s
De gemeente is verantwoordelijk voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en bijbehorend plan van aanpak voor Stationsweg 4. “Tot op heden is er geen RI&E opgesteld en werken onze werknemers sinds 21 oktober 2024 zonder deze verplichte veiligheidsmaatregel, evenals de medewerkers van Yulius, Het Bonkelaarhuis, en overige incidentele huurders. Dinsdag 10 december 2024 heeft SOJS de gemeente schriftelijk op deze verplichting gewezen en verzocht gepaste maatregelen te nemen. SOJS: “Ten slotte is de gemeente aansprakelijk gesteld voor enige rechtelijke consequenties die direct of indirect het gevolg zijn van deze situatie.” Vanaf de eerste kennismaking met het verbouwde pand is het bestuursleden van SOJS opgevallen dat er een aantal veiligheidsproblemen waren. Nadat herhaalde bespreking daarvan niet tot actie had geleid heeft vrijdag 29 november 2024 op verzoek van SOJS een veiligheidsschouw plaatsgevonden in aanwezigheid van ambtenaren en een onafhankelijke expert. “Ondanks de planning en afspraak dat het rapport van deze schouw binnen drie weken door de expert aan gemeente en SOJS opgeleverd zou worden is dit rapport nog altijd niet beschikbaar, waarmee de status van een aantal belangrijke constateringen nog immer onduidelijk is, en de daardoor veroorzaakte veiligheidsrisico’s nog altijd voortduren, vaak in aanwezigheid van honderden personen. Omdat de huurder verantwoordelijk is voor de veiligheid van zijn bezoekers tijdens activiteiten en ons inziens deze veiligheid hangende uitkomst van en potentiële maatregelen naar aanleiding van dit rapport niet gewaarborgd is heeft SOJS dinsdag 10 december 2024 de gemeente aansprakelijk gesteld voor enig risico omtrent de meeste evidente gebreken totdat deze verholpen zijn”, bericht SOJS. Het gaat volgens hen om ontruimingsplattegronden: deze zijn onjuist, onvoldoende, en hangen op de verkeerde plek. Brandblusser toneelzaal: ontbreekt. Klimaatregeling: om de gezondheid van onze werknemers en bezoekers te kunnen waarborgen hebben wij directe controle over de klimaatregeling nodig. Voordeur: kan met de hand van buitenaf geopend worden tijdens een alarm, waardoor het mogelijk is zaken uit het pand te ontvreemden zonder braakschade en dus zonder verzekeringsdekking. Verlichtingskoof boven de bar: als onveilig benoemd wegens combinatie elektronica & niet waterdicht. SOJS: “Tijdens de schouw heeft SOJS de expert expliciet verzocht te controleren of alle branddeuren dat ook zijn, en of deze in geval van brand ook automatisch sluiten of juist opengaan. Er werden geen onregelmatigheden geconstateerd. Begin januari bleek de deur van een opbergkast op de tweede verdieping een branddeur te zijn, terwijl de deur ernaast naar de trap naar zolder met alle technische installaties dat juist niet was.”
Alcoholvergunning
Augustus 2024 is aan SOJS door de gemeente Sliedrecht medegedeeld dat de alcoholvergunning wegens veranderde omstandigheden na de verbouwing ingetrokken is. Daarbij is volgens SOJS niet de gebruikelijke procedure doorlopen. “Zo is de mededeling middels een appje aan een werknemer van SOJS gedaan en niet per officieel schrijven aan het bestuur. Navraag leert dat er geen officieel schrijven van de burgemeester is, hetgeen logisch is, aangezien een verbouwing volgens jurisprudentie geen reden voor intrekking van een alcoholvergunning hoeft te zijn. Vanwege de stelligheid van de mededeling is het bestuur van SOJS er echter vanuit gegaan dat men met een fait accompli te maken had en heeft hier verder geen aandacht meer aan besteed, ervan uitgaande dat er binnen de wederzijds bekrachtigde vertrouwensband werd geopereerd”, aldus SOJS. In januari 2025 blijkt bij navraag door SOJS dat de alcoholvergunning niet per augustus 2024 ingetrokken was en dat SOJS binnen een maand na hervatting van de activiteiten zelf melding van de nieuwe situatie had moeten maken. SOJS: “Dit is, er wederom vanuit gaande dat we in het kader van de overeengekomen vertrouwensband en voorgenomen wederzijdse transparantie correct en volledig waren geïnformeerd, niet gebeurd en zodoende is SOJS zijn vergunning nu definitief kwijt. Een nieuwe alcoholvergunning kan maar één keer per adres worden afgegeven. Omdat Baes BV de uiteindelijk beoogde houder van de vergunning is maar deze entiteit nog niet bestaat, heeft de gemeente voorgesteld om de vergunning aan SOJS te geven met de clausule dat SOJS de vergunning direct aan Baes zal overdoen wanneer deze daartoe ontvankelijk is. SOJS heeft zijn medewerking aan deze werkwijze toegezegd. Omdat enige tijd nodig is om een alcoholvergunning op deze wijze te realiseren is afgesproken dat er in de tussentijd met alcoholontheffingen zou worden gewerkt.”
Samenwerking Yulius
Sinds begin december 2024 is de inloop van Yulius ingetrokken in het eetcafé van Elektra. De samenwerking met Yulius in het eetcafé wordt beperkt gecoördineerd door verhuurder. Inrichting en coördinatie van multifunctioneel gebruik wordt aan de huurders onderling overgelaten. “Complicerende factor daarbij is dat deze ruimte inherent ongeschikt is voor multifunctioneel gebruik, met problematische gevolgen voor het respecteren van de warenwet”, schrijft SOJS.
Ongeschikte vloer, toiletten en monumentenglas
Het pand is voorzien van een vloer die volgens het bestuur van SOJS ongeschikt is voor het bedoelde gebruik. “De vloer is zacht waardoor deze makkelijk beschadigt bij intensief gebruik door grote groepen bezoekers en het op- en afbouwen van concerten. Daarvan is tijdens de onderhandelingen over de algemene voorwaarden voor het gebruik van het pand melding gemaakt, waarop clausules aangaande mogelijke schades en de financiële consequenties daarvan mondeling buiten de contractuele aansprakelijkheid van de huurder zijn geplaatst. Datzelfde geld voor eventuele schade aan de witte muren”, stelt SOJS. De toiletruimtes op de benedenverdieping zijn nog precies hetzelfde als voor de verbouwing, op de opnieuw bedekte vloeren na. SOJS is van mening dat de oude roestvrijstalen bril-vrije toiletten niet volstaan voor een multifunctionele accommodatie voor jong en oud. SOJS: “Daar is meermalen op gewezen, maar er is tot nu toe geen actie op ondernomen.” Het gebouw Elektra zou tijdens de verbouwing van duurzaam monumentenglas worden voorzien. Navraag door SOJS leert dat het geplaatste glas waarschijnlijk geen monumentenglas is, maar een goedkopere variant. Bestuur SOJS: “Er zijn inmiddels drie van dergelijke ramen gesneuveld, waardoor aan de duurzaamheid en stevigheid van de gekozen oplossing kan worden getwijfeld. De levertijd voor vervangende ramen is zeven tot acht weken.”
Onwel en hangplek
Tijdens de proefavond zaterdag 21 september 2024 is volgens SOJS een aantal bezoekers onwel geworden door een te hoge temperatuur in de benedenverdieping. “De klimaatbeheersing kon op dat moment niet worden geregeld wegens het ontbreken van de juiste gebruikersnaam en wachtwoord in de app van de beheerder. Bij later gebruik bleek dat de klimaatbeheersing slechts in beperkte mate bijgesteld kan worden tijdens een avond, en dat er vooraf een “basistemperatuur” dient te worden ingesteld. Deze basistemperatuur kan buiten op het dak van de accommodatie worden gecontroleerd, en voor toegang tot deze locatie moet men eerst door een nooddeur, waarvoor men eerst met de alarmcentrale dient te schakelen om een valse melding te voorkomen”, laat SOJS weten. Eind december 2024 is er achter de bar een controlepaneel geplaatst waarmee het klimaat beter gecontroleerd zou kunnen worden. De functie en werking van dit paneel is volgens SOJS vooralsnog echter niet duidelijk. “We hebben de beheerder verzocht ons van de juiste middelen te voorzien zodat wij tijdens activiteiten voldoende controle over de klimaatbeheersing kunnen uitoefenen om de gezondheid van onze bezoekers en vrijwilligers te kunnen waarborgen”, schrijft het SOJS-bestuur. Voorheen beschikte Elektra over een hangplek achter het pand. De locatie daarvoor is in overleg bepaald. Tijdens de verbouwing is deze hangplek verdwenen en niet teruggekomen. In mei 2024 is volgens SOJS op voordracht van de gemeente een nieuwe oplossing op dezelfde locatie besproken en heeft SOJS toegezegd daar inhoudelijk en financieel aan te willen bijdragen. “Sindsdien is er verder niets meer van dit plan vernomen en kampen we met vernielingen en vervuiling rond het pand op ad hoc hangplekken”, valt te lezen.
Bouwfouten krachtstroom
De toneelzaal is van krachtstroom voorzien, omdat de aanwezige de apparatuur dat vereist. Deze apparatuur dient in de regel één voor één aangezet en uitgezet te worden om pieken en daarmee beschadigingen te voorkomen. “Na de verbouwing kan alle apparatuur alleen nog met alles tegelijk aan en uitgezet worden. Er is dan een reeks knallen hoorbaar. Deskundigen voorspellen dat de kostbare apparatuur daardoor spoedig schade zal leiden. De krachtstroomaansluitingen voor gebruik tijdens het tuinfeest aan de achterkant van het pand zijn permanent ingesloten door hekwerk rond de brandtrap en niet toegankelijk voor gebruik”, meldt het bestuur
Duurzaamheid en energielabel
Volgens de huurovereenkomst artikel 10 “Duurzaamheid / Green Lease” dienen volgens SOJS verhuurder en huurder gezamenlijk duurzaamheidsdoelstellingen te formuleren en regelmatig de voortgang daaromtrent te bespreken. “Sinds het begin van de huurperiode is dit nog niet gebeurd, terwijl SOJS dit wel nodig acht”, concludeert SOJS, “Het pand heeft na verbouwing energielabel D gekregen terwijl dit volgens de Renovatiestandaard minstens A++ had moeten zijn. Dat betekent dat voordat de Renovatiestandaard in 2030 verplicht wordt er opnieuw verbouwd zal moeten worden om aan de standaard te voldoen. Het pad daar naartoe is nog ongedefinieerd en verdient aandacht.”
Naam Elektra
Vanaf het moment dat de naam van Rosmolen in Elektra veranderde heeft de naam Elektra altijd op de gevel gestaan. “SOJS is bedenker van deze naam en beschikt daarmee impliciet over het auteursrecht op deze naam. De naam is in de praktijk ook vaak gebruikt in de samentrekking SOJS Elektra. Hoewel in gemeentelijke communicatie vooral de naam Elektra gebruikt wordt wanneer over het pand of de plaats Stationsweg 4 wordt gesproken, betitelt het college de naam als ‘beladen term’ en wenst deze daarom niet terug te zien op de gevel. Ook het wederom vertonen van Poppodium Elektra op de muur achter het podium om zo de naamsbekendheid middels het werk van fotojournalisten in de media te vergroten wordt als onwenselijk bestempeld, en daarmee niet toegestaan”, bericht het bestuur van SOJS. Het verwijst naar het gebruik door de gemeente zelf in artikelen op de gemeentepagina, in beleidsdocumenten, in uitnodigingen voor een bestuurlijk overleg en in de laatste uitnodiging voor de nieuwjaarsreceptie. Een bezoeker van een evenement kan volgens SOJS momenteel niet zelfstandig verifiëren of hij naar de juiste plaats is gereisd: het huisnummer ontbreekt en de gepubliceerde naam staat niet op de gevel.”
Constructief aanpakken en programmering
De maandag augustus t/m oktober 2024 staan in het teken van aanpakken. “Alles wat nodig is om van Elektra weer een functionerend sociaal-cultureel centrum te maken wordt opgepakt en uitgevoerd door vrijwilligers. Zaterdag 21 september 2025 vindt, zoals eerder gemeld, een proefavond plaats die zeer succesvol is, waarna alles in het werkt wordt gesteld om voor het einde van 2024 weer wekelijks open te gaan met sociaal-cultureel programma. Eind november 2024 is het meeste voorbereidende werk gedaan en is iedereen klaar om in december weer wekelijks open te gaan. SOJS: “We kondigen dit goede nieuws aan en worden verzocht een lijst van activiteiten in te leveren met omschrijvingen, aard van de activiteit, doelgroep, openingstijden et cetera, dit uit oogpunt van de beloofde transparantie naar elkaar toe. Enkele dagen later worden we dinsdag 26 november 2024 ambtelijk bericht. Het gaat te snel, we doen te veel, en dat is niet de bedoeling want het mag niet weer worden zoals het was. Een onafhankelijk artikel in het Algemeen Dagblad over het weer open gaan van Elektra wordt ons aangerekend alsof we de belofte geschonden hebben om altijd samen richting de media op te treden. De door ons verstrekte lijst blijkt gebruikt als basis voor het oordelen over het al dan niet wenselijk of geschikt zijn van bepaalde activiteiten, en de tijdstippen waarop deze activiteiten plaatsvinden.” Een ambtenaar (naam bekend bij redactie – red.) belt vrijdag 6 december 2024 met de voorzitter van SOJS. De gemeente is het niet eens met het programma, en er zijn volgens hen duidelijke afspraken gemaakt over wat wel en niet kan in de programmering. “Bent u het daar mee eens?”, vraagt de ambtenaar. SOJS: “Dit is ontkend aangezien dergelijke afspraken niet bestaan. Daarna is verzocht verdere mededelingen hieromtrent schriftelijk te doen. Het bestaan van dergelijke afspraken zou impliceren dat er een door de gemeenteraad goedgekeurde definitie of lijst van zaken bestaat die aangeeft wat wel en wat niet kan in onze programmering. Voor zover ons bekend is dit niet het geval. In de daaropvolgende brief wordt SOJS opgedragen de openingstijden aan te passen van een half uur voor tot een half uur na een activiteit en dus niet om 16.00 uur om sociale redenen open te gaan, wordt de activiteitenlijst verder inhoudelijk negatief beoordeeld en wordt aangegeven dat we daarover nader in gesprek moeten. Verder worden we tot nader order aan het afgekondigde gehouden.” Zaterdag 7 december 2024 zouden moeders met hun kinderen vanaf 16.00 uur de benedenruimte komen versieren voor de sinterklaasbingo. De onzekerheid over communicatie en toestemming van de gemeente om vanaf 16.00 uur activiteit te ondernemen heeft het bestuur ertoe gebracht deze middag en avond te moeten annuleren.
Tekst gaat verder onder foto.
Niet nagekomen
In het bestuurlijk overleg van woensdag 11 december 2024 (zie bovenstaande foto – red.) is de wethouder gevraagd de brief van vrijdag 6 december toe te lichten. “De wethouder heeft daarop alleen de inhoud van de brief herhaald. Vervolgens hebben we de wethouder verzocht het besluit begrijpelijk, deugdelijk, en volledig te motiveren, bijvoorbeeld door aan te geven op welke beleidsartikelen de afgekondigde maatregelen zijn gebaseerd. Dat is niet gebeurd. Daarop is de wethouder ruim voor het einde van het geplande overlegmoment vertrokken met de mededeling dat de afgekondigde maatregelen ongewijzigd van kracht bleven en dat er interne beraadslaging plaats moest vinden. Omdat de onduidelijkheid en onzekerheid al het direct daaropvolgende weekend betrof, is verzocht diezelfde week nog opnieuw overleg te hebben. Dat is niet gebeurd”, schrijft SOJS.
Sluiting Oud & Nieuw
SOJS biedt de inwoners van Sliedrecht jaarlijks de gelegenheid Oud & Nieuw in Elektra te vieren. SOJS licht dit toe: “Dat heeft voor veel mensen en met name alleenstaanden een belangrijke sociale functie. Daarnaast bieden we dan onderdak aan en daarmee controle over groepen mensen die anders over straat gaan zwerven en mogelijk overlast kunnen veroorzaken. SOJS heeft hiertoe medio november een reservering gemaakt en woensdag 4 december 2024 de benodigde alcoholontheffing aangevraagd.” De verlening van deze ontheffing staat op de gemeentepagina van Het Kompas en op de gemeentepagina op online krant Sliedrecht24. De andere week wordt de verlening van de ontheffing in de kranten gerectificeerd. Maandag 23 december 2024 wordt per ambtelijk schrijven (dagtekening vrijdag20 december 2024 – red.) het volgende aan SOJS medegedeeld: “U heeft medio november een verzoek ingediend om MFA Elektra te huren tijdens de jaarwisseling. Helaas heeft de gemeente geconstateerd dat niet aan uw verzoek voldaan kan worden vanwege krapte op de beheersfunctie. De beheerder heeft u hierover per e-mail geïnformeerd op vrijdag 6 december. We werken er in gezamenlijkheid aan om tot een succesvolle invulling van het cultuurpodium te komen. Een goede beheersconstructie zien wij hiervoor als randvoorwaardelijk. We werken eraan om de beheerdersconstructie medio juli 2025 op orde te hebben. We begrijpen dat dit bericht, met het oog op de geplande activiteit voor de jaarwisseling, teleurstellend is.”
Nieuwjaarsreceptieperikelen
Het bestuur van SOJS heeft vrijdag 10 januari 2025 een nieuwjaarsreceptie met medewerkers ingepland. “Daartoe is tijdig een reservering gemaakt voor het eetcafé van 18-22u. Toen het bestuur zich die avond om 18.00 uur meldde om de ruimte in gebruik te nemen, bleek deze in gebruik door de cateraar van de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Sliedrecht. Deze vond van 16.00 – 18.00 uur plaats in de daarvoor gereserveerde toneelzaal. Desgevraagd bleek de organisator van de receptie niet van onze reservering te weten. De beheerder wist wel van onze reservering, maar meende dat we de verkeerde ruimte gereserveerd hadden. Bij naslag in het reserveringssysteem bleek dat niet het geval. Omdat het eetcafé niet tijdig vrijgemaakt kon worden en er een gespannen sfeer ontstond is onze delegatie daarna onverrichter zake vertrokken”, aldus het SOJS bestuur.
Uitblijven ontheffingsverlening
Volgens afspraak wordt er volgens SOJS doorlopend met een alcoholontheffing gewerkt zolang de geclausuleerde vergunningverlening nog niet door de gemeente uitgezocht, aan het bestuur van SOJS voorgesteld, akkoord bevonden en afgehandeld is. SOJS: “Omdat wij daarmee afhankelijk zijn van soepele verlening van deze ontheffingen is afgesproken daartoe in vertrouwen samen te werken. Na een aantal succesvolle activiteiten in december 2024 werd begin januari 2025 het verzoek ingediend voor de ontheffingen voor de komende maanden, in de veronderstelling dat dit net als in december netjes en in vertrouwen geregeld zou worden. Omdat de ontheffingsverlening vervolgens uitblijft, is donderdag 16 januari 2025 contact gezocht met de betreffende ambtenaar. Deze kwam op de eerder gemaakte afspraak terug, meldde dat er ‘juridische haken en ogen’ aan het door de gemeente zelf voorgestelde proces rond de vergunningverlening zaten, dat deze daardoor in weerspraak met eerdere toezeggingen niet tijdelijk aan SOJS verleend zou worden, en dat de verlening van alcoholontheffingen met directe ingang slechts nog afhankelijk van de inhoud van onze activiteiten zouden worden verleend. Ook werd de termijn van acht weken voor ontheffingsverlening benadrukt.” Omdat gemeld werd dat SOJS daarmee niet op een ontheffing voor zaterdag 18 januari 2025 kon vertrouwen heeft het bestuur van SOJS deze avond geannuleerd. SOJS draagt hiervoor steeds de vrijwillige organisatielasten en kosten. SOJS: “Vrijdag 17 januari 2025, de dag na dit overleg en de dag voor de geannuleerde avond, vindt er in Elektra een hiphop avond plaats, georganiseerd door de jongerenwerkers. Nadat het de gemeente duidelijk is geworden dat deze activiteit door het toegepaste proces ook zonder ontheffing komt te zitten past de wethouder discretionaire bevoegdheid toe en verleent – ongeclausuleerd en buiten de termijn van acht weken – alsnog een alcoholontheffing voor deze avond. De wethouder bezoekt de hiphop avond. Van de overige tot nu toe georganiseerde avonden heeft hij er geen enkele bezocht. Woensdag 22 januari 2025 is opnieuw door het bestuur van SOJS contact gezocht met de gemeente over de voortgang rond de ontheffingen. Voor zaterdag 25 januari 2025 is opnieuw programma ingepland met drie bands, waaronder twee lokale bands van 17-18 jarigen, en een groot aantal verwachte bezoekers dus organisatorische helderheid is nodig. SOJS: “Er werd medegedeeld dat de inhoud van de activiteiten bepalend was voor het al dan niet verstrekken van een ontheffing. Er werd verzocht of we daartoe opnieuw een lijst met activiteiten wilde indienen. Op deze lijst moet vermeld staan welke bands spelen, wat de begin en eindtijden zijn, en of er entree geheven wordt. De lijst is geleverd, en daarna zou een en ander spoedig per brief verder worden medegedeeld. Donderdag 23 januari 2025 verwijdert de beheerder zonder deugdelijke motivatie alle door ons gemaakte – en bevestigde – reserveringen voor sociaal-culturele avonden uit het reserveringssysteem.”
