Rijkswaterstaat: ‘Verbreding snelweg A15 Papendrecht – Sliedrecht is klaar’

SLIEDRECHT – Het weefvak op de A15 tussen Sliedrecht-West en Papendrecht is vrijdagochtend 27 augustus 2021 opengesteld. Dat bericht Rijkswaterstaat. Verkeer richting Rotterdam heeft er nu ook een extra rijstrook bij. Maandag 23 augustus 2021 is de extra rijstrook tussen Papendrecht en Sliedrecht-Oost al opengesteld.

Daarmee is ook de spitsstrook komen te vervallen. De verbreding van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht is daarmee op een aantal restpunten na gereed. (Foto Rijkswaterstaat)

Over een lengte van ruim twaalf kilometer is er onder meer nieuwe fundering en asfalt aangebracht en zijn er nieuwe verlichting en nieuwe portalen met bewegwijzering en matrixborden geplaatst. Om de hinder te beperken waren de maandenlange voorbereidingen vooral ’s nachts buiten het verkeer om en waren de volledige wegafsluitingen in weekenden tijdens de zomerperiode gepland. In totaal waren er vier weekendafsluitingen van de A15 nodig, twee richting Rotterdam en twee richting Gorinchem.

Laatste restpunten
Komende weken vindt er nog een aantal afrondende werkzaamheden plaats zoals het plaatsen van de geleiderail en een deel van de openbare verlichting. Tijdens deze werkzaamheden blijft de A15 open. Er geldt in beide richtingen nog wel een aangepaste maximum snelheid van 90 km/uur. Naar verwachting zijn deze laatste werkzaamheden eind september 2021 gereed.

Verbreding
Op de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht staat structureel file in de spits. Daardoor ontstaat ook drukte op de gemeentelijke en provinciale wegen. Met een uitbreiding van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht met één rijstrook verbetert de doorstroming van het verkeer. “Tussen Sliedrecht-West en Papendrecht/N3 hebben we een extra rijstrook aangelegd. Dit is een weefvak met vluchtstrook. Tussen Papendrecht/N3 en Sliedrecht-Oost hebben we een permanente derde rijstrook met vluchtstrook aangelegd. De spitsstrook tussen Papendrecht en Sliedrecht-West is daarmee vervallen”, schrijft Rijkswaterstaat. De extra rijstroken liggen binnen de bestaande contouren van de weg en de geluidschermen. De geluidschermen blijven op dezelfde plaats staan en houden dezelfde hoogte.

De verbreding in een paar cijfers: 220.000 m2 nieuwe deklaag (vergelijkbaar met 35 voetbalvelden), 47.000 ton asfalt (waarvan in het laatste weekend 15.000 ton asfalt), 50 km lengte aan markeringsstrepen, 6 nieuwe portalen boven de A15, 16 km openbare verlichting en 12 km geleiderail. 

6 gedachten over “Rijkswaterstaat: ‘Verbreding snelweg A15 Papendrecht – Sliedrecht is klaar’”

  1. Ik mis de spitsstrook nu al!
    Komende vanuit R’dam, toch wel zeker een gemis, deze baan was prima ingeburgerd en voor afslag Wijngaarden een uitkomst.
    Nu rijdt iedereen weer uiterst rechts en staat zodoende ook weer rechts stil.

  2. Komische reacties. In 1995 werd tussen Papendrecht en Sliedrecht West reeds de vluchtstrook als spitsstrook ingezet met een soort LCD-stippellijn-proef. Een KWART EEUW later is het aandoenlijk om te zien hoe men achteraan de rij aansluit ter hoogte van Hardinxveld-Giessendam op eenzelfde doldrieste wijze als bij een pcrtestlokaal: vol rancune over het beleid.

  3. Richting gorkum is het probleem alleen maar verplaatst , de ander kant op is er niet heel veel veranderd op de afrit naar de N3 na dan, ze hadden beter vanaf de N3 tot aan gorkum 3-baans kunnen maken en dat aan weerskanten

  4. Als bewoner van de wijk Wilgendonk (bij de Witte brug) heb ik met een noordenwind toch wel veel last van de rijksweg. Jammer dat de geluidsschermen niet hoger worden.

  5. Geweldig gedaan hoor, hoeveel miljoen is er aan gespendeerd om het file probleem 2 kilometer verder te creëren ?? Het gaat echt helemaal nergens over, nu is het probleem bij Sliedrecht/Hardinxveld neer gelegd. En duurt het nu weer 20 jaar voor dat dit probleem weer opgelost is, en dan bij de volgende afslag Hardinxveld gemaakt gaat worden ??? TOP werk hoor, daar moet je echt voor door geleerd hebben om zo iets te bedenken.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld