Scheepswerf Boer houdt Rabobank verantwoordelijk voor miljoenenschade

SLIEDRECHT – Scheepswerf Boer houdt Rabobank Nederland verantwoordelijk voor een miljoenenschade na een mislukt zeetransport. Lang heeft de Sliedrechtse onderneming de langslepende zaak onder de pet willen houden, maar het bedrijf komt er niet uit met de bank. Donderdag 29 maart 2018 zoekt het de publiciteit, omdat er van alles mis is gegaan. 

Bij Jacobs Baai werd het schip met lading tot zinken gebracht, omdat het niet meer van het strand was af te halen. De lading was over de rotsen gegaan en kapot geslagen. (Foto uit video)

De zaak loopt nu al tien jaar. Scheepswerf Boer wil groeien en zoekt naar projecten. Hij komt onder andere in China uit. Rabobank Sliedrecht doet een uitgebreid onderzoek naar de financiering van het bouwproject, de bouw van twaalf duwbakken, een droogdok en een ponton in Ezhou, in China. Bij elkaar  20.000 ton staal dat wordt verscheept over de rivier Jiangtsekiang richting Shanghai. Daarvandaan gaat het transport om Kaap de Goede Hoop richting Rotterdam. Tijdens dit grootse en gecompliceerde zeetransport gaat het mis in de buurt van Kaapstad. De sleepkabel breekt tijdens een zware storm. De vaartuigen spoelen aan op het strand van Jacobs Baai, in de provincie Westkaap. Alles gaat verloren! Het begin van een drama en jarenlang lopende zaak. De twaalf duwbakken waren verkocht aan Nederlandse bedrijven, het droogdok zou op Het Plaatje komen en het ponton zou ingezet worden bij de aanbouw voor windmolens op de Noordzee. Het ponton was voor vijf jaar verhuurd.

Grote gevolgen
De kapitein van de sleepboot wordt slecht zeemanschap verweten. Bij de Rabobank worden volgens Scheepswerf Boer allerlei administratieve fouten gemaakt, de zorgplicht genegeerd en de financier stuurt de werf rekeningen, die volgens het bedrijf ‘op z’n minst verdacht zijn’. Het Sliedrechtse maritieme uitbreidingsplan Shipping Valley komt niet tot ontwikkeling, omdat het 150 meter, 9.000 ton metende droogdok van scheepswerf Boer op de zeebodem ligt. Er staan 175 banen op de tocht. Een zeer moeilijke tijd breekt aan voor L.J. Boer Vastgoed, de eigenaar van de werf, de gebouwen en Het Plaatje en staat tegenover de multinational Posh (de eigenaar van de sleepboot – red.) en de Rabobank. 

Verzekeringen
Rabobank Sliedrecht (nu Rabobank Merwestroom – red.) wordt verweten bepaalde verzekeringen niet te hebben afgesloten. De belangrijkste werd niet gesloten! Advocaat van scheepswerf Boer mr. J.F. van der Stelt zegt daarover: “Binnen Rabobank Sliedrecht, inmiddels Rabobank Merwestroom, is er wel gesproken over de noodzaak om  niet alleen een P&I (Protection and Idemnity, een aansprakelijkheidsverzekering – red.) af te sluiten, maar ook is gesproken over wellicht een aanvulling op een cascoverzekering. Omdat de bank als financier van het hele project natuurlijk de zekerheid wilde hebben dat mocht er schade komen, die schade ook zou worden vergoed. En of dat nu uit China zou komen of uit Nederland maakt voor de bank niet zo heel veel uit, als er maar betaald wordt door iemand.” Directeur Leo Boer van Scheepswerf Boer: “In the letter of credit staat een hele lijst van dingen die hadden moeten gebeuren.”

Tekst gaat onder video verder.
Interview door Peter Stuivenberg (Café Weltschmerz) met Leo Boer, op persoonlijke titel.

Shipping Valley
De gemeente Sliedrecht keurt in 2007 het scheeps- en reparatieproject Shipping Valley goed. Het project draait alleen om het droogdok van scheepswerf Boer. Het werd op papier gezet en door de betrokken partijen getekend op 17 december 2008. Oud-burgemeester Martin Boevée: “Het moest het grootste binnenvaartdroogdok van Europa worden, 150 bij 33 meter. Dat was het startpunt waarop Scheepswerf Boer verder kon om in China het één en ander te laten bouwen.”

Geweigerd
Na de ramp voor de kust van Afrika begint een aantal rechtszaken. Eén ervan is tegen de Rabobank, omdat volgens Scheepswerf Boer de bank weigert om de verliezen die Scheepswerf Boer lijdt te beperken door opnieuw een financiering voor het droogdok af te geven. Boer vraagt om een schriftelijke verklaring: “waarom krijg ik mijn geld niet?” Deze verklaring wordt ook geweigerd. Als Boer deze had gekregen, dan was de volledige schade vergoed. Boer heeft het verlies op tegenpartij Posh verhaald, maar als Rabobank het bewijs van ‘geen credit’ had afgegeven, dan was de schade voor honderd procent vergoed. “Een simpel A4-tje”. “Het begrip schadebeperkingen is hier ook aan de orde geweest. En dan doet de ondernemer een beroep op de bank. Ik heb nooit begrepen waarom dat beroep dat de ondernemer heeft gedaan, financieel maar ook immaterieel, de bank niet tot die inzichten bracht”, zegt Boevée.

Miljoenen
De schade liep flink op. Volgens Scheepwerf Boer bedraagt die voor rijk en gemeenten in de Drechtsteden zes miljoen euro en voor het bedrijf vier miljoen. Ook de schade voor de gemeenschap bedraagt volgens Boer vijftien tot twintig miljoen euro per jaar. Boevée: “De schade voor de gemeenschap is dat er onvoldoende werkgelegenheid is gecreëerd, die voor de hand lag.” Scheepswerf Boer heeft de Rabobank aangeklaagd voor contractbreuk en het verzaken van de zorgplicht. Het bedrijf stelt de bank voor gemaakte verliezen aansprakelijk. De rechtbank in Utrecht wilde dat L.J. Boer Vastgoed (namens Scheepswerf Boer) en Rabobank Nederland samen om de tafel gaan zitten met een bemiddelaar, maar de verstandhouding is niet goed. Maandag 7 mei 2018 is er weer een rechtszitting in Utrecht.

Rabobank Merwestroom is donderdag 29 maart 2018 om een reactie gevraagd. “De kwestie tussen de heer Boer en de bank is afgewikkeld. Er zijn afspraken gemaakt dat we daar geen mededelingen over doen”, schrijft Rabobank Merwestroom in een schriftelijke reactie. Scheepswerf Boer zegt dat de zaak beslist niet is ‘afgewikkeld’ en dat dit dus niet klopt. Het Sliedrechtse onderneming verwijst door naar de rechtzaak begin mei.

Onderstaande video werd in opdracht van L.J. Boer Vastgoed gemaakt.

3 gedachten over “Scheepswerf Boer houdt Rabobank verantwoordelijk voor miljoenenschade”

  1. Dit verhaalt maakt duidelijk waarom het Plaatje er nog steeds onbebouwd bijligt. Het roept ook nieuwe vragen op:
    – Hoeveel gemeenschapsgeld is/wordt er in het Plaatje geïnvesteerd?
    – Wat zijn de risico’s dat dit tevergeefs is geweest?
    – Was BenW Sliedrecht op de hoogte van deze risico’s?
    – Is de gemeenteraad hierover geïnformeerd?
    – Wat is de prognose voor de toekomst van het Plaatje?

Plaats een reactie

*=Verplicht veld