SLIEDRECHT / REGIO – “Ondanks een gedegen voorbereiding, heeft de overgang voor het bus gedeelte helaas geleid tot een aantal problemen en daarmee ook tot klachten van reizigers en chauffeurs. Qbuzz betreurt dit en doet er alles aan deze knelpunten zo snel mogelijk te verhelpen. In de kerstvakantie zijn een flink aantal verbeteringen doorgevoerd, waardoor de knelpunten grotendeels opgelost zullen zijn vanaf maandag 7 januari 2019”, bericht de regionale vervoerder Qbuzz zaterdagavond 5 januari 2019.
Zondag 9 december 2018 heeft Qbuzz het bus- en treinvervoer in de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem overgenomen van Arriva. (Afbeeldingen Qbuzz)
Wat volgens Qbuzz positief is, is dat de uitvoering van de trein R-net MerwedeLingelijn, waarmee een groot deel van onze reizigers wordt bediend, goed gaat. “Deze kent niet tot nauwelijks opstartproblemen”, aldus Qbuzz.
Informeren reizigers
Er zijn knelpunten in de uitvoering die grotendeels door volgens Qbuzz beïnvloedbaar zijn. “Daarnaast zijn er ook klachten als gevolg van keuzes van aanpassing in het lijnennet. Deze klachten zijn het gevolg van het nieuwe netwerk om het openbaar vervoer toekomstbestendig te maken, het zogenaamd strekken van lijnen. Reizigers hebben daardoor veelal een grotere reisafstand tot de halte en moeten daaraan wennen. Deze klachten worden niet verholpen door knelpunten in de uitvoering op te lossen. Wat de komende week extra aandacht krijgt, is het informeren van reizigers over de wijzigingen en met name over diverse reisalternatieven”, schrijft Qbuzz.
Domino effect
De belangrijkste knelpunten voor bus zitten volgens Qbuzz in de uitvoering van de dienstregeling op de nieuwe lijnen 81, 90 en 388 en in mindere mate op de lijnen 4, 316/392, 387, 488 en 489. Qbuzz: “Op deze lijnen ontstonden grote vertragingen door de verkeerssituatie in combinatie met krappe aflossingsmomenten van onze chauffeurs en koppelingen met andere lijnen. Daardoor zorgde een vertraging door files op de ene lijn daarmee ook voor vertragingen op een andere lijn. We zagen een domino effect ontstaan. Daarnaast had Qbuzz de afgelopen weken niet overal de beschikking over KAR (korte afstand radio) voor prioritering bij verkeersregelinstallaties. Dit leidde met name tot extra vertraging op lijnen richting Rotterdam en Utrecht. Deze KAR problemen zijn in de kerstvakantie opgelost.”
Vervanging bussen
Om het domino-effect te voorkomen, zet Qbuzz vanaf maandag 7 januari 2019 extra bussen en chauffeurs in. “Er is een geheel nieuw dienstenpakket voor een groot deel van de chauffeurs gemaakt waarmee ze meer tijd hebben aan het einde van de ritten. Daardoor krijgen chauffeurs beter uitvoerbare diensten en reizigers een betrouwbaardere dienstregeling. Hiervoor zijn meer bussen nodig en zullen tijdelijk soms andere bussen worden ingezet dan gepland. Gedurende het eerste kwartaal van 2019 vervangt Qbuzz de oude stadsbussen in Dordrecht voor nieuwe elektrische bussen”, zegt Qbuzz.
Spijt
Ook wordt deze maand – in januari – bekeken of de toegenomen filedruk moet leiden tot een andere dienstregeling. “Qbuzz zag in de week voor de kerstvakantie het aantal klachten en uitgevallen ritten al sterk dalen, in de kerstvakantie is dat verder afgenomen. Met de maatregelen die maandag starten, verwachten wij een grote verbetering voor reizigers én chauffeurs. Qbuzz betreurt het enorm dat het niet vanaf de eerste dag de verwachtingen heeft kunnen waarmaken en hoopt snel het vertrouwen van de reizigers en de chauffeurs terug te winnen”, laat Qbuzz weten.
Een geweldig geleerd reclame verhaal vol zogenaamde spijt, maar gewoon vertellen, dat je bijv.’s morgens op een fatsoenlijke tijd rechtstreeks met de bus van het Burg. Winklerplein naar de scholen en het ziekenhuis in Dordt kunt gaan wordt niet verteld. Dus zal wel niet doorgaan. En wat doen we daar aan??
Graag weer een rechtstreken lijn van Markt Papendrecht naar het Burgemeester Feitsmapark in Sliedrecht.
Niet dat rare overstappen!
Kost veel tijd.