Verwijt
Donderdag 23 januari 2025 krijgt SOJS een brief met de beoordeling. SOJS: “Een aantal activiteiten worden als onvoldoende beoordeeld en ontvangen geen ontheffing. De overige activiteiten worden meer voldoende beoordeeld en ontvangen een ontheffing, zodanig geclausuleerd dat de voordeur vanaf een half uur voor aanvang van de eerste band open mag en er vanaf dat moment ook alcohol geschonken mag worden. In dezelfde brief wordt SOJS verweten een sociale ontmoetingsplaats te willen zijn, en worden de resultaten van het vrijwilligerswerk inhoudelijk afgekeurd omdat deze niet voldoet aan de verwachtingen van de gemeente.” Ten slotte wordt de vrijwilligers verweten dat ze te veel doen: iedere week een activiteit is niet wenselijk, één activiteit per maand moet voldoende zijn. Zoals gebruikelijk wordt op dergelijke avonden in het eetcafé een complete maaltijd bereid voor een ieder die daar gebruik van wil maken. SOJS: “Daartoe vindt vanaf 16.00 uur vrijwilligersactiviteit plaats zodat men rond etenstijd – vaak tussen 18.00 – 19.00 uur – aan tafel kan. Onduidelijk is of de voordeur voor het afgekondigde openingstijdstip van 20.30 uur open kan om bezoekers gelegenheid te geven het eetcafé te bezoeken: kaartjes voor deze maaltijd moeten immers aan de bar gekocht worden de kassa staat, maar bezoekers mogen die ruimte niet voor 20.30 uur betreden. Ook is onduidelijk of bezoekende bandleden voor 20.30 uur mogen worden voorzien van de hen contractueel verplichte consumpties.” De wethouder heeft tijdens een bestuurlijk overleg in Elektra donderdag 23 mei 2024 gezegd: “Als alle ruimtes 24/7 ingevuld zijn met jongerenwerk en jongeren met of zonder concert of workshop punniken, dan hebben we het goed gedaan.”
Beheer
Het beheer beschikt volgens SOJS niet altijd over alle sleutels voor toegang tot benodigde ruimten. Het beheer komt volgens hen niet altijd of niet op tijd opdagen voor gemaakte reserveringen. Het beheer is volgens het SOJS-bestuur tijdens sociaal-culturele activiteiten van SOJS continu aanwezig en mengt zich in de gang van zaken. “Dat gebeurt niet bij activiteiten van het jongerenwerk, Yulius, Het Bonkelaarhuis en andere flexibele huurders. In de dagelijkse operatie komt het regelmatig voor dat de coördinatie met het beheer voor toegang tot het pand meer tijd kost dan de handeling zelf. Het beheer plaatst beheertaken bij werknemers van SOJS, bijvoorbeeld voor het toelaten van andere huurders tot het pand, en in eerste instantie voor het instrueren en aansturen van de schoonmaak. Het beheer beschikt over onvoldoende kennis van de technische installaties in het pand”, somt het bestuur van SOJS op.
Ik kreeg spontaan een déjà vu van dit bericht.Heel,heel lang geleden was “De Rosmolen” ook al een beladen naam en dus moest er een andere naam komen (Elektra)
En nu moet er weer een andere naam komen. ” De Farizeeër ” ?
Rechtzaak aanspannen?
Wat een verschrikkelijke klucht is dit, schaam je diep gemeente Sliedrecht en vooral de partij(en) die hier achter zitten
Hier is het, zolang ik het mij herinner, al zo’n 35 jaar om te doen geweest o. Elektra voor altijd weg te krijgen.. ..
Als 13 tot 16 jarige kon ik hier altijd terecht.
Ik heb hier hele goede herinneringen aan.
Feit blijft dat Elektra toen al ongewenst was..
Ik wens SOJS heel sterkte toe in deze klucht.
Ik hoef mij helemaal niet te schamen. Het is algemeen bekend dat de SGP hier in Sliedrecht Elektra al jaren weg wil hebben en op veel meer zaken hun stempel drukken.
Die zogenaamde beladen term komt immers van die kant. Dat is gewoon een feit.
Speel eens niet het slachtoffer, maar wees eerlijk.
Zo wordt dus, onder het mom van pand renovatie, een 50 jaar oud jongerencentrum de nek omgedraaid. Als de dubbele agenda van de verantwoordelijk wethouder al niet duidelijk was, is die nu klip en klaar.
Gelukkig heeft Sliedrecht een gemeenteraad die zijn controlerende functie uiterst serieus neemt, dit niet pikt en de farizeeërs in het college ter verantwoording roept.G. de Wit er is inderdaad misschien van alles mis hier, maar dat is geen reden om de Kerken hier de schuld van te geven met woorden als hel en verdoemenis ! Mogelijk zelf in de kerk opgegroeid vandaar die hatelijke taal! Schaam je!
Het begint er meer op te lijken dat het Sojs gebouw in een soort kerk moet veranderen. Maar daar staan er al genoeg van in Sliedrecht. Moet alles nu eerst worden goedgekeurd door een bevooroordeelde commissie. Want daar begint het ernstig op te lijken.
Mag er ook nog wat over blijven voor inwoners die behoefte hebben aan wat anders en die geen hel en verdoemenis zien in gezellig naar een bandje gaan kijken of iets anders?
Of moet ook dit de nek worden omgedraaid net zoals vroeger vakkundig met het Bonkelaar theater is gebeurd.
Het is heel jammer dat een uniek jongerencentrum die al zoveel jaren heeft bestaan met een uniek zelfbestuur en vele vrijwilligers en leuke workshops zo wordt beknecht.
Allereerst wil ik mijn waardering uitspreken naar het bestuur en alle hardwerkende vrijwilligers van SOJS/poppodium Elektra, ik heb heel veel respect voor jullie.
Deze mensen zijn wekelijks bezig om ervoor te zorgen dat de jongerenwerkers hun werk kunnen blijven doen en het Poppodium kan blijven bestaan met de beperkte middelen die er zijn.
Dan naar Cees Paas van de SGP en al zijn volgelingen.
Kunnen jullie jezelf nou echt nog in de spiegel aankijken?
Want hier worden hele gemene en vieze spelletjes gespeeld.
Maar weet wel dat ook jullie, jezelf ooit moeten verantwoorden tegenover de Allerhoogste!
Schokkend.
Voor de oppositiepartijen – en dat zijn er 3 – moeten dit toch schokkende berichten zijn. Maar niet onverwacht. Het college vindt de naam Elektra een “beladen term”. Maar dat staat niet op zichzelf . Het past in een patroon. Ik kan er meer over schrijven, maar doe nu maar niet. Maar voorspelbaar is :binnenkort wordt er een prijsvraag uitgeschreven voor een nieuwe naam.
Het college heeft er al lang over nagedacht.
Wat een verkwisting van gemeenschapsgeld. Diep triest dat dit allemaal zo moet gaan. En wat een verlies voor ons dorp. De gemeente zou zich kapot moeten schamen.
Pand ziet er mooi uit hoor, maar een podium op kniehoogte, maar beperkt aantal stopcontacten voor een band en alleen aan de zijkant van het podium, een mengtafel die op een verrijdbare tafel midden in de zaal moet staan zonder evt. barrière. Hier is duidelijk niet over nagedacht… De zaal is ook kleiner geworden.
En dan hebben we een burgemeester die het over “elkaar respectvol bejegenen” heeft. Benieuwd of de verantwoordelijke mensen nu ook een uitnodiging gaan krijgen….