Schuttevaer-leden komen samen voor jaarvergadering

door Peter Donk
HARDINXVELD-GIESSENDAM / SLIEDRECHT – In restaurant Kampanje is maandagmiddag 30 december 2019 de tweede jaarvergadering van Koninklijke BLN-Schuttevaer gehouden afd. Alblasserwaard. Een bijeenkomst voor leden en genodigden. Onder de laatsten was onder meer de Sliedrechtse wethouder Ton Spek (CDA) van Milieu en Duurzaamheid.

Sinds de fusie is opnieuw de telling begonnen. Voorzitter Joop van Belle heette enkele honderden leden welkom,die op de bijeenkomst waren afkomen. Onder hen veel schippers, oud-schippers en direct betrokkenen uit de binnenvaartsector. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

In de jaarrede noemde voorzitter Joop van Belle deze afdeling als jongste afdeling met de oudste leden binnen Schuttevaer. Wel zijn er nieuwe leden nodig. Op termijn wordt een samenwerking landelijk met een soortgelijke organisatie CBRB niet uitgesloten. Van Belle vertelde dat nog niet alle thema’s zijn uitgewerkt. Er komt volgens hem nu een verkenningstraject en eind 2020 zou een andere organisatie al kunnen bestaan. 

Aanpassingen
Van Belle noemde onder meer de Omgevingswet, waarbij schippers goed in het oog moeten houden waar wordt gebouwd. Het zou volgens hem goed mogelijk zijn dat dit bij een aanlegplaats is, waarna bewoners zouden kunnen gaan klagen. De lage waterstand in 2018 in de Rijn liet volgens Van Belle de betekenis van de binnenvaart. “De varende vloot met als gevolg schaarste aan producten. Er zijn bij enkele containerschepen aanpassingen uitgevoerd, waardoor langer gevaren kan worden”, vertelde Van Belle. Ook moet volgens hem de aanpassing van de rivier een rol gaan spelen. Van Belle: “Geschikt voor laag en hoog water. Daar ligt een taak voor de overheid.” Hij doelde onder meer op de diepgang op de rivier de Waal. Schippers worden in c.c. onveilige situaties of opmerkingen schriftelijk te melden bij Rijkswaterstaat.

Groen kost poen
Ook roerde Van Belle de CO2-uitstoot aan. Ook de transportsector is in beeld. “Als branche te vergroenen. De uitstoot per schip is minder dan door vrachtwagens. Over vergroening en verduurzaming van schepen wordt al lange tijd gesproken”, sprak Van Belle, die vertelde dat er technische oplossingen moeten komen. Van Belle: “Daarom is met de overheid de GreenDeal gesloten. De huidige motoren kunnen worden voorzien van roetfilters. Groen kost wel poen en de investeringen moeten in de vrachtprijs worden gebracht. Daar zijn subsidies voor nodig onder meer vanuit Europa. Doel de schepen te verduurzamen.”

Zwemmers
Er waren dit jaar geen klachten van de beroepsvaart in de Sliedrechtse haven. “De jeugd vindt het leuk om in het schroefwater te gaan zwemmen in de haven, maar dit jaar zijn klachten uit gebleven van de beroepsvaart”, meldde scheidend secretaris Bas Struijk (niet herkiesbaar – red.).

Schuttevaer
Struijk gaf de leden presentatie van de verenigingsstructuur van Koninklijke BLN-Schuttevaer. Voor drie dagen houdt hij bij de organisatie zich bezig met binnenvaartonderwijs. Struijk heeft zelf gevaren en kan dus praten uit de praktijk. Vijf jaar geleden veranderde de BLN. Schuttevaer ontstond in de 19e eeuw. Duurzaamheid en diversiteit is een belangrijk onderdeel bij de binnenvaart. De vereniging bestaat uit dertien afdelingen, verschillende ledengroepen bij elkaar rond 2400 leden. 

Tekst gaat verder onder video.
(Video gemeente Sliedrecht)

Green Award Binnenvaart
Wie beschikt over een Green Award krijgt als binnenvaartschipper korting in de Sliedrechtse haven belooft wethouder Ton Spek (CDA) van Vervoer, Milieu en Duurzaamheid. Er hoeft geen havengeld te worden betaald. “De schipper is bezig met het milieu en duurzaamheid. Hoe geven we het door aan onze kinderen en kleinkinderen”, sprak Spek in een getoonde video. Over de milieupresentatie binnenvaart en het bereiken van doelen kwam er vervolg een discussie, waarin Spek aan het woord kwam. Spek is niet bang dat de haven snel vol komt te liggen met zijn toezegging. “Voor dit jaar mag de haven helemaal vol liggen met verduurzaamde schepen”, aldus Spek, die 

Tekst gaat verder onder tweet.

Bas Struijk is nu hij geen secretaris meer is, benoemd tot lid van verdienste. Hij is opgevolgd door Jan Rijksen. Ook is een aantal jubilarissen gehuldigd: Fa. Zevenmorgen (25 jaar lid), Arie de Ruijter (25 jaar lid), Janny de Rover (40 jaar lid) Jan Struijk (ere-voorzitter, 50 jaar lid) en Gijs de Roover (60 jaar lid). 

Plaats een reactie

*=Verplicht veld