Reizigers MerwedeLingeLijn voelen zich ‘in trein gepropt’

SLIEDRECHT – Net als maandag 14 oktober 2019 was het ook dinsdag 15 oktober 2019 weer hopeloos tijdens de ochtendspits op de MerwedeLingelijn. Ook maandagmiddag was de ’trein te kort’ in de avondspits. Dat melden verschillende reizigers aan Sliedrecht24. 

De situatie in de trein dinsdagmorgen 15 oktober 2019 tijdens de ochtendspits. (Foto Stefan Lobbezoo)

“Het loopt weer niet lekker met de trein (RNet)”, zegt reiziger Stefan Lobbezoo dinsdagochtend, “Er was geen conducteur, die keek hoeveel fietsen mee konden in de trein. Deze was overvol.Reizigers voelen zich naar binnen gepropt. Niemand zal zeggen of iemand er nog wel of niet bij kan.” Ook werd weer gereisd met vertragingen, waardoor aansluitingen zijn gemist. Lobbezoo spreekt van ‘een aanfluiting’.

In gesprek
Sliedrecht24 heeft vervoerder Qbuzz om een reactie gevraagd. “De MerwedeLingelijn is al van oudsher een goed gebruikte spoorlijn, ook hierbij zetten we al het beschikbaar materieel in, met zoveel mogelijk dubbele treinstellen op de drukste momenten. We nemen diverse maatregelen om met het huidige beschikbare materieel onze reizigers zo goed mogelijk te bedienen. We zijn met de provincie in gesprek voor structurele oplossingen voor de langere termijn, waarbij onder andere wordt gekeken naar een verlenging  van het aantal treinstellen. Dit zijn echter complexe processen die niet op korte termijn gerealiseerd kunnen worden”, zegt woordvoerder Gea de Rie van Qbuzz.

Tekst gaat verder onder tweet.

Zonder conducteur
Dinsdagmorgen liep het door uitgelopen werkzaamheden bij Leerdam door spoorbeheerder ProRail volgens De Rie anders dan gewenst. De Rie: “Helaas is dat voor ons overmacht en schakelen wij op dat moment met wat er mogelijk is en zijn er o.a. bussen ingezet tussen Gorinchem en Beesd. Niet ideaal, maar het enige wat dan voor handen is. Wat betreft het ontbreken van conducteurs, die zetten we in zoals in het bestek met de provincie is afgesproken. Op 66% van de treinen dient een conducteur aanwezig te zijn, hier voldoen wij dan ook ruimschoots aan. Daardoor komt het inderdaad voor dat er treinen rondrijden zonder conducteur waarbij we uitgaan van goed gedrag van de reizigers zelf.” CDA stelt juist dinsdagavond vragen over vervoerder Qbuzz in de Sliedrechtse gemeenteraad. Deze vragen stonden al gepland.

4 gedachten over “Reizigers MerwedeLingeLijn voelen zich ‘in trein gepropt’”

  1. Sorry hoor ik reis al jaren 4a5 dagen in de week met deze trein. Neem mijn fiets ook nooit mee in de spits je weet dat gaat vaak niet. Zelf weet je ook ze noemen het niet voor niks spits!! En tuurlijk kan er een keer 5 minuten vertraging zijn. Als je als reiziger optijd ergens moet zijn vertrek dan gewoon optijd. Je kan wel allemaal gaan haasten en de ander de schuld geven maar 1,2,3 kunnen ze het niet oplossen. Ik heb bij ns ook vaak zat mee gemaakt dat de treinen bom vol zaten of wat dan ook. Als reiziger kan je niet zorgen dat het binnen 10 minuten veranderd dus relax ze zijn er mee bezig

  2. Goed dat onze “zonder-inscheque-reizigers” weten dat er op 34% van de dag geen controle is… Die conducteur kan er bij voorbaat zelf al niet in, en dat wist dus ook de Provincie tevoren??
    En er was dus kennelijk toch een vorm van bestek??? Waarom ook dan niet daarin de opdrachten voor alle lijnen???? Of zoals is al eerder opmerkte desnoods in de zin van “zoals het bij Arriva was”. Dan kan altijd daarna nog overlegd kunnen worden omtrent aanpassingen…

  3. Ik reis zelf nooit met de trein , maar ik hoor regelmatig van leerlingen uit bijvoorbeeld de onderbouw (tot circa 14 jaar) dat ze soms twee treinen moeten laten passeren omdat oudere jeugd dan wel volwassenen voordringen. Dus die stewards zouden zeker geen overbodige luxe zijn, het recht van de sterkste geldt blijkbaar in het ov.

  4. Geen idee hoe het in de tussentijd vergaan is, maar dit was jaren geleden, dus sowieso nog in het arriva tijdperk, echt niet anders…

Plaats een reactie

*=Verplicht veld