Sliedrecht24 bestaat 1 jaar en viert dat met lezer

SLIEDRECHT – Deze website ging maandag 29 juni 2015 om 20.00 uur online. Begonnen met niets is Sliedrecht24 na een jaar meer en meer een begrip in het Baggerdorp én zit verdere groei er zeker in. Woensdag 29 juni 2016 komt Sliedrecht24 met een kwis met als thema uiteraard ‘Sliedrecht’. Wie de juiste antwoorden instuurt, maakt kans op leuke prijzen. Vrijdag 1 juli 2016 wordt de eerste verjaardag gevierd samen met de lezers en dan wordt ook de uitslag bekendgemaakt.

Sliedrecht24 werd eind juni vorig jaar gestart, nadat journalist Erik de Bruin bekendmaakte te gaan stoppen met Sliedrecht Vandaag. “Zijn website was in vele geledingen bekend. Toen Erik ons vertelde echt te gaan stoppen, besloten wij te gaan beginnen onder de naam Sliedrecht24. Een kortere naam, nog sterker op nieuws en sport gericht, soms kritisch, breed in berichtgeving, kortere artikelen, acuraat en snel. Dat is denk ik aardig gelukt”, stelt Peter Donk, hoofdredacteur van Sliedrecht24. De lokale onlinekrant wordt om deze redenen regelmatig benaderd met tips of een primeur. Aan de website werkt een aantal vrijwilligers mee, die artikelen schrijven onder wie sportverslaggever Joop Hartog. De website derft inkomsten uit reclamebanners, die rouleren op Sliedrecht24. 

Naamsbekendheid
De website begon kort voor de zomervakantie van 2015. Het streven was te komen tot 5 nieuwsberichten per dag. Peter Donk: “Nu een jaar later brengen we gemiddeld tussen de 8 en 15 artikelen per dag. We stellen vast dat nu we een jaar bezig zijn, dat veel mensen ons kennen, weten te vinden en dagelijks een kijkje nemen op Sliedrecht24. We merken in onze contacten dat we minder hoeven uit te leggen wie we zijn en wat we doen. De naamsbekendheid kan nog verder groeien.” Daaraan draagt de beletterde auto van Sliedrecht24 sterk bij. De Toyota Rav4 valt op, want daar komen met enige maat reacties op. Verder versterkt mond-tot-mond reclame de bekendheid en laten redacteuren/verslaggevers van Sliedrecht24 hun neus zien bij gebeurtenissen en evenementen. Fotografen Martin Dekker en Richard van Hoek leveren regelmatig foto’s aan Sliedrecht24. 

Nieuwsartikelen
De brede berichtgeving maakt Sliedrecht24 tot een online lokale krant. “We brengen van kerk tot moskee, van voetbal tot volleybal, van azc-alert tot politiek nieuws. We maken geen onderscheid. Dat maakt ons sterk en onafhankelijk. Voor ons is de crusiale voorwaarde in de berichtgeving dat het over Sliedrechters of Sliedrecht gaat. Soms kijken we over de gemeentegrens heen bijvoorbeeld als het om de baggerindustrie gaat, Haagse politiek die direct terugslaat op Sliedrecht, of incidenten waarbij Sliedrechters betrokken zijn. Ook houden we ons bezig met de chemische industrie of andere zaken die rond Sliedrecht spelen en ons als inwoners aangaat. Noem dus de chemie, afvalstort aan ‘de overkant’ of Nationaal Park De Biesbosch, waar dan weer een geboren Sliedrechter boswachter is”, vertelt Donk. Bij groot nieuws stijgt het aantal bezoekers op Sliedrecht24. Massaal wordt dan de website aangeklikt. 

Samenwerking
Door de PFOA-zaak rond het chemiebedrijf DuPont wordt nauw samengewerkt met het programma EenVandaag (AVROTROS) en de onderzoeksredactie van Follow the Money. Peter Donk: “Dat heeft over en weer al aardige verwijzingen opgeleverd en we kunnen elkaar daardoor versterken. Ook werken we samen met de Stichting RTV Holland, dé Nederlandse internetomroep met de studio in Sliedrecht als het gaat om geluidsfragmenten bij artikelen. Regelmatig plaatsen we ook video’s bij artikelen door ons zelf gedraaid of aangeboden door Sliedrechters.” Sliedrecht24 is verder op sociale media bijzonder actief, te weten op Twitter, Instagram en Facebook. De sociale media versterkt het kijkgedrag. Sliedrecht24 heeft ook een eigen kanaal op YouTube. 

Plannen
Vanaf het nieuwe sportseizoen verbindt Sliedrecht24 (onderdeel van mediabedrijf Peter Donk Productions-red.) zich voor 3 jaar aan v.v. Sliedrecht. Daar worden deze week afspraken over gemaakt. “We zijn vanaf het komend seizoen mogelijk mediapartner en zullen elke wedstrijd verslaan. Dat deden we ook dit eerste jaar al. Artikelen van sportverslaggever Joop Hartog worden goed gelezen. Bovendien komt er vanaf het nieuwe seizoen een reclamebord van Sliedrecht24 langs het veld bij v.v. Sliedrecht te staan. We zullen ons verder manifesteren op de Late Summer Fair, zaterdag 10 september 2016, op de Kerkbuurt-West. En we werken nog aan een project, waar we nog niets over kunnen vertellen. Ook dat zal meer belangstellenden naar de website Sliedrecht24 gaan trekken”, licht Donk toe. Sliedrecht24 houdt ook zogeheten relatiegesprekken. Onlangs met woningcorporatie Tablis Wonen, de gemeente Sliedrecht en deze zomer met alle politieke partijen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld