Rijkswaterstaat wil eind 2019 aan verbreding A15 beginnen

SLIEDRECHT – Eind 2019 moet er een begin zijn gemaakt met het verbeteren van de snelweg A15 (meerdere banen) tussen de afslag N3 en Sliedrecht-Oost. Voor deze zomer begint er ook een verkenning voor het tracé tussen Sliedrecht-Oost en Gorinchem. Dat zegt ir. Willy Dekker, directeur Netwerkmanagement West-Nederland Zuid Rijkwaterstaat woensdag 24 januari 2018 tegen Sliedrecht24. 

Tientallen belangstellenden namen woensdag in ASVZ locatie Merwebolder tijdens een inloop een kijkje bij de plannen, het Ontwerp Tracébesluit. Vertegenwoordigers van de gemeente en Rijkswaterstaat gaven desgevraagd een toelichting. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Met eigen ogen kon iedereen woensdag kennismaken met de plannen. Grootste zorg van Dekker is ‘de doorstroming’ tijdens de werkzaamheden. Wethouder Hans Tanis (SGP-ChristenUnie), tevens regiobestuurder in de Drechtsteden voor verkeer en vervoer, zegt dat het vooral een klus voor Rijkswaterstaat is. 

Vanuit de regio wordt meebetaald, de provincie gooit éénderde van het geld op tafel en het grootste gedeelte komt van het ministerie van Infractructuur en Waterstaat. Kosten: zo’n 15 miljoen euro!

Tunnelplan
Het CDA ziet de kans schoon om gelijktijdig met de verbetering van de A15 een doorgang van zuid naar noord aan te leggen in de vorm van een tunnel. Die zou moeten komen bij de Lijsterweg als het aan de christendemocraten ligt. Het CDA spreekt van de ‘Lijstertunnel’, maar een tunnel kost veel geld. Lijsttrekker Ton Spek (CDA) sprak daarover met Dekker, maar die is niet heel enthousiast. Dekker: “Een tunnel kost veel geld. Het CDA wil ook de rijksweg wat om hoog brengen en dat betekent extra investering daar bovenop. De geluidsschermen moeten dan worden aangepast. Voor een tunnel ben je veel geld kwijt. Vele miljoenen. Daarom is een tunnel nu niet aan de orde.”

Inspreken
Iedereen kan van tot en met woensdag 21 februari 2018 een zienswijze kenbaar maken. Dat kan op drie manieren, namelijk digitaal, telefonisch via 070-4568999 of per post: Directie Participatie o.v.v. wegverbreding, A15 Papendrecht – Sliedrecht. Alle documenten liggen na vandaag ter inzage in het gemeentehuis van Papendrecht, Sliedrecht en bij Rijkswaterstaat aan de Boompjes 200 Rotterdam. 

4 gedachten over “Rijkswaterstaat wil eind 2019 aan verbreding A15 beginnen”

  1. Mijn idee om A15 in één keer goed aan te pakken (zoals eerder onder een ander artikel met vergelijkbaar onderwerp vermeld): Laten ze in één keer goed investeren door A15 van Rotterdam tot Arnhem en vice versa minimaal 2x 3-baans te maken.

    Tussenoplossingen:
    1. 3e baan vanaf N3 doortrekken tot aan aan knooppunt Gorinchem -> Staat het verkeer vast op A27, dan kan verkeer richting Breda/Utrecht op deze extra baan staan en ondervind het verkeer richting Nijmegen hier geen of minder last van.
    2. Extra baan tussen Gorinchem en Papendrecht voor al het afslaande verkeer bij Hardinxveld/Sliedrecht, zodat doorgaand verkeer richting Rotterdam hier ook geen of minder last meer van heeft.

    Overigens ben ik zelf ook mede schuldig aan fileprobleem op A15 door buiten de regio te werken 😉

  2. Bij de rijksweg omhoogbrengen hoeft het geluidsscherm niet te worden aangepast, rijkswegmaaiveld sluit dan weer mooi aan op onderkant geluidsschermen.

  3. @Visser,

    1. Waar haalt u de informatie vandaan dat een viaduct goedkoper is dan een tunnel?
    2. Welke oplossing draagt u aan om de A15 “in één keer goed aan te pakken” ?

    Gezien uw opmerkingen bent u bij de ontwikkeling betrokken?

  4. Waarom heeft het CDA het niet over een viaduct? Is toch veel voordeliger dan een tunnel?

    Wat betreft plannen A15: Jammer dat er veel geld wordt uitgetrokken om het probleem te verplaatsen in plaats van het in één keer goed aan te pakken.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld