Reizigers Qbuzz lopen maandagmorgen tegen tal van problemen aan

SLIEDRECHT – Reizigers klagen maandagochtend 10 december 2018 op social media en bij Sliedrecht24 over de nieuwe vervoerder Qbuzz. De nieuwe openbaar vervoerder voor de regio kampt op de eerste officiële werkdag, een dag na de introductie in de regio, met verschillende opstartproblemen. “Qbuzz doet erg haar best om de start van het vervoer in het gebied zo goed mogelijk te laten verlopen. Helaas gaat daarin nu in het begin soms het een en ander mis en is de dienstverlening niet optimaal. Wij herstellen dit zo snel mogelijk, en bieden alle reizigers excuses aan voor de overlast”, zegt Susan Zethof, marketing en communicatiemanager Drechtsteden Molenlanden Gorinchem. De klachten staan haaks op een opmerking maandagmiddag van gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) van Verkeer en Vervoer van de Provincie Zuid-Holland.

Tekst gaat verder onder tweet.

Deuren van bussen, die niet opengingen. Onbekendheid met nieuwe bussen. Niet-werkende incheckapparatuur. Onbekendheid met (nieuwe) routes. Gebrekkige onderlinge communicatie. “Mijn dochter had vanochtend een probleem bij het station. Bus 388 kwam niet. Ze wacht momenteel op de volgende rit, die ook al acht minuten vertraging heeft. Ze is met de trein naar Gorinchem gegaan om daar de bus naar Utrecht te pakken. In Gorinchem ook al vertraging. Ze heeft om 10.00 uur een belangrijke toets in Utrecht. Ze gaat altijd met een ruime tijdmarge op pad, maar dreigt nu te laat te komen. Ze is nu onderweg vanuit Gorinchem. Incheckapparaten werken niet. Iedereen is kwaad!”, schrijft de vader van het kind aan Sliedrecht24. 

Prachtige start
Maandag bracht gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland samen met een aantal wethouders uit de regio, met de bus een bezoek aan Sliedrecht en de Alblasserwaard. De provincie en de gemeente Sliedrecht hebben net als elders in de regio de afgelopen periode wegen aangepast zodat de bussen vlotter kunnen doorrijden. Ook zijn bushaltes vervangen zodat het wachten een stuk comfortabeler wordt. Gedeputeerde Floor Vermeulen: “Mooi om te zien hoe alles vandaag samenkomt en de plannen van papier werkelijkheid zijn geworden. Een prachtige start van een nieuw OV-tijdperk voor de regio.” Later reageert Vermeulen naar Sliedrecht24: “Heel vervelend dat vandaag niet alles goed rijdt. Dat moet komende tijd echt beter en daar werkt Qbuzz hard aan.”

14 gedachten over “Reizigers Qbuzz lopen maandagmorgen tegen tal van problemen aan”

  1. Heel de week al problemen, vertragingen, bussen die gewoon opeens uit de dienstregeling gehaald worden… Dus van ellende toch maar met de auto naar Rotterdam….wat een ellende allemaal

  2. Wat een hoop zure reacties zeg. Dat er opstartperikelen zouden zijn was te verwachten en kan je ook gewoon rekening mee houden. En dat sommige haltes vervallen zijn is gewoon de consequentie van het feit dat we allemaal sneller op plek van bestemming willen zijn. Meeste mensen gaan er door deze veranderingen op vooruit, is gewoon ff een kwestie van gewenning. Verder goed om te zien dat het wagenpark weer helemaal up-to-date is. Suc6 QBuzz!!!

  3. Hoe kan dit nou allemaal weer in vredesnaam gebeuren. Bijna een jaar lang ligt als vast wie het gaat doen, hoe, langs welke routes en op welke tijdstippen. Waarom gaat dit dan nu niet goed? Zijn het dan zulke sukkels bij Qbuzz? Bovendien, ik vind het erg dat bepaalde bestemmingen niet of nauwelijks meer bereikbaar zijn met openbaar vervoer, zeker voor mensen die slecht ter been zijn. Zitten ze hier dan bij de gemeente ook te slapen? De Provincie gaat er weliswaar over, maar de betreffende dorpsbestuurder had ook al ongeveer een jaar geleden kunnen weten wat de consequenties voor ons dorp zouden zijn en aan de bel kunnen trekken bij de Provincie en Qbuzz. Is dit gebeurd en zo niet, waarom niet?

  4. Helaas bestaat buslijn 8 van Qbuzz alleen maar in mythes sages. Het schijnt dat deze ook door Sliedrecht heen rijdt… Iemand deze gespot?

  5. Enorme flater slaan ze zo. Was altijd afhankelijk van de 13 om naar mn werk te komen. Is nu veranderd in de 8, en die is vandaag helemaal niet op komen dagen!

    Heb vanmiddag maar even met ze gebeld, blijkt dat die bus heel de dag al niet rijdt en dat ze er al veel klachten over hebben gehad. Waarom wordt dit dan weer nergens aangegeven?

  6. Vanmorgen al levensgevaarlijk om bij de keizer over te steken om over te stappen naar sliedrecht. Bus reed voor mijn neus weg 491. Volgende bus kwam helemaal. Uiteindelijk man gebeld en die mij naar mijn werk gebracht. Terug vanmiddag ook waardeloos. Bedankt provincie voor deze waardeloze busmaatje happig. Qbuzz

  7. Ook onze zoon had te maken met vertragingen, bussen die niet op kwamen dagen, één bus die door reed en uiteindelijk kwam hij maar naar huis. Begint lekker.

  8. Buslijn 491 gaat naar het ziekenhuis in Dordt. Maar hij stopt niet meer voor de Elzenhof en je moet overstappen in Papendrecht. Zeer reiziger-onvriendelijk!!!

  9. Tot mij grote verbazing zijn er sowieso twee ziekenhuizen voor mensen met een beperking onbereikbaar geworden ten eerste het Albert Schweitzer ziekenhuis, (Met daarnaast een groot verzorgings tehuis) te Sliedrecht, daar moeten mensen in een rolstoel maar zien hoe ze in de buurt moeten komen en mensen die slecht ter been zijn moeten eerst een flink eind lopen om op een gegeven moment tegen een steile dijk op te lopen die voor hen op geen enkele manier op te komen is. Dan is er ook het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht, voorheen was dit ziekenhuis direct met het openbaar vervoer te bereiken erg goed voor bovenstaande beschreven groep mensen maar ook voor andere mensen denk hierbij aan b.v. ziekenhuis bezoekers. Voorts ben ik zelf niet goed ter been i.v.m. div. klachten, ik werk bij het A.S.V.Z. locatie Merwebolder (Een instelling voor mensen met een verstandelijk en of lichamelijke beperking) te Sliedrecht en ik ben voor vervoer naar mijn werk compleet afhankelijk van het openbaar vervoer, maar niet alleen ik, ook de cliënten van boven genoemde instelling zijn van het OV afhankelijk, voorheen was er een bushalte vlak bij de ingang waar ik altijd instapte om na mijn werk naar huis te gaan, blijkt daar geen enkele bus meer te stoppen, moet ik maar naar de Deltalaan lopen, voor mij ( ondanks de pijn die dat oplevert ) nog net wel te lopen, maar voor mensen met een handycap onmogelijk. Dus voor bejaarden en mensen met b.v. een rollator of met andere hulpmiddelen wordt het OV op deze manier onbereikbaar, om over moeders met een kinderwagen nog maar te zwijgen. Kortom het is te hopen dat Qbuzz zeer snel verdwijnt want deze Italianen zijn er alleen maar op uit om deze manier dik geld te verdienen aan ons Nederlandse reizigers.
    Gewenste Oplossing:

    Ik ben tevreden als Qbuzz exact dezelfde dienstregeling rijdt als voorheen Ariva, Of beter nog als Qbuzz compleet verdwijnt.

  10. Het was te verwachten dat de overgang van Arriva naar Qbuzz niet goed zou verlopen.
    Hoe kan je in een nacht zo iets overzetten,[Qbuzz had hier eerder naar moeten kijken,zijn toch geleerde mensen] het is gewoon een ramp,heel dit gebeuren.

  11. ik ben er ook niet blij mee, als je met de bus naar Dordrecht wil moet je overstappen in Papendrecht, met een overstaptijd van 3 min. dus als je slecht ter been bent red je het niet, met vertraging zeker niet, dit is ook het geval is als naar het centrum van Papendrecht moet zijn het zelfde liedje.

  12. Beste Adri,

    In welke vorm heeft de gemeente Sliedrecht hier schuld aan?
    U denkt dat zij invloed hebben op de aanbesteding van het regionaal vervoer?

    Wat een onzin!

  13. Lekker bezig Sliedrecht met de Qbuzz ,veel kinderen maken gebruik van bus 13 om naar het leerpark tekomen en ook weer terug ! Dat geef nu problemen zeker als verschillende tijden op school moet zijn ,terug moet je het helemaal uitzoeken zeker als het slechtweer is.
    Goed bezig Sliedrecht.
    Ziekenhuis wat verplaats wordt ,geldautomaten die haast niet meer vinden zijn ,roltrap naar de kerkbuurt je zal maar slecht te been zijn .
    Geen blije inwoner !

Plaats een reactie

*=Verplicht veld