SLIEDRECHT – Sliedrecht behoort samen met Leiderdorp en Zwijndrecht tot ‘diepste regionale dalers’. De top-3 van populaire gemeenten blijft dit jaar ongewijzigd: 1. Amsterdam, 2. Utrecht, 3. Den Haag. De totale lijst van top-40 meest populaire gemeenten van Nederland kent een aantal topscoorders, sterke stijgers en dus dalers, zoals Sliedrecht. Dat laat donderdag 29 maart 2018 de Hittekaart 2018 zien van Bouwfonds Property Development (BPD), die de sterke en zwakke gebieden op de woningmarkt jaarlijks in kaart brengt.
Wijk Baanhoek-West waar BPD betrokken was en is bij woningbouw. In dit jaarlijkse terugkerende onderzoek brengt BPD op basis van diverse factoren de sterke en zwakke gebieden op de woningmarkt in kaart. Een hoge score op de Hittekaart kenmerkt zich door hoge prijzen en of veel huizenverkopen, maar ook een sterke (verwachte) huishoudensgroei. (© Foto RPAS Peter Donk / Sliedrecht24)
Regionale topscoorders zijn op de kaart: Den Haag, Rotterdam, Alphen aan de Rijn, Delft, Leiden, Noordwijk, Oegstgeest, Rijswijk, Wassenaar, Lansingerland, Westland, Pijnacker-Nootdorp. Sterkste regionale stijgers zijn: Hellevoetsluis, Goerree-Overflakkee, Zoeterwoude. Diepste regionale dalers zijn: Sliedrecht, Leiderdorp, Zwijndrecht.
Druk op grote steden
De Hittekaart 2018 laat zien dat de druk op de woningmarkt weer verder is toegenomen ten opzichte van recordjaar 2017. De rol van de aanwezigheid van goede infrastructuur is van oudsher bepalend voor de meerwaarde van een woonregio: en ook worden alle kansrijke gemeenten verbonden door belangrijke verkeersaders. Desirée Uitzetter, directeur Gebiedsontwikkeling bij BPD, licht de resultaten toe: “Het staat onomstotelijk vast; de druk op de grote steden is zo hoog dat dit zich in rap tempo als een olievlek uitbreidt naar aangrenzende gemeenten. De Randstad breidt zich uit.
Gezamenlijk investeren
In een aantal steden kookt het aanbod zelfs droog, zowel in de bestaande voorraad als in de nieuwbouw. Het aantal transacties loopt voor het eerst sinds jaren terug. Dit is zorgelijk vooral voor woningzoekenden, we zien namelijk dat de prijsplafonds bereikt zijn in de gebieden met de hoogste druk. Dat geeft aan dat het echt 5 voor 12 is geweest. Het is hoog tijd dat de betrokken partijen – overheid, woningcorporaties, beleggers, bouwers en gebiedsontwikkelaars – gezamenlijk investeren in zorgvuldige ingrepen die de druk snel en adequaat verlichten. Want de huidige druk maakt, samen met de aanhoudende huishoudensgroei en een migratieoverschot – mede veroorzaakt door de aantrekkende kenniseconomie – dat er de komende jaren nog volop woningen moeten worden toegevoegd aan de groeiende regio’s.
Koopwoningen
Vanzelfsprekend spelen leefbaarheid, duurzaamheid en mobiliteit daarin een hoofdrol. We moeten er gezamenlijk voor zorgen dat wonen voor iedereen betaalbaar en beschikbaar blijft.” Het marktvolume in de bestaande markt wordt berekend door het aantal koopwoningtransacties te vermenigvuldigen met de gemiddelde koopprijs. Om te voorkomen dat de omvang van een gemeente te zwaar telt, wordt er gecorrigeerd door het marktvolume te delen door de voorraad koopwoningen. Dit leidt tot de gemiddelde omzet per aanwezige koopwoning. Het Kadaster is de bron voor de prijzen en het aantal transacties. Het CBS registreert de omvang van de woningvoorraad. Het onderzoek wordt uitgevoerd op gemeenteniveau. De meting dateert van 2017, het meest actuele en volledige jaar van woningtransacties.
Het is te verwachten maar toch erg jammer.
Dat de eens zo leuke kerkbuurt al zo lang er slecht uitziet.
Geen bloemetjes of leuke bloembakken niets om de boel op te zomeren.
Klanten blijven dan weg en nog meer winkels die gesloten worden.
De gemeente zou actief iets moeten doen aan de leegstand zodat die huren verlaagd worden naar een betaalbaarder niveau. Zodat jonge starters iets kumnen verdienen. Of een wat alternatieve aanpak om bv artistieke winkeltjes te stimulieren met misschien start subsidie.bv.
Dan kunnen er misschien weer ns leukere zaakjes op de kerkbuurt komen.
Maar begin dan wel met hippe leuke ideetjes en allerlei verschillende zaakjes.
Pop up winkeltjes etc. Zodat het leefbaar blijft in het dorp.