SLIEDRECHT / REGIO – Veilig Thuis (0 tot 18-jarigen) en Vivenz (18+) zijn vanaf zaterdag 1 september 2018 één integrale crisisdienst. Ze bedienen het gebied Zuid-Holland Zuid. Inwoners, politie, huisartsen en andere organisaties kunnen nu via één nummer de crisisdienst bereiken, 24/7 via tel. 0800 – 1471.
Wie belt krijgt direct een kundige medewerk(st)er aan de telefoon, die de beller meteen vragen stelt over de situatie. (Foto Crisisdienst)
Manager Sandrina Huijgen (Veilig Thuis) en bestuurder Anke Verkade-Bosma (Vivenz) onderstrepen het belang van de gezamenlijke crisisdienst. “Als je al in crisis raakt kunnen we met de nieuwe crisisdienst snel en effectiever handelen dan voorheen. Dat is het mooie van deze samenwerking!” aldus Verkade. Huijgen vult aan: “Met één integrale crisisdienst voor zowel inwoners als professionals wordt het eenvoudiger om een crisissituatie te melden”
Aanpak melding
Wie met de crisisdienst belt krijgt direct een kundige medewerker aan de telefoon. Deze medewerker onderzoekt of de veiligheid van kinderen en/of volwassenen acuut gevaar loopt. Als dit niet het geval is adviseert de medewerker de beller over mogelijke vervolgacties. Er wordt indien nodig ruggespraak gehouden met, en gebruik maken van, de expertise van de vertrouwensarts en/of de GZ-psycholoog van Veilig Thuis. Ook werkt men nauw samen met de crisisdienst van de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ). Mocht er directe actie nodig zijn dan gaat de medewerker van de crisisdienst zo snel mogelijk naar het adres van de betrokkenen of naar de plaats waar deze op dat moment verblijft. De medewerker crisisdienst zorgt dat de crisis wordt gestabiliseerd en dat de primaire veiligheid teruggebracht wordt. Daarbij wordt zo veel als mogelijk gebruik gemaakt van het eigen netwerk van de cliënt. De medewerker crisisdienst stelt een veiligheidsplan op en draagt zo spoedig mogelijk over naar de reguliere zorg.
Ernstige en acute verstoring
De zeventien gemeenten en de betrokken instellingen in de regio hebben de ambitie neergelegd om te komen tot één integrale crisisdienst van 0 tot 100-jarigen voor de gehele regio Zuid-Holland Zuid. Met één toegang, één telefoonnummer, met een eenduidig en integraal triage-instrument en behoud van kwaliteit die de afzonderlijke diensten nu leveren. Eén crisisdienst voor inwoners en professionals waar altijd bezetting aanwezig is en die snel en efficiënt kan inspringen waar nodig. Een crisis is een ernstige en acute verstoring van het alledaagse functioneren waarbij onmiddellijk professioneel gehandeld moet worden om (verdere) schade bij de betrokkene en diens omgeving te voorkomen. Bij een crisis kan het gaan om bijvoorbeeld problemen in de relationele sfeer tussen partners onderling of tussen ouders en kinderen of gevoelens van eenzaamheid en somberheid. Of om grote problemen zoals mishandeling, verwaarlozing of ernstige conflicten.
Verantwoordelijkheid
Sinds 1 januari 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de gehele jeugdhulp en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Daarmee hebben ze ook de verantwoordelijkheid, de organisatie en de regie op de uitvoering van de crisisdienst en de crisiszorg voor de jeugdhulp en WMO. Binnen Zuid-Holland Zuid boden tot op heden verschillende organisaties crisishulp aan verschillende doelgroepen